Óriási bevételnövekedést érhetnek el a külföldi terjeszkedésbe belevágó kkv-k, sokszor a talpon maradásuk is ezen múlik. A folyamat nem mindig egyszerű, de állami és piaci tanácsadók segítségét is igénybe vehetik.
Három évvel a JLM PowerLine Kft. megalapítása után elérkezettnek látta az időt Lévai Ferenc tulajdonos-ügyvezető, hogy táplálékkiegészítőket gyártó cége Magyarországon jól működő értékesítési modelljét a szlovák és a román piacon is kipróbálja. Az ekkor igen vakmerőnek tűnő próbálkozás az időnkénti kudarcokkal (lásd a keretes cikket) együtt is sikeresnek bizonyult, ma a termékek közel kétharmadát adják el külföldi partnereknek, vevőknek.
A hazai cégek zöme azonban nem ilyen vállalkozó kedvű: a Global Entrepreneurship Monitor legutóbbi, 2011-es felmérése szerint a három és fél évnél fiatalabb magyar vállalkozásoknak csupán a 23 százalékánál teszik ki külföldiek az ügyfélkör legalább negyedét. Az ismeretlen pálya, a kölcsönös bizalmatlanság, valamint a nyelvismeret hiánya is nagyban hátráltatja a hazai kkv-k határátlépését. Fontos lehet a konkurencia elemzése is, ezt minden ügyfelén...
A cikk további része csak Figyelő-előfizetők számára érhető el, vagy olvassa el a teljes cikket a Figyelő 2013/27 számában.
Olvasáshoz kérjük, adja meg előfizetési azonosítóját.
Kérjük, olvassa a szabadon felhasználható cikkeinket!