Királyi szállítók - Gyümölcsöző kapcsolat

Bucsky Péter
2013-08-29 07:20
frissítve: 2013-09-09 22:42
A Nemzeti Közlekedési Hatóság közel félmilliárdos közbeszerzésén nyertes E-Educatio Zrt. most azzal szembesül, hogy a vártnál feltehetően jóval kevesebben használják rendszerét. Folytatódik a jogsimutyival foglalkozó cikksorozatunk.
Nem rengette meg a KRESZ-oktatási piacot a tavaly bevezetett online lehetőség, pedig egyedüli szereplőként - a szakoktatók képzését leszámítva - csak az E-Educatio Zrt. kapott lehetőséget e-learning rendszerű KRESZ-oktatásra. Ennek segítségével bárki a számítógépe előtt ülve elvégezheti a tanfolyamot, és csak a vizsgán kell megjelennie, úgyhogy egyetlen szakemberrel sem találkozik a tananyag elsajátítása során. A világon egyedülálló rendszer kapcsán számos szakmai kétség merült fel, ám a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH), úgy látszik, elégedett vele. Az online oktatást csak akkreditált tananyaggal lehet elvégezni, ám más pályázó még nem tudta teljesíteni a hivatal elvárásait, pedig lett volna jelentkező. Az NKH elvárásainak csak a neki egyébként más informatikai megoldásokat is szállító SDA Informatika Zrt.-vel igen szoros viszonyban lévő, ugyanazon a címen működő, Fauszt Zoltánhoz köthető E-Educatio Zrt. tudott megfelelni (Padlógázzal - Állami pénzáramok - Figyelő, 2013/11. szám).

KÖZEL FÉLMILLIÁRDÉRT
Információink szerint a 2013 elején kiírt NKH-s közbeszerzési eljáráson sem volt esélye másnak indulni, mint az E-Educatio Zrt.-nek, mivel az egyedül nekik meglévő akkreditáció volt a közbeszerzés egyik feltétele. Meg is nyerték a 494 millió forintos kiírást. Ennek tárgya a közoktatási intézmények közúti közlekedésbiztonságát szolgáló nevelési tevékenység szakmai támogatása, és része, hogy 30 ezer diák és 5000 tanár ingyen juthat KRESZ-tanfolyamhoz. A szerződést azonban nem egyedül nyerte el az E-Educatio, hanem egy másik Fauszt-érdekeltséggel, a Max & Future Kft.-vel konzorciumban. Fontos lehetett ez a megrendelés, mert nem igazán futott fel az online KRESZ-piac, hiszen az E-Educatiónak a 17 millió forintot sem érte el a 2012-es árbevétele. Ha a cég honlapján elérhető 15 ezer forintos B kategóriás árak alapján becsüljük meg, ez csupán 1133 résztvevőt jelent. Szerettük volna megtudni, pontosan mennyien végezték el így a KRESZ-tanfolyamot, ám ezt az NKH nem tudta megmondani. 2012. július 1. és 2013. június 30. között a B kategóriás elméleti alapvizsgázók száma 46 909 volt adataik alapján, e szerint nem lehet egyelőre túl nagy az E-Educatio részesedése. Nagy segítség lehetett ezért, hogy az NKH-nak eszébe jutott, a diákok közlekedésre nevelésére milyen fontos lehet félmilliárdot elkölteni.


REJTÉLYES INGYENTANULÓK
Érdekesség viszont, hogy a diákok közlekedési nevelési programja, ami a Tanuloknak.hu honlap alatt fut, már nem ennyire új ötlet, hiszen a hivatalos doménnyilvántartás szerint a Max & Future használatában lévő oldalt 2009. december 23-án jegyezték be. A portál igen népszerű a diákok körében az NKH tájékoztatása szerint: 142 011 fő regisztrált, és az online közlekedésbiztonsági képzést 45 178 nebuló el is végezte. Ne legyen azonban megtévesztő, nem KRESZ-tanfolyamról van szó, hanem közlekedésbiztonsági tananyagról, ami ilyen jellegű képzést szolgál. Ez azonban igen biztonságos és jól dokumentált, mivel a kiírásnak köszönhetően több olyan előírásnak is meg kell felelni, aminek például egy egyetemi online tananyagnak nem. Szerettük volna az E-Educatiót és az SDA-t megkeresni, de egyetlen e-mailünkre sem válaszoltak.

Arra is kíváncsiak voltunk, mennyien jutottak ingyenes KRESZ-tanfolyamhoz a program keretében. Bár a közbeszerzési eljárásban és a szerződésben is nagy hangsúlyt kapott a tanulókat pontosan regisztráló rendszer, és a végzettséget nem nyújtó tananyagról is pontos statisztikát kaphattunk, kérdésünkre nem tudott választ adni az NKH. Tájékoztattak viszont, hogy 2013 végéig lehet a sikeresen elvégzett gyakorló oktatás után élesben is elkezdeni a tanfolyamot.


Érdekes fejleményként a rendkívüli sikerre való tekintettel a programot 2013. augusztus 31-ig meghosszabbították, a nyereményjáték kivételével. A kontraktus 9.1. pontjában az áll, hogy a felek a szerződést kizárólag írásban, a közbeszerzési törvény 132. §-ában foglaltakra tekintettel módosíthatják, márpedig ez nem ad lehetőséget a lényegi elemnek tekinthető szolgáltatási időszak módosítására sem. Ezen felvetésünkre az NKH azt válaszolta, hogy „figyelembe véve a felajánlást mint a konzorcium tagjainak önkéntes társadalmi szerepvállalását, amely összhangban áll a hatóság által a kampány indításakor kihirdetett célkitűzéssel (...), a hatóság a felajánlást alakiság nélkül elfogadta, jóváhagyólag tudomásul vette. A meghosszabbítás alkalmával a konzorcium által tett felajánlás a tananyagok elérhetőségére vonatkozik, a verseny folytatására és a kampányhoz kapcsolódó aktivitásokra nem terjed ki."

KEVÉS TANULÓNÁL IS JÁR MINDEN PÉNZ
Jogosan merül fel kérdésként: miért is éri meg valakinek egy olyan szolgáltatást, amiért majd félmilliárd forintot kap, ingyen is üzemeltetni? Szakmabeli forrásaink arra hívták fel a figyelmünket, hogy a hosszabbítás azért állhatott az E-Educatio érdekében, hogy minél többen ismerjék meg a fiatalok közül. A cég pénzügyi eredményeit elnézve ez érdekükben is állhat, hiszen eddig nem túl sokan választották az online KRESZ-oktatást. Felmerül az a kérdés is, hogy majd 500 millió forin-tért miért csak négy hónapra rendel meg egy közlekedésbiztonsági oktatási rendszert az NKH, hiszen a fejlesztés után a további üzemeltetés költsége igazán elhanyagolható. Egy online tananyag elkészítése a lapunk által megkérdezett, e-learninggel foglalkozó szakemberek szerint a legigényesebb formában sem jelenthet néhány 10 millió forintnál nagyobb összeget. Például a Debreceni Egyetemen egy uniós projekt keretében öt tantárgy e-tananyagát 12,5 millió forintért készítették el, darabonként 30 ezer karakternyi szöveggel, 30 perc videóval, képanyagokkal és tesztekkel együtt, és itt ráadásul a megrendelőé lesz a tananyag, s nem négy hónapos felhasználásról van szó.

Az E-Educatio szempontjából bomba üzletnek tűnik a szerződés, hiszen ha mindenki kihasználná az ingyenes KRESZ-tanfolyam lehetőségét, akkor is 14 ezer forint jutna minden tanuló képzésére. A 35 ezer ingyenes kurzus azt is jelentené, hogy az egy év alatt elvégzett 45 ezer körüli tanfolyam piacának nagy részét szerezné meg a cég. Erre azonban nem sok esélyt látnak a piacot ismerő forrásaink, de az E-Educatiónak így sem lesz oka panaszra, mivel ha senki sem végzi el a KRESZ-tanfolyamot, akkor is jár nekik a teljes összeg. Ha pedig sokan végeznek, akkor sikerül a piaci részesedésüket és ismertségüket növelni, így azzal járnak jól.

HÁTRÁNYBAN AZ OFFLINE PIAC
A hagyományos autósiskolák eközben arra panaszkodnak, hogy folyamatosan nőnek adminisztrációs terheik, és irreális elvárásokat fogalmaz meg feléjük az NKH. Míg azt senki nem ellenőrzi, hogy az online tananyagot valóban a vizsgára bejelentkező személy klikkelgette-e végig, a tanfolyamokon részt vevők névsorát például egy munkanapon belül meg kell küldeni az NKH-nak. Tíz százaléknál többet nem hiányozhat a tanuló az oktatásról, ha mégis, akkor az elmulasztott té-makörökből pótórát kell szervezni. Ezt azonban a tanrendbe be kell illeszteni, és ennek módosításáról három munkanapon belül tájékoztatni kell a hatóságot. Főként a kisebb iskoláknak jelent nehézséget, hogy heti 8 órában biztosítani kell az ügyfélszolgálatot személyesen, ahova jellemzően hosszú hónapokig senki nem néz be. Van azonban adminisztrációs könnyítés is: az autós tanintézeteknek már nem kell az általános iskolai bizonyítványt és az orvosi alkalmasságit bemutatni a tanulóknak, ez viszont szakmabeliek szerint pont az E-Educatiónak nagy könnyebbség, hiszen az online tanfolya¬mok esetében nehéz a személyes ügyfélszolgálat biztosítása.

Fauszt Zoltánhoz köthető vállalkozások gazdálkodási adatai
Alább a Fauszt Zoltánhoz köthető cégek elmúlt hároméves pénzügyi eredményeit gyűjtöttük össze. Az SDA vezető terméke, az egyetemi Neptun informatikai rendszer mára szinte egyeduralkodó lett. Még 2013 elején - botrányokkal kísérten - sikerült az utolsó nagyobb felsőoktatási intézményt, az ELTE-t is megrendelőik közé állítani. A Poszeidon dokumentumkezelő rendszer is egyre népszerűbb az államigazgatásban, a társaság honlapján magánszektorban történő felhasználásra utaló referenciát nem találtunk. Az állami szférából jelentős megbízáshoz jutott cégek árbevétele a 2011-eshez képest 28 százalékkal, egymilliárd forinttal növekedett, az üzemi eredmény majdnem megtriplázódott. Kíváncsian várjuk az állami megrendelő és a vállalatok gyümölcsöző kapcsolatának további eredményeit, a cégek 2013-as mérlegét nyilván már a majdnem félmilliárdos NKH-megrendelés is gazdagítja.