Félmilliárdos támogatást kap öt egyetem

válassz
2013-11-13 14:34
Félmilliárd forinttal járul hozzá öt magyarországi egyetem működéséhez három év alatt a Mol. Az erről szóló stratégiai megállapodást szerdán írták alá az olajtársaság irányítói, valamint a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Miskolci Egyetem, a Pannon Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem vezetői.
Klinghammer István, felsőoktatásért felelős államtitkár az aláírást követő beszédében az egész felsőoktatás nevében köszönte meg a támogatást, amelynek legfontosabb célja, hogy minél több, nemzetközi szinten elfogadott, versenyképes szaktudással rendelkező diplomás kerüljön ki a magyar egyetemekről. Az államtitkár álláspontja szerint a megállapodás főként a hallgatóknak jelent sokat, hiszen olyan munkába kapcsolódhatnak be, amelynek látják az eredményét. Mint elmondta: a felsőoktatásban pillérként álló egyetemek komoly támogatást kaptak. Klinghammer István szerint a támogatás segíti az egyetemek büdzséjét, eszközparkjuk bővítését és növeli hallgatóik lehetőségeit. A Molra mindig lehetett számítani a felsőoktatásban és a közös kutatásokban - tette hozzá.

A megállapodás alapján a Mol saját szakemberei közül oktatókat biztosít több karon, illetve finanszírozza - a régióban egyedülálló módon - a természettudományos képzési programok elindítását, amelyek nemzetközi szinten is versenyképes tudást biztosítanak az olaj- és gáziparban elhelyezkedni vágyó hallgatóknak. A Mol 2007 és 2009 után harmadik alkalommal köt együttműködési megállapodást a hazai egyetemekkel - hangsúlyozta az aláírást megelőző beszédében Fasimon Sándor, a Mol Magyarország ügyvezető-igazgatója. Mint elmondta, az iparágnak szüksége van a versenyképes tudásra és az utánpótlásra, amelyhez szükség van az egyetemek együttműködésére, hiszen világszerte hiány van jól felkészült szakemberekből.

Fasimon Sándor szerint a magyarországi fiatalok állásnélkülisége azt mutatja, hogy strukturális problémák vannak a felsőoktatásban, ezért azt közelebb kell vinni a gazdasághoz. Fontos, hogy növekedjen a természettudományos hallgatók létszáma, ezért a Mol ügyvezető-igazgatója azt kérte az egyetemektől, hogy nyissanak a gyakorlati képzés felé. Péceli Gábor, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem rektora beszédében a megállapodás egyik üzenetének azt nevezte, hogy az ország legnagyobb vállalata felismerte a stabilitás és a kiszámíthatóság fontosságát. A Mol mecénás szerepet is vállalt az egyetemek technikai eszközeinek meghatározó jelentőségű fejlesztésében is - tette hozzá. Karácsony András, az Eötvös Loránd Tudományegyetem stratégiai ügyekért felelős rektorhelyettese is fontosnak nevezte a mecénások szerepét és reményét fejezte ki, hogy ez a támogatás más magyarországi gazdasági szereplők számára is példaadó lesz.

Hozzátette: örömmel tapasztalták, hogy a közép-európai régióban meghatározó Mol számára fontos az együttműködés az egyetemekkel. Torma András, a Miskolci Egyetem rektora a felsőoktatási intézmény jövőjét befolyásoló rendkívül fontos eseménynek nevezte a megállapodás aláírását. Mint elmondta, a magyar műszaki felsőoktatás egyik legrégebbi intézményeként rendkívül fontosnak tartják az iparral való kapcsolatot. Hangsúlyozta, hogy Magyarországon olaj- és gázmérnöki képzés csak Miskolcon van, nagy jelentőségűnek nevezte a Mol-tanszék létrehozását, valamint az angol nyelvű szakképzés beindítását. Friedler Ferenc, a veszprémi Pannon Egyetem rektora szerint a Mol nem azért fontos, mert sok munkahelyet biztosít, hanem mert nemzetközi élvonalbeli innovációs tevékenységet folytat. Ezt a folyamatot akarják ezzel az együttműködéssel erősíteni. Elmondása szerint az oktatás, a kutatás és az innováció a legfontosabb, de a megfelelő színvonalhoz garantálni kell, hogy ez a három tevékenység egyenrangú legyen és egymást erősítse. Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora emlékeztetett rá, hogy az intézmény kutatócsoportja 20 éve működik együtt a Mollal. Valódi nemzetközi színvonalhoz ilyen partnerekre van szükség - tette hozzá. Álláspontja szerint színvonalas ipar és felsőoktatás nehezen képzelhető el a két szféra együttműködése nélkül.


MTI