Filmet aprópénzből

Kriston László
2013-08-18 18:00
A közösségi finanszírozás részben a filmesek útkeresése nyomán jött létre, a rajongók adakozásának köszönhető alkotások pedig mostanra betörtek a fősodorba is.
Nem akarom, hogy a finanszírozóim javaslatokat tegyenek. Nyújtsák át a pénzt barna borítékban, és kész - Woody Allen fogalmazott így az egyik cannes-i fesztiválon, abban azonban talán nem is reménykedett, hogy ez valóban mehet ilyen egyszerűen is. Nem csoda, hogy a rendező el volt ragadtatva, amikor nem olyan rég elmagyarázták neki az elképzeléséhez nagyon közel álló tömegfinanszírozás mibenlétét. Mivel a mester évek óta nem talál amerikai forrást filmjeire - ezért forgat Európában -, elképzelhető, hogy hamarosan ő is felmegy a netre gyűjteni.

Egyre többen döntenek így a filmszakmából, mivel a hagyományos csatornákon keresztül nehéz pénzt találni terveik megvalósítására. Különösen, hogy túltermelés van filmekből. A cannes-i fesztivál versenymezőnyébe az idén 1800 alkotást neveztek be, Robert Redford Sundance Filmfesztiváljára 4044-et, Robert De Niro New York-i Tribeca Filmfesztiváljára pedig 5624-et.


A kiélezett verseny csökkenti a megtérülési lehetőségeket a mozikasszáknál. Az elkészült műveknek csak töredéke jut el a filmszínházakba, több közülük - bár nem oda szánták - tévéfilmként végzi. Sztárokat felvonultató, díjnyertes alkotások gyakran hónapokig nem lelnek forgalmazóra a fesztiválbemutató után. Ezalól még olyan nagyságok alkotásai sem kivételek, mint Redford előző rendezése, A cinkos. Pedig a válság előtt még licitháborúk folytak a forgalmazók között egy-egy sikergyanús független moziért.

Ezért jutott az amerikai filmszakma oda, hogy újabban élvonalbeli sztárrendezők is önállósítják magukat, és saját rajongói táborukhoz fordulnak: adják össze ők következő opuszaik büdzséjét. Így legalább nem kell stúdióvezetőkkel egyezkedni-ük, átírniuk a forgatókönyvet a javaslataik alapján, és egy sereg más kompromisszumba belemenni. Vannak egészen korai követendő minták, hiszen az első sikeres filmes tömegfinanszírozás még az előző évezredben történt, és 5 évnyi gyűj-tögetés során a 2009-ben bemutatott A hülyeség kora című filmre is így teremtették elő a forrásokat.

Miután a harmadik évaddal lezárult a Veronica Mars tévésorozat, hűséges közönsége idén tavasszal rekordot döntő elánnal dobta össze a moziváltozat árát. Négy és fél óra leforgása alatt egymillió, 24 óra alatt 2 millió dollár jött össze. Össze-sen pedig 5,7 millió, amivel a filmes kategóriában ez a Kickstarter - a legismertebb, közösségi támogatás gyűjtésére szolgáló oldal - legtöbb pénzzel támogatott projektje. A Warner stúdió vállalta, hogy fedezi a marketing- és forgalmazási költ-ségeket, ha a film - rajongói pénzből - elkészül. Az ismeretlen független filmesek e költségtételre is a publikumtól kuncsorognak.

A dollármilliós lécet számos alkalommal túllépve a Kickstarter végleg levetkőzte régi „reputációját", miszerint lökött artprojekteket futtató platform. A legtöbb pénzt már egyébként is fogyasztói elektronikai cikkek és videojátékok fejlesztésére generálja. Igaz, egy vicces duó 2011-ben 30 ezer dollárt kapart itt össze arra, hogy újranyomtassa Mark Twain Huckleberry Finnjét.

További részletek a Figyelő 2013/33-ik számában.