Halászok az adattengeren

Halaska Gábor
2013-10-25 21:16
Bár a big data megoldásokkal fel lehet térképezni az ügyfelek online vásárlási szokásait, használatuk világszinten gyerekcipőben jár. Nálunk viszont még csak egy-két fehér holló akad - derült ki a múlt heti Internet Hungary konferencián.
Évi közel 470 milliárd dolláros forgalmával a Wal-Mart hiába számít a világ legnagyobb kiskereskedelmi láncának, az eladásaikat döntő részt a szupermarketjeikben realizálják. Így a netes kereskedelemben csak másodhegedűsök lehetnek az olyan online óriások mellett, mint az Amazon. Ahhoz, hogy részvényeseik a jövőben is örömmel fogadják a negyedéves pénzügyi jelentéseket, a Wal-Martnál úgy döntöttek, hogy a digitális piactéren is élre törnek. Hogy ezt elérjék, strukturálatlan adatokat is elkezdtek gyűjteni a már meglévő és a potenciális vásárlóikról. Így például megfigyelik, hogy miként és mire használják a közösségi oldalakat.

Az információk kezelésére egy külön céget hoztak létre WalmartLabs néven, amely napi 2,5 petabyte-nyi adatot gyűjt össze. Csak a nagyságrend érzékeltetéséhez: körülbelül 13 évnyi HD videó foglal el 1 petabyte-ot. A rendszer nemcsak a testre szabott ajánlatok kidolgozására jó, hanem egyben segít, hogy a korábban központosított beszerzési politikát átalakíthassák, és nagyobb teret adhassanak a régióvezetőknek. A kitűzött, nagyon is reális cél, hogy 2017-re a Walmart.com már megelőzze az Amazont.

Az óriási mennyiségű adathalmazok üzleti használatára a fentebbi példát a múlt héten megtartott Internet Hungary 2013 konferencián Csupor Erik, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület elnökségi tagja (nem mellesleg a Vatera egyik alapítója) hozta fel. Hozzátéve, hogy sajnos a big datában rejlő lehetőséget a hazai e-kereskedelmi cégek szinte egyáltalán nem aknázzák ki.

Arról, hogy nálunk mely cég és hogyan használta a Big Data lehetőségeit, a Figyelő hetilap 2013/43-ik számában olvashatnak részletesen.