Így spórolhat az e-útdíjon

Olcsóbban a főúton
Bucsky Péter
2013-07-10 07:00
Az útdíj fizetési rendszer működésével kapcsolatban beigazolódtak a félelmek, mégsem sikerült olcsóbban és gyorsabban a feladattal most ismerkedő magyar cégeknek működő rendszert kiépíteni, mint az ehhez valóban értő informatikai vállalkozások. Az egyedüli pozitív hozadéka az lehet a rendszernek, hogy a magyar flottakezelők, akik a GPS adatokat továbbítják az Állami Autópályakezelő Zrt. felé jelentős ügyfélkör bővülésre számíthatnak a külföldi kamionosok körében.
A Figyelő hasábjain is sokszor foglalkoztunk már az útdíj negatív gazdasági, társadalmi hatásaival, különösen az élelmiszerárak emelkedése tűnik ennek közvetlen következményeként elkerülhetetlennek. Az is valószínűnek látszik, hogy átalakulások indulhatnak meg a logisztikai ellátási rendszerekbe, egy-egy központi raktár helyett megérheti a kereskedőknek több kisebb raktár fenntartása a fuvarozási költségek emelkedése miatt, ami akár környezetvédelmi szempontból üdvözölhető is lenne.

Nagyobb probléma ennél, hogy Magyarország a régióban sokat veszít a díjak miatt versenyképességéből a logisztikai szolgáltatások területén. Ha ugyanis országunkban lenne egy régiós raktár, a ki- és beszállításkor is meg kellene az Európai Unió legdrágább útdíját fizetni. Az útdíj gyors és technikailag kidolgozatlan bevezetése mellett az útdíj tarifák is elgondolkodtatóak. Ezek ugyanis leterelik az autópályákról és a főutakról a tehergépjárműveket. Sokak szerint ettől nem kell tartani, mert túl sok időt vesztegetnének el emiatt a kamionosok. Erre azonban kiváló ellenpéldát ad a 86-os úton eddig fellelhető rengeteg kelet-európai kamion, akik az osztrák útdíj bevezetése után fedezték fel az olaszországi utakhoz a Rajka-Rédics útirányt, tízezer forintos nagyságrendű útdíjat takarítva így meg, cserébe a hosszabb menetidőért. Az útdíj hatására talán erről a főútról eltűnik a jelentős tranzit, hiszen ma már olcsóbb Ausztria felé közlekedni, más főutakra azonban most terelődhet át a forgalom.



Vegyük például, hogy a szerb autópályáról érkező kamion Ausztriába tart! Ekkor autópályán haladva végig egy Euro III besorolású, 24 tonnás nyergesvontató 26.749 Ft-ot fizet. Ugyanez az út, ha a tompai határátkelőn lép be az országba, ahol jellemzően jóval rövidebb a várakozási idő, és az 53-as úton indul tovább, Dunaújvárosnál halad át a Duna felett, és Székesfehérvár és Győr után is marad a főúton, csupán 15.506 forintba kerül. A főutas verzió ráadásul 29 km-rel rövidebb is, és elkerülhetők az M0-s déli szektorán igen csak gyakori dugók is. A főutas verzió elvileg tovább tart, a viamichelin.com szerint 3 óra 9 perc az autópályás verzió, ám a kamionok 130 helyett csak 90 km/h-val tudnak haladni, így ez a valóságban több lehet, míg a főúton 4 óra 20 perc a menetidő. Így legrosszabb esetekben is egy óra plusszal 10 ezer forint nyerhető. Az útdíj a főutak felől akár jó irányba, a vasútra is terelhetné a kamionosokat, de jelenleg nem üzemel RoLa járat, a korábbi, Kiskundorozsma-Wles (Ausztria) útirány újraélesztése akár ismét életszerű lehet.


Fizetős gyorsforgalmi szakaszok: 308,50 km
Fizetős nem gyorsforgalmi szakaszok: 0,00 km


Útvonalterv
AZ ÖN ÚTVONALA KORLÁTOZÁST TARTALMAZ!
1. Kiinduló állomás: Röszke (H) - Horgos (SRB) határátkelő
2. Hajtson fel a(z) M5 jelzésű útra és menjen 157,29 km-t
3. Váltson át a(z) M0 jelzésű útra és menjen 30,22 km-t
4. Váltson át a(z) M1 jelzésű útra és menjen 155,67 km-t
5. Elérte a(z) 2. célállomást: Hegyeshalom (H) - Nickelsdorf (A) határátkelő

Árkalkuláció
Teljes táv 314,56 km Kalkulált ár (bruttó) 15 506 Ft
Fizetős gyorsforgalmi szakaszok 38,48 km
Fizetős nem gyorsforgalmi szakaszok 225,04 km
Útvonalterv
1. Kiinduló állomás: Tompa (H) - Kelebia (SRB) határátkelő
2. Hajtson fel a(z) 53 jelzésű útra és menjen 49,77 km-t
3. Váltson át a(z) 53/54 jelzésű útra és menjen 1,90 km-t
4. Váltson át a(z) 53 jelzésű útra és menjen 34,06 km-t
5. Váltson át a(z) 52 jelzésű útra és menjen 2,96 km-t
6. Elérte a(z) 2. célállomást: 6320 Solt