Közelbe kerül a távol - Nagy sebességű vasutak

Bucsky Péter
2013-08-29 07:36
Világszerte épülnek a gyorsvasúti kapcsolatok, hazánk azonban kimarad ebből. Igaz, nehéz megítélni, hol éri meg a költséges beruházás.
Megduplázódott az elmúlt évtizedben a nagy sebességű vasúti pályák hossza világszerte, és újabb duplázást vár a Nemzetközi Vasúti Szövetség, az UIC. A rohamos fejlődés nagy része Kínának köszönhető, de Törökországban is valóságos vasútépítési láz van: a meglévő vonalak nagy részét felújították, Isztambul és Ankara közt már félútig, Eskisehirig közlekednek 250 kilométer/órával a vonatok, és még az idén átadják a hiányzó szakaszokat, a Boszporusz alatti vasúti alagúttal együtt.

A feltörekvő országok közül kevesen vágnak bele ilyen óriási projektekbe, nem ritka azonban, hogy divathóbortnak engednek a vezetők. Iszlam Karimov üzbég diktátor például azt tűzte ki célul, hogy az övék legyen Közép-Ázsia első nagy sebességű vonala. Így is lett, az egymástól 344 kilométerre fekvő Taskent és Szamarkand között két éve már a spanyol Talgótól vásárolt szerelvények közlekednek. Igaz, csak egy 4...

A cikk további része csak Figyelő-előfizetők számára érhető el, vagy olvassa el a teljes cikket a Figyelő 2013/35 számában.
Olvasáshoz kérjük, adja meg előfizetési azonosítóját.
Kérjük, olvassa a szabadon felhasználható cikkeinket!