Jól ismert jelenség, hogy a pártpreferencia befolyásolja a választópolgárok presztízsberuházásokról alkotott véleményét - mondta lapunknak Juhász Attila, a Political Capital vezető elemzője. Épp ezért a jobboldali szavazók nem szimpatizálnak például a 4-es metróval, még akkor sem, ha az ünnepélyes átadásra a Fidesz-kormányzás idején, Tarlós István főpolgármestersége alatt kerül sor. A metró ugyanis az MSZP-SZDSZ emblematikus beruházása, a balliberális koalíció mindig sajátjaként népszerűsítette. Ráadásul a Fidesz végig igyekezett megakadályozni, így érthető, hogy a megítélése a választópolgárok körében is érezteti a hatását - mondta lapunknak az elemző.
A jelenleg kormányzó erők számára a metró szavazatokra váltása már csak azért is nehéz lehet, mert vele kapcsolatban több dolog bosszanthatja a választópolgárok egy részét. Például az új szerelvények keltette dübörgés, de potenciálisan szintén sokakat bosszanthat a vonal átadásához kapcsolódóan a felszíni hálózat átszervezése.
Azt is látni kell - mutat rá az elemző -, hogy az egyes fejlesztéseknek eltérő a politikai jelentőségük. Az egyszerű gazdasági vagy infrastrukturális beruházások is fontosak persze a kormányok számára, de kampányokban azok a fejlesztések a legkiemeltebbek, amelyekhez valamilyen szimbolikus politikai jelentés társítható. Ilyen például jelenleg a Kossuth tér vagy a Várkert Bazár felújítása. Ezeket a sajtó általában presztízsberuházásnak nevezi, de esetükben valójában sokkal többről van szó: ezek történeti vagy ideológiai okok miatt fontosak az adott párt és annak szavazótábora számára, így nem pusztán népszerűsítő, hanem politikai identitásteremtő hatásuk van.
A Kossuth tér és a Várkert Bazár mellett szintén részletesen olvashat a Ferenciek tere, az Erzsébet tér, a Ludovika campus felújításáról, valamint a Sorsok Házáról is a Figyelő hetilap január 16-án megjelenő, idei 3. lapszámában.