Az első rossz jel 2012 tavaszán mutatkozott: a Disney 350 milliós gyártási és marketing büdzséjű fantasyje, a John Carter ugyan 284 milliót keresett világszerte, becslések szerint azonban 600 millió kellett volna a nullszaldóhoz. Ezzel minden idők legnagyobb bukása lett.
Elhasalt sztárok
A Paramount kivételével az összes nagy amerikai filmstúdiónak legalább egy nagy költségvetésű szuperprodukciója elvérzett tavaly nyáron. A fiaskók nagy pofont adtak a sztárrendszernek. Olyan kasszabiztos filmcsillagok státusa ingott meg tavaly, mint Johnny Depp, Will Smith, Owen Wilson, Jamie Foxx, Channing Tatum, Matt Damon, Keanu Reeves, Ryan Reynolds és a kamerák elé visszatérő Arnold Schwarzenegger.
Az abszolút mélypontot minden bizonnyal Sylvester Stallone érte el, neki három filmje hasalt el egy éven belül (Grudge Match, Szupercella, Fejlövés). Mivel Hollywoodban az a szabály, hogy „annyit érsz, amennyit az utolsó filmed", a nagy nevek karrierje is megsínyli a sorozatos kudarcokat.
Felfalt profitok
A bukások dacára tavaly a Warner és a Disney először lépte át Amerikában a bűvös 3 milliárd dolláros jegybevételi szintet. Kevesebb forgalommal, de a Universal is története legjobb évét mondhatta magáénak az amerikai mozipiacon, jegyeladásai ott első alkalommal haladták meg a 2 milliárd dollárt.
Azonban e számok ne tévesszenek meg senkit. A nagy piaci részesedés nem egyenlő a nyereségességgel, a stúdiók mérlegében a bukások gyakran eltüntetik a kasszasikerek profitját.
A témáról részletesen olvashat a Figyelő hetilap február 13-i, idei 7. lapszámában.