Ki lesz a következő Malév?

Váczi István
2013-06-21 17:40
Csodával érne fel, ha nem jutna a következő években több közép-európai légitársaság is a Malév sorsára.
Komoly bajban van a lengyel nemzeti légitársaság, a LOT. A társaság 2008 óta folyamatosan veszteséges, és 2009-ben egyszer már közel került a fizetésképtelenséghez.

Ezt tavaly is csak úgy sikerült elkerülnie, hogy decemberben 400 millió zloty - mintegy 28 milliárd forintnak megfelelő - hitelt kapott a kormánytól. Ezt az Európai Bizottság (EB) ideiglenesen azzal a feltétellel hagyta jóvá, hogy a varsói kabinet és a cég június 20-ig benyújtja Brüsszelben a szerkezetátalakítási tervét.

Gondok mindenütt

A LOT problémái a régióban általánosnak számítanak. Csehországban a CSA - előzetes brüsszeli jóváhagyást követően - 30 milliárd forintnak megfelelő állami támogatást kapott. Az újjászervezés keretében 25-30 százalékkal visszavágták a hálózatát, majd áprilisban a cég 44 százalékát eladták a Korean Airnek.

A szerb JAT csak úgy maradhat életben, hogy a kormány átvállalja az 50 milliárd forintnak megfelelő adósságát. Szerbiának egyelőre nem kell tekintettel lennie az uniós előírásokra, a július 1-jén csatlakozó Horvátországban azonban már más a helyzet. Nemzeti légitársasága ráadásul olyan állapotban van, hogy jók az esélyei a következő bedőlő címére. Az átszervezési terv már elkészült, e szerint csökkentenék mind a flotta nagyságát, mind a dolgozók létszámát.

A pénzügyileg megroppant Szlovéniában épp privatizációra készülnek, eladó az Adria Airways. Romániában a Tarom nemcsak vaskos mínuszokat termel, de már a piacelsőséget is elvesztette a Wizz Airrel szemben, így itt is az átszervezés, létszámleépítés van napirenden.

Brüsszeli verdikt

„Ezen cégek alapvető problémája abból adódik, hogy a kínálatuk nincs összhangban a kereslettel. Ez részben a saját merevségükből, részben pedig a gazdasági válság miatt megváltozott piaci környezetből adódik" - mondja Bognár András, a londoni ICF SH&E légügyi elemzőcég munkatársa.

Hogy ki megy csődbe, azt nehéz megjósolni, mivel a cégek valós pénzügyi helyzete nem nyilvános. Ráadásul mindig ott van a lehetőség, hogy az állam valamilyen csatornán keresztül megsegíti a bajbajutottakat. Ennek csak az EB fellépése szabhat határt, ahogy az a Malév esetében történt.

A témáról további részleteket olvashat a Figyelő hetilap június 20-i, idei 25. lapszámában.