A várakozások szerint a két cég jól kiegészíti majd egymást. A négy nagy könyvpiaci szereplőből - Líra, Alexandra, Libri, Shopline - az utóbbi az, amely bármelyik másikkal összeillik, a többiek élesebben konkurálnak. Két igazgató vezeti majd az új társaságot, a feladatokat kompetenciaalapon osztották el.
A márkanevek maradnak
A tulajdonosi elvárás, hogy már jövőre megtérüljön a fúzió költsége. Vannak viszonylag gyorsan kihasználható megtakarítási lehetőségek, például a logisztikai bázisok összevonása, ami a kiadóknak is költségcsökkentést jelent, hisz kevesebb helyre kell szállítaniuk.
A forgási sebesség gyorsításával szintén nyerhet az egész könyves társadalom. Ugyanakkor nem vonják össze a brandeket, a Libri, a Bookline és a Shopline továbbra is egymás mellett működik majd.
Még nem jön
A konkurencia tart az összeolvadás után létrejövő vállalattól, a kiadók pedig attól, hogy mindez az 50-60 százalékos terjesztői árrés újabb emelésével járhat. Pedig ez az arány már így is elképesztően magas. A világ legnagyobb könyvterjesztőjénél, az amerikai Amazonnál - bizonyos feltételek teljesülése esetén - például csak 25-30 százalék az átlagos árrés.
Évről évre felmerül, hogy az Amazon Magyarországra jön, erre azonban mindezidáig nem került sor. Így piacra lépése előtt még átrendezi a hazai könyvterjesztést a Shopline és a Libri fúziója.
A témáról és a könyvterjesztők GVH-büntetéséről részletesen olvashat a Figyelő 44. lapszámában.