GfK: nőtt a műszaki cikkek piaca az első negyedévben

2013-05-22 14:51
A tartós műszaki cikkek magyarországi értékesítése 11 százalékkal bővült 2013 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest, elsősorban a tabletek, okostelefonok, lapos tévék és a digitális tükörreflexes fényképezőgépek iránt nőtt meg a kereslet - közölte a GfK Hungária szerdán az MTI-vel.
A piackutató intézet az információ-technológiai (IT) szektorban mérte a legnagyobb, értékben 38 százalékos növekedést az első negyedévben. Ebben döntő szerepet játszott a tablet készülékek iránti kereslet fokozódása. A tabletek robbanásszerű forgalom-növekedését az alacsony bázis is magyarázza, 2012 elején ugyanis magas átlagáruk miatt még kevésbé voltak keresettek ezek a termékek.

Az IT szektoron belül a notebookok, netbookok forgalma is jelentősen bővült, miközben a hagyományos asztali pc-k, monitorok eladása visszaesett. A tartós műszaki termékek között a másik legjobban teljesítő terület a fotócikkek piaca volt, amely 17,5 százalékos emelkedést mutatott az első negyedévben. A növekedés motorjául a digitális tükörreflexes fényképezőgépek (D-SLR) és a kompakt cserélhető objektíves fényképezők (MILC) szolgáltak.A háztartási kisgépek forgalma 5,6 százalékkal nőtt.

Legjobban az ételelőkészítő, a szőrtelenítő, a szájápolási és a hajformázó készülékek fogytak.A nagyobb háztartási gépek eladásai 5 százalékkal emelkedtek az év első három hónapjában, ami a GfK szerint pozitív előjeleket sejtet a 2013. évre. A legnagyobb eladási darabszámot a mosógépek produkálták, de jelentősen emelkedett a szárítógépek iránti kereslet is. Sütőből, mosogatógépből, fagyasztóból és páraelszívóból is több fogyott, mint tavaly, a hűtők eladása stagnált, míg a mikrohullámú sütők felvevőpiaca zsugorodott az idei első negyedévben.

A telekommunikációs termékek piaca a válság ellenére jó teljesítményt nyújt: 10 százalékkal több ilyen készüléket adtak el az idén, a forgalmazott érték pedig 20 százalékkal nőtt. A magasabb árú okostelefonok térnyerése a hagyományos készülékekkel szemben a magyar piacon is szembetűnő.A szórakoztató-elektronikai piac összforgalma 2,4 százalékkal nőtt, ezen belül az LCD kijelzős televízióké 13 százalékkal bővült.Az irodatechnikai termékek piaca jelentős visszaesést mutat: darabszámban 6 százalékkal, értékben 12 százalékkal csökkent a forgalmuk az első negyedévben.

A csökkenés azonos mértékben érintette a hardver termékeket (nyomtatók, multifunkciós berendezések) és a kellékanyagokat (toner, patron).
MTI