Lejtmenetben Hollywood sztárjai

Kriston László
2014-02-16 07:00
frissítve: 2014-02-16 08:21
Rekordforgalmat könyveltek el tavaly a mozipénztárak Amerikában és világszerte, mégis sorra buktak a 200 millió dolláros büdzséjű gigafilmek.
Évek óta tudja mindenki, hogy túl sokba kerül gyártani és reklámozni a hollywoodi szuperprodukciókat. A 200 millió dollár körüli költségvetés nem rendhagyó, amire rájön a 100 milliós marketingkiadás.

Az első rossz jel 2012 tavaszán mutatkozott: a Disney 350 milliós gyártási és marketing büdzséjű fantasyje, a John Carter ugyan 284 milliót keresett világszerte, becslések szerint azonban 600 millió kellett volna a nullszaldóhoz. Ezzel minden idők legnagyobb bukása lett.

 


Elhasalt sztárok

A Paramount kivételével az összes nagy amerikai filmstúdiónak legalább egy nagy költségvetésű szuperprodukciója elvérzett tavaly nyáron. A fiaskók nagy pofont adtak a sztárrendszernek. Olyan kasszabiztos filmcsillagok státusa ingott meg tavaly, mint Johnny Depp, Will Smith, Owen Wilson, Jamie Foxx, Channing Tatum, Matt Damon, Keanu Reeves, Ryan Reynolds és a kamerák elé visszatérő Arnold Schwarzenegger.

Az abszolút mélypontot minden bizonnyal Sylvester Stallone érte el, neki három filmje hasalt el egy éven belül (Grudge Match, Szupercella, Fejlövés). Mivel Hollywoodban az a szabály, hogy „annyit érsz, amennyit az utolsó filmed", a nagy nevek karrierje is megsínyli a sorozatos kudarcokat.

Felfalt profitok

A bukások dacára tavaly a Warner és a Disney először lépte át Amerikában a bűvös 3 milliárd dolláros jegybevételi szintet. Kevesebb forgalommal, de a Universal is története legjobb évét mondhatta magáénak az amerikai mozipiacon, jegyeladásai ott első alkalommal haladták meg a 2 milliárd dollárt.

Azonban e számok ne tévesszenek meg senkit. A nagy piaci részesedés nem egyenlő a nyereségességgel, a stúdiók mérlegében a bukások gyakran eltüntetik a kasszasikerek profitját.

A témáról részletesen olvashat a Figyelő hetilap február 13-i, idei 7. lapszámában.