Mire költ a magyar?

VONZÁSOK ÉS VÁLASZTÁSOK
Kovács Ágnes Lilla
2013-12-12 06:08
A magyar átlagfogyasztót jó ideig elsősorban az árérzékenységgel jellemezték. A kép azonban árnyaltabb: ma már mind többen vásárolnak tudatosan. A fiatalok zömének eközben fogalma sincs a havi fix fegyelmezett beosztásáról.
Brazíliában a narancsszüretelőknek egyetlen nap alatt közel 2000 kiló gyümölcsöt kell leszedniük ahhoz, hogy a nap végén megkapják a minimálbért. A narancs felvásárlóit, a legnagyobb cégeket korrupcióval, kartellezéssel, bérleszorítással vádolják a szakszervezetek, sőt államügyészek is. A Brazíliában megtermelt narancs 98 százalékát exportálják, nagyrészt az Európai Unióba. A felvásárlók azonban túl olcsón adják el a gyümölcslevet az európai palackozóknak, tőlük túl olcsón veszik meg azt a boltok, hogy aztán akciósan árulhassák azt. S hogy mit jelent az, hogy túl olcsón? Nos, a felvásárlási ár alatt – ami elvileg közgazdasági képtelenség. Hogyan lehetséges az, hogy vannak országok, ahol a narancslé ma már ugyanannyiba kerül, mint a palackozott víz?

A nyilvánosság két hete pénteken ismerhette meg azt a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) által készített rövidfilmet, amelyben e gondolatsor sz...

A cikk további része csak Figyelő-előfizetők számára érhető el, vagy olvassa el a teljes cikket a Figyelő 2013/50 számában.
Olvasáshoz kérjük, adja meg előfizetési azonosítóját.
Kérjük, olvassa a szabadon felhasználható cikkeinket!