Magyar Sólyom, amerikai minta

Váczi István
2013-09-05 14:00
Sokat kritizálták az indulását használt repülőkkel tervező Sólyom Airways gépeinek életkorát, de aligha ez hátráltatja majd a sikeres működést.
Míg Európában néhány légitársaság - a fapados szegmensben például a Ryanair és a Wizz Air - marketingháborút vív annak kapcsán, kié a legfiatalabb, legkorszerűbb repülőgéppark, 17,2 éves átlagéletkorú flottájával az amerikai Delta Air Lines aligha nevezhetne be ebbe a versenybe.

Nem is forgatnak ilyesmit a fejükben a társaság vezetői, akik szinte sportot űznek abból, hogy szembemennek az ágazati trendekkel. Ráadásul eredményesen, így ha Vágó József, az alakulófélben lévő Sólyom Airways ügyvezetőjének szekrénye (vagy merevlemeze) valóban több tízezer oldalnyi tanulmányt rejt, abban biztosan jelentős rész foglalkozik a Delta működéséből levonható tanulságokkal.

Használtan a legjobb

A legfeltűnőbb jellegzetesség a Delta működésében az idősebb gépek megbecsülése, például 17 DC-9-est üzemeltet, amelyek átlagéletkora 35 év, ezek a legidősebb gépek az amerikai polgári repülésben. Az Egyesült Államok második legnagyobb légicége beszerzéseinél sem az újdonság varázsát keresi: 2010-ben 49 MD-90-est vásárolt össze versenytársaitól.

A The Wall Street Journal tavalyi cikke szerint az atlantai cég úgy számol, hogy ezeket - a magasabb üzemanyag- és karbantartási költségek ellenére - 10 százalékkal olcsóbban tudja üzemeltetni, mint ha új Boeing 737-eseket venne. A számítást persze felboríthatja a kerozin árának emelkedése, összességében azonban eddig bejött a Delta számára a régi típusokra alapozott stratégia.

Ennek keretében a használt gépek beszerzése révén megtakarított forrásait adóssága csökkentésére, valamint az utasok kényelmét szolgáló beruházásokra fordítja. Pénzügyileg olyan jól teljesít a csődvédelemből csak 2007-ben kikerült cég, hogy ebben a hónapban egymilliárd dolláros osztalékot fizet részvényeseinek, első alkalommal az utóbbi tíz évben.

Kedvező lízing

Az árcédulát tartja szem előtt a Delta akkor is, ha néhanapján új gépeket vesz. Két éve száz darabot rendelt a Boeing 737-900-asból, de nem az új, 2017-től érkező, alacsonyabb fogyasztású változatból, hanem a jelenlegi szériából. Ez ugyanis a gyártási ciklusa vége felé jár, így olcsóbb.

Ezek persze így sem túl közeli rokonai azoknak a 18-22 év közötti Boeing 737-500-asoknak, amelyekkel megkezdi tevékenységét a Sólyom Airways. Mivel általános megítélés szerint az utóbbi altípust szinte lehetetlen a mai kor hatékonysági követelményeinek megfelelően üzemeltetni, a legtöbb társaság igyekszik tőle megszabadulni. Éppen ezért minden bizonnyal valóban igen kedvező feltételekkel vehette lízingbe a Sólyom a hat repülőt. Bár sokan megkérdőjelezték, a Delta példája azért mutatja, hogy lehet ebben üzleti racionalitás.

A témáról, illetve a Sólyom aktuális helyzetéről részletesen a Figyelő szeptember 5-i, idei 36. számában olvashat.