A másik, a befutásra esélyesebb érdekkör korábban a vadregényes kínai-magyar entitás mögött bukkant volna fel, de állítólag ez az elképzelés mára kicsit háttérbe szorult. Újabban ez a kör egy a hazai TV2 menedzsmentje által gründolt management buy out megoldást támogat. Feltéve persze, ha a németek eladási szándéka valós, és a végeláthatatlan tárgyalgatásokkal nem csak tesztelik a lehetséges vevőket.
SANOMA: HOSSZÚ ÚT
Jelen fázisában sokkal komplexebb a Sanoma (a Figyelő korábbi kiadójának) hazai portfóliójának az értékesítése. Az összetett, offline lapokat (Nők Lapja, Best, Story, Meglepetés, Színes RTV a legértékesebb márkák), online portálokat (profession.hu, Startlap, Nők Lapja Café, Hír24) és a Story tévécsatornákat érintő eladás tanácsadója a Deloitte. A megkeresett vevők között pedig felbukkannak a hazai médiapiac komolyabb szereplői, a Sanoma jelenlegi vezetéséhez köthető csapat, de sok kockázati tőkés is. A deal még kezdeti fázisban tart, de a piaci szereplőkkel beszélgetve a Figyelő úgy hallotta, hogy még karácsony előtt kell beadnia az ajánlatokat a tíznél is nagyobb számú érdeklődőnek.
Iparági forrásunk szerint azért a tíznél is több érdeklődő csalóka. A fele végül biztosan nem fog ajánlatot beadni, mert eleve csak a konkurenciáról szeretett volna információt kapni, Ha 4-5 komolyabb szándékú vevő bead, az már jó arány, de általában a komolyan indulók közül is lesz olyan, aki menet közben eltántorodik. Úgy tudjuk, bár vannak próbálkozások a részleges vételre, ezeket egyelőre elhessegeti az eladó. Vagyis, akit esetleg csak az online portfólió érdekelne, annak össze kell állnia olyan vevőtárssal, akit más elemek. A potenciális vevők között ugyanis igencsak online érdeklődésű a Magyar Telekom és a Telenor. Előbbi az Origo.hu-t birtokolja, egyelőre offline-ban nem ismert játékos, de sokféle, modern hozzáférést jelenthet a Magyar Telekom mint háttér, ezért lehet keresnivalója a magyar médiapiacon. A Telenor esetében ez egy olyan nyitás lenne, amelyről nem is itthon, hanem a központban született döntés, de a fókusz itt is csak az online tartalmak.
Az esélylatolgatók közül szintén sokan emlegetik erős érdeklődőnek a Kisalföldet, a Délmagyarországot, a Borsot és rengeteg egyéb lapot, portált üzemeltető Lapcom (immár Kurens Press Media) nevű céget. Komoly érdeklődő lehet Spéder Zoltán CEMP elnevezésű médiacége vagy akár a Shopline.hu. A CEMP-portfólió zászlóshajója az Index.hu, de e csoportnál is az a kérdés, hogy az onloine-on kívüli elemek mennyire érdeklik a tulajdonost, vagyis a portfólió milyen irányt vesz, leépül - utoljára az utolsó print mohikán, a Napi Gazdaság esett ki -, stagnál, vagy bővül. Adhat ajánlatot az RTL Klub, amely a legnagyobb magyar médiacég, de érdeklődése versenyhivatali aggályokat is felvethet. Az érdeklődők között van a német Burda, amely Romániában vett nemrég média-portfóliót.
Bár elég dolguk van a saját tranzakciós folyamatukkal, így nem valószínű, hogy adnak be ajánlatot, de esetleg ott lehetnek az Axel Springer - Ringier szereplői. Akár a két szakmai cég, akár a fúzió kapcsán hazai médiaérdeklődést is mutató osztrák VCP. De akár több egyéb kockázati tőkés is, így a jelenlegi, Szabó György vezérigazgató fémjelezte Sanoma-menedzsmenttel összefogó Varga Zoltán (Central Fund). Van olyan játékos is, mint az eladóhoz hasonlóan szintén finn Alma Media. A társaság tavaly - a KBC Securities közreműködésével - lépett be a magyar piacra, amikor egy európai deal keretében a Lapcom csoport online álláshirdetési és álláskereső portáljait vette meg 24 millió euróért.
További részletek a Figyelő karácsonyi dupla összeállításában!