A tervezésről pedig szinte le is mondtak a vállalatok: közel ötödük egyáltalán nem készít stratégiai/üzleti tervet, 35 százalékuk csak az adott évre, további 24 százalékuk pedig 1-2 évre.
Valóban stratégiai időtávra, 3-5 évre vagy ennél is tovább mindössze a cégek ötöde tekint. Pedig a banki gyakorlatban sokszor egy jó üzleti terven áll vagy bukik a megfelelő finanszírozási forma megtalálása - hívta fel a figyelmet Szabados Richárd, a CIB Bank kkv-üzletágának vezetője.
Hibás tervek
A stratégia megléte azonban még csak fél siker. A kutatásból ugyanis az is kiderült, hogy csak a cégek fele változtat időnként a tervein. Márpedig az a stratégia, amelyet időnként nem igazítanak a megváltozott helyzethez, biztosan hibás - hangsúlyozta Szabados Richárd.
A felmérés kiterjedt a generációváltás kérdésére is. Ez a probléma - noha a rendszerváltás idején céget alapítók körében egyre inkább akuttá válik - azonban jelenleg nem áll az érdeklődés homlokterében.
A megkérdezett vállalatok kétharmadánál nincs elképzelés arra, ki veszi át a stafétabotot. A tulajdonos-ügyvezetők valamivel kevesebb, mint fele gondolkozott már az utódláson. Ezen belül pedig 54 százalék esetében van kijelölve az utód, ami a teljes mintának csak a negyede.
Fenyegetett szektor
Ez nem megnyugtató abból a szempontból sem, hogy egy sokat idézett statisztika szerint az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában csak a családi vállalkozások harmada éli túl a generációváltást, pedig ott ezzel jó ideje tudatosan foglalkoznak. Hasonló vagy még gyengébb arány idehaza pedig végzetesen megtizedelné az amúgy sem túl acélos kkv-szektort.
A reprezentatív felmérést a GfK végezte a 100 millió és 10 milliárd forint közötti árbevétellel rendelkező cégek körében. A vizsgált vállalatok 86 százaléka magyar tulajdonban van, háromnegyedénél a cégvezető egyben a tulajdonos is, közel felét pedig egyetlen vezető irányítja.