Előttem az utódom

Az első hazai mentoring-kutatás
Izsák Norbert
2014-01-23 09:52
Bőségesen megtérül a mentorálásba fektetett idő - ez is szerepel az első hazai mentoring- kutatás eredményei között. Részben a Mentor Oscar-díj miatt egyre több cégben látják értelmét mentorprogramokat indítani.
Először mérték fel Magyarországon a mentorálás ismertségét és elismertségét. Szakemberek bíztató fejleménynek tartják, hogy a felmérésben résztvevők túlnyomó többsége (96%) úgy érzi, hogy kifizetődik a mentorálásba fektetett idő. Már csak azért is, mert a folyamat közben általában maga a mentor is rengeteget tanul, kapcsolatokat épít, sőt, egyedi tapasztalatokra tesz szert. Arról már nem is szólva, hogy kifejezetten inspiráló lehet a másik ember sikerét, örömét, fejlődését közvetlen közelről szemlélni. Még ennél is magasabb arányban (97%) gondolják azt a válaszadók, hogy kifejezetten hasznos a mentoring a vállalatuk számára. Az előnyök között említhető, hogy lerövidül a beszokási idő, csökken a fluktuáció, és sokkal hamarabb fel lehet mérni az új munkatárs alkalmasságát, hatékonyságát, miközben lerövidül a problémakezelési idő is.

Jóllehet már egyre többen felismerik a mentorálás hasznát, még mindig esetleges, honnan lesik el a hatékony mentorképességeket az efféle munkára vállalkozó munkatársak. A válaszadók 12 százaléka könyvekből tanulta meg a fortélyokat, 22 százalékuk vállalati fejtágítókon pallérozódott, míg 10 százalék nyílt képzésen vett részt. A mentorkodó kollégák közel harmada viszont a saját mentorától leste el a tudnivalót, illetve többen a fentiek ötvözetéből lettek gyakorló mentorrá. Reménykedésre adhat okot az is, hogy a kérdőívet kitöltők 82 százaléka tervezi, hogy a következő 3 évben tovább bővíti ilyetén szaktudását.

Erre nyújt lehetőséget a világon is meglehetősen ritka képzés, amit a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mérnöktovábbképző Intézete a Business Coach Kft.-vel közösen indított. Az egyszerre négy nyelven is elérhető mentoriskola a gyakorlati készségek fejlesztésére fókuszál, és a coaching szemléletű vezetés irányelvei alapján képzi a résztvevőket. A mentorálás konjunktúráját jelzi az is, hogy az elmúlt években egyre nagyobb körben lett ismert a Mentor Oscar-díj. Erre egyébként tavaly december 15.-éig lehetett pályázni, a díjakat pedig február 4.-én a Coaching Konferencián adják át a nyerteseknek.

"Évekkel ezelőtt, amikor megalapítottuk a Mentor Oscart, kicsit aggódtam, hogy lesz-e rá egyáltalán jelentkező, kellemes meglepetésként ért, hogy sokkal több helyen gyakorolják a mentorlást, mint azt gondoltam" - vall a kezdetekről Komócsin Laura executive coach, a díj ötletgazdája. Miután egyre másra jelentkeztek a mentordíjra pályázó kisebb-nagyobb szervezetek - sőt, még a közszféra szereplői is - hamar megnőtt az elismerés presztízse. Komócsin Laura szerint ma már a nyertes szervezetek felhasználják a díjat munkaadói brandjük növelésére, az egyéni nyertesek közül pedig többen már az önéletrajzukba is büszkén beleírják a kapott elismerést.

"A cégen belül is érezzük, hogy súlya van a Mentor Oscarnak, sőt, az anyavállalat vezetősége is nagyra értékelte a kapott díjat, ami egy 350 ezer embert foglalkoztató cégnél elég nagy elismerés" - állítja Novákné Baba Andrea, a 2012-es Mentor Oscart szervezeti kategóriában elnyert IBM Data Storage Systems Kft HR projektvezetője. A szakember szerint azonban még ennél is fontosabb, hogy egységes szerkezetű, strukturált és nagyon egyedi mentorprogramjuk van - ennek része a mentorok közötti tudásmegosztást támogató rendszer, adatbázis.

Hasonlóan nyilatkozott a Figyelőnek Taskovics László, a K&H Csoport Dél-magyarországi lakossági régiójának ügyvezető igazgatója. Az egyéni kategóriában 2011-ben harmadik helyezett Taskovics (a bank abban az évben első lett a szervezeti kategóriában) szerint a mentor és coach szakma elismerése "érték házon belül, de a piacon is. A szervezetben »szakmai mentorok« segítik az új belépők beilleszkedését és számos »mentor« támogatja a szakmai gyakorlatukat a K&H Csoportnál töltő hallgatókat is, sőt, van K&H mentor klub is."

A Business Coach Kft által kezdeményezett felmérésben 138-an vettek részt, többségében nagyobb multik válaszoltak, de a kérdőívet kitöltők több mint harmada hazai kkv vagy nagyobb vállalat volt, míg több mint tíz százalék a közszférából került ki. Kiderült, hogy a válaszadók több mint felénél (55%) van valamilyen céges mentorprogram. Ahol nincs, ott 9 százalék tervezi a bevezetését az elkövetkezendő 3 évben. A válaszadók közel fele pályakezdőket mentorált (44%), még többen új kollégákat (48 %), de a legtöbben fiatal vezetőket, illetve a potenciális vezetői utánpótlást (53%).