Feltámadt a legendás autómárka

Bondor Tibor
2013-12-15 14:00
Néhány napja újraindult a termelés a Saab üzemében, ahol a bevált 9-3 típus példányai készülnek ismét. A sokadszorra feltámasztott márkának ambiciózus jövőt vázolt fel új, kínai tulajdonosa.
Egy nap megvesszük a Volvót - viccelődött három évvel ezelőtt Svédországban a Figyelő újságírójának a jövőbe rózsaszín szemüvegen át tekintő Saab-marketingvezető. Négy évtizede még a Volvót mondták a szegény ember Saabjának, s ahogy a mondás tartotta: Volvóban jó utazni, ám egy Saabot jó vezetni.

Az utóbbi években azonban csak a múlttal vigasztalhatták magukat a márka szerelmesei és a cég munkásai, a szintén külföldi kezekben lévő Volvo mellett ugyanis ez az évtized Svédország másik nagy autógyárának sem adott túl sok jót. A svéd prémium brand elmozdulását az évek óta állandósult mélypontról a tulajdonjogait 2012 júniusa óta birtokló National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS) - nevének megfelelően - az elektromos autók gyártásában látja.

Optimista tervek

A kínai National Modern Energy Holdings Ltd. alapította NEVS-ben idén januárban vásárolt 22 százalékos részesedést a kilencmillió lakosú kelet-kínai Csingtao város befektetői vállalata, amely megépíti a kínai piacra szánt Saab típusokat gyártó üzemet. Az augusztusban újra nyitott trollhättani üzem hosszú távon az európai és amerikai igényeket elégíti majd ki.

A tesztgyártás részeként szeptember 19-én gördült le ismét 9-3-as a gyártósorról, majd december 2-án megindult a sorozatgyártás is. Az újraindítást bejelentő közleményben a NEVS kitért arra, hogy célja a világ egyik vezető elektromosautó-gyártójává válni. E hajtásmód legprogresszívabb piacán, Kínában 2014-ben be is mutatják első e-járművüket.

A témáról részletesen olvashat a Figyelő hetilap december 12-i, idei 50. lapszámában.