Jorgosz, Tan-Túra, Eurotours, Aeroviva, 5 Kontinens, Karya Tour - és most a Best Reisen, valamint a fiatal, nagyravágyó Emerald Travel. Mellettük még több iroda is bezárt az elmúlt években. Tulajdonosaik döntően magyarok vagy itt élő külföldiek, akik a kereslet miatt pengeélen táncoló üzletágban a nulláról építették fel irodájukat, és tartalék vagyon nélkül küzdöttek a fennmaradásért. A tőkeerős nemzetközi cégek csak elvétve jelentek meg a charterpiacon. A legnagyobb, külföldi hátterű iroda másokkal együtt is bérel gépeket, és csoportjainak egy része Bécsből indul melegebb égtájakra. A másik csendben feladta itteni pozícióit. A hazai nagyok közül is akadt, aki kiszállt a charterpiacról, amely veszélyes üzem. Hatalmas előfinanszírozást igényel, és minimális, jó, ha 10 százalékos haszonkulccsal, csak tömeges vásárlások mellett hoz nyereséget. A legnagyobbak közé tartozó Best Reisen például 6 milliárdnál nagyobb forgalom mellett is veszteséges üzemi eredményt ért el tavaly.
A csőd persze a piacgazdaság velejárója. De utazási irodával még mindig érdemes utazni. Nem csak a szakértelem és a 24 órás ügyelet miatt: talán ez az egyetlen olyan üzletág, ahol a kötelező vagyoni biztosítéknak köszönhetően egy bukás után is hozzájuthatunk a szolgáltatáshoz vagy a pénzünkhöz. A nagy bedőlések persze minden szempontból ártanak a szakmának. Ha csökken az irodákba vetett hit, az a saját szervezésű utazások irányába tereli a közönséget - amíg ott csa-lódás nem éri őket. A Best Reisen kiesése azért is fájdalmas, mert az iroda közel húszéves múltja során olyan rétegnek is lehetővé tette az olcsó külföldi utazást, amely korábban nemigen ült repülőre. Lehet, hogy jó részük ezután sem fog. Igaz, a versenytársak nem örültek annak, hogy a last minute akciókat is erőteljesen alkalmazták, de ezt mások is megtették. Ám amíg nyugaton van miből engedni, itt a last minute gyakran már a bekerülési ár alatt van.
Ráadásul folyamatosan fogy a fizetőképes kereslet. Amíg 2006-ban közel 300 ezren utaztak charterrel nyaralni, 2011-ben nem hivatalos adatok szerint csak 135 ezren. Akinek korábban az olcsóbb utakra telt, a buszos utak maradnak, aki pedig busszal ment, jó, ha a belföldi üdülés megmarad. Eközben nem kevesen vannak, akiknek a távoli, legdrágább utakra is telik. De közülük sokan inkább Bécsből indulnak, és az inkognitót megtartva az utat sem feltétlenül itthon fizetik be.
A hektikus árfolyammozgás pedig még a tartósan gyenge forintnál is rosszabb. És itt alig működik a tervezhetőséget adó előszezoni foglalás, mert az utas nem tudja, mikor mehet szabadságra, és lesz-e honnan. A Malév kiesésével megszűnt a chartergépek árversenye is - ezért várja a szakma nagy reményekkel a Sólyom Hungarian Airwayst. A fapadosok is vérszemet kaptak: már az üdülőhelyekre is elkezdtek járatokat indítani. Sőt a legnagyobb hazai fapados online utazási portált indít. A kaucióval biztosítékot adó magyarországi utazási irodák viszont nem látják: szükség esetén ott ki áll majd helyt az utast ért károkért.
A Best Reisentől a szerencse is elpártolt. Az arab tavasz először a tunéziai piacot döngölte földbe, majd Egyiptomban erősödött a veszély. Két éve egy szerencsétlen, halálos kimenetelű autóbusz-baleset növelte a bajt. Az idén pedig ismét a főszezonra jött az egyiptomi polgárháború, borítva a már nyáron is nyomott áron értékesített őszi járatokat. A cég tulajdonosa már korábban tárgyalásokat kezdett egy szakmai befektető bevonására. Ám a tőkeerős nemzetközi cég is az egyiptomi piachoz kötődött. Így az ottani egyre véresebb események miatt a csőd előtti napon közölte, hogy ez a befektetés most nem aktuális.
Kérdés, hogy mi lett volna, ha Egyiptomban nem éleződik ki a helyzet. A hazai charterpiac állapotán, a fizetőképes kereslet drasztikus csökkenésén mindez biztosan nem változtatott volna.
A szerző Az Utazó magazin főszerkesztője