"Nem a hatékonyság fokozása a cél, hanem hogy egyáltalán funkcionáljon"

Interjú Igor Radojičić-csal, a Boszniai Szerb Köztársaság parlamenti elnökével
Szekeres W. István
2013-07-20 17:00
frissítve: 2015-02-14 17:45
A Balkán Expressz exkluzív nagyinterjúja Igor Radojičić-csal, a Boszniai Szerb Köztársaság parlamenti elnökével arról, miért maradt le Bosznia a szomszédaitól az EU felé vezető úton, és hogy milyennek látszódik Bosznia jövője Banja Lukából.

Rövid bevezetés a komplex boszniai államigazgatási rendszerbe

A boszniai háború az 1995-ös Daytoni Békemegállapodással ért véget, ami gyakorlatilag szentségesítette a háború akkori frontvonalát: az országot két, egyenlő jogú entitásra osztotta, a korábbi történelmi előzmények nélküli Boszniai Szerb Köztársaságra (Republika Srpska, RS), illetve a Bosnyák-Horvát Federációra.

Mindkét entitásnak saját parlamentje van, de elvileg ezek felett áll a központi, „állami" parlament.

Nagyrészt a háborús etnikai tisztogatások következtében jelentős lakosságcsere zajlott Boszniában, az RS-be nagyjából félmillió elűzött bosnyák és horvát helyére ugyanennyi, Bosznia más részeiből vagy a horvátországi Szerb Krajinából elűzött szerb települt, így az RS határa ma egyben etnikai határ is.

A Federációban a bosnyákok és a horvátok vegyesen élnek. Hogy a lehető legigazságosabb legyen a hatalom etnikai megosztása, a Federációt tíz területi egységre, úgynevezett kantonra osztották tovább, ezeknek jelentős törvénykezési felhatalmazásuk van saját területükön.

Általánosan igaz, hogy a daytoni megállapodáson alapuló boszniai alkotmány a hatalom minden szintjén előírja a három államalkotó nemzet képviseletét, így az országnak egyszerre három államfője van (rotáló rendszerben), de ugyanígy egyszerre három vezetője van mondjuk a bosznia labdarúgó szövetségnek isIgor Radojičić

Az 1966-os születésű, mérnök végzettségű Radojičić 2010 óta az RS parlamenti elnöke, egyben a legnagyobb kormánypárt, a szociáldemokrata SNSD alelnöke, korábban a boszniai állami parlament külügyi bizottságának alelnöke és elnöke.
Ön szerint lesz még Boszniai Szerb Köztársaság (Republika Srpska, RS) húsz év múlva?

 

Ezt senki sem tudja megmondani. Banja Luka városa például az elmúlt 135 évben nyolc államalakulathoz tartozott. Hát, ez nem éppen a stabilitás jele, igaz? Szóval hogy mi lesz itt húsz év múlva, azt tényleg senki nem tudja megmondani, senki.

Jelenleg nincs közös álláspont Bosznia-Hercegovina jövőjét illetően. Banja Luka egy erős RS-t szeretne, ami annyira független, amennyire csak a daytoni megállapodás lehetővé teszi. Vagy még azon is túl, ha sikerülne újradefiniálni a boszniai konfederációt, lehetőleg minél több kompetenciát megtartani az entitás számára. Ezzel szemben Szarajevó egy centralizált államot szeretne, egy területileg egységes, szuverén államot, ha lehetséges entitások nélkül. Ezek a víziók kibékíthetetlenül eltérőek.

A nemzetközi közösséget eközben egyre kevésbé érdekli Bosznia helyzete. Nem szólnak bele, hagyják, bármi történjen, csak konfrontáció ne legyen.

Hogyan lehet így eljutni az EU-ba?

Ami Bosznia külpolitikai irányvonalát illeti, teljes az egyetértés, az országnak előbb-utóbb integrálódnia kell az EU-ba. Ebben minden politikus egyetért. Ma Boszniában nincs egyetlen EU-szkeptikus párt sem.

Abban azonban messze nincs egyetértés a két entitás között, hogyan is kellene odáig eljutni. Mi itt Banja Lukában az EU-csatlakozást decentralizált folyamatnak látjuk, azaz szerintünk minden közigazgatási szintnek megvan a saját alkotmányos feladata. Boszniában a közös állami parlamenten kívül az entitásoknak saját törvényhozásuk is van, illetve a Bosnyák-Horvát Federáción belüli kantonoknak is megvannak a helyi jogköreik. Mi úgy gondoljuk, ezeknek a szinteknek mind külön kell részt venniük a csatlakozási folyamatban. A legmagasabb szinten, a közös állami szinten kevés a tennivaló, mert az EU-csatlakozás legfontosabb területei ma alkotmányosan az entitások szintjéhez tartoznak. A mezőgazdaság az entitások szintjén van, az egészségügy az entitások szintjén van, a kultúra, az oktatás az entitások szintjén van, ezekbe a közös, központi állami hatalomnak nincs beleszólása, vagy csak kevés.

Ezzel szemben a szarajevói politikusok álláspontja az, hogy az EU integráció folyamata remek alkalom a centralizációra. Tehát szerintük egyetlen, de erősen centralizált folyamatra van szükség. Ennek érdekében megpróbálják átszervezni a kompetenciákat az entitásoktól és a kantonoktól, hogy minden a központi, állami intézmények hatásköre legyen.

Én azonban azt mondom, hogy ha elvesszük a törvényhozási, végrehajtási hatalmat, az intézményeket a kantonok és az entitások szintjéről, az gyakorlatilag alkotmányos reformot jelent. Lehet, hogy nem az a címke, hogy „Alkotmányos reform," hanem hogy „EU integráció," de a lényeg az, hogy ez megváltoztattná az alkotmányos rendet Boszniában.

Brüsszel csak annyit követel meg, hogy Bosznia álljon elő végre egy modellel, hogy a csatlakozási folyamat során hogyan zajlana a vertikális és horizontális kommunikáció és koordináció az államon belül. Amíg nem tudunk erről itt Bosznián belül megállapodni, addig az ország nem tud előre lépni. Ezért van az, hogy Bosznia a mai napig nem tudott hiteles tagfelvételi kérelemmel fordulni Brüsszelhez.

Mi lehet a feloldása ennek a belső válságnak?

Ma Bosznia bajaiért elsősorban a BH Federáció a felelős. Persze él egy régi sztereotípia a csúnya szerbekről, akik fel akarják rúgni a daytoni megállapodást, meg ilyenek, de látni kell, hogy az egységes Boszniát sokkal inkább veszélyeztetik a Federáció alapvető strukturális és politikai gondjai. Nem tudnak kormányt alakítani, nem tudnak alkotánybíróságot felállítani, nem tudnak megegyezni, hogyan kellene a 10 kantont normalizálni. Mostarban, a megosztott városban elmaradtak a választások a kooperáció teljes hiánya miatt. Teljes a zűrzavar. A Federáció strukturális és politikai változásai nélkül Bosznia nem képes előre lépni.

Nézzük csak meg az EU integráció kérdését. Valahol már látszódik, hogy Bosznián belül is kétsebességes rendszer működik. Nálunk, az RS-ben van egy EU csatlakozási minisztérium és egy EU-csatlakozással foglalkozó parlamenti bizottság. Az elmúlt lassan három évben minden jogszabály, ami a parlamentünk elé kerül, megfelel a közösségi jognak, harmonizálva van. A Federáció még messze nem tart itt. Kanton-szinten meg abszolút nem történik semmi. Tehát az RS folyamatosan egyre több európai sztenderdnek és előírásnak felel meg, miközben a Federáció stagnál. A két entitás között a különbség napról-napra nő.

Ez most már a nemzetközieknek is szemet szúr. A nyugati követségeken egyre többször, és egyre világosabban fogalmazódik meg, hogy valamit tenni kell, át kell szervezni, újra kell stuktúrálni a Federációt. Már rég nem a hatékonyság fokozása a cél, hanem hogy egyáltalán funkcionáljon.

Milyen most a kapcsolat a három államalkotó nemzet között Boszniában?

A titói Jugoszláviában a hivatalos doktrína a tolerancia, a testvériség és a kommunikáció politikája volt. Mivel mindez szilárd központi hatalommal párosult, sikerült is érvényesíteni ezt a politikát az erős rendőrség, az erős titkosszolgálatok, az erős intézmények révén.

Ma teljesen más a helyzet. Semmilyen tekintetben nem beszélhetünk egységről. Ma három független politikai aréna működik párhuzamosan Boszniában. Egyes pártok az RS-ben kampányolnak, más pártok a bosnyák választókat célozzák, megint mások meg a horvátokat. Három párhuzamos világ.

Paradox módon a bosnyákok manőverezése egyébként a Jugoszlávia szétesése előtti szerb törekvésekkel áll párhuzamban. Jugoszlávián belül ugye a szerbek voltak relatív többségben, nekik nagyon megfelelt ez a Jugoszlávia, megpróbálták megvédeni, harcoltak a decentralizáció minden formája ellen. Ma ugyanígy viselkedik Szarajevó. Mivel Bosznián belül a bosnyákok vannak relatív többségben, most Szarajevó az, aki mindent centralizálni akar, egyesével próbálja megszerezni az intézményeket, a kompetenciákat.

De továbbmegyek: a bosnyákok kifejezetten dominálni akarják a másik két államalkotó nemzetet. Például csalnak, de legalábbis manipulálnak a választásokon, a háromtagú elnökség horvát tagja például a horvátok szavazati nélkül képviseli a horvátokat. A két legnagyobb horvát pártot megpróbálták kiszorítni a kormányzásból, helyettük két kicsi, mondhatni marginális horvát párttal szövetkeztek, akik finoman szólva sem túl legitimek a horvátok között. De ugyanezt a játékot eljátszották a Miniszterek Tanácsában is, hogy kitrükközzék onnan a legnagyobb szerb pártot. Ők rombolják Boszniát azzal, hogy dominálni akarják, semmibe véve a másik két nemzetet, vagy éppenséggel kizárni őket. Ez így nem fog menni. Ez a nacionalista politika rombolta szét annó Jugoszláviát is. Bosznia pedig voltaképpen egy mini-Jugoszlávia.

Azt látjuk, a kulcs most a horvátok kezében van. A boszniai szerbek és horvátok között egyre szorosabb az együttműködés. Ennek egyszerű politikai magyarázata van. A horvátokat túl sok sérelem érte a Federáción belül. A szerbek már régóta harcolnak a bosnyák pártok politikája ellen, ami elnyomja a két másik nemzetiséget. Mivel a horvátok is egyre inkább elnyomva érzik magukat, természetes volt, hogy a horvátok közeledjenek a szerbekhez.

De a szerbek, akik határozottan kiállnak a horvátokat ért méltánytalanságok ellen, ezzel nem csak a horvátokat védik, hanem egyben önmagukat is. Mert ha a bosnyákok ma leszavazzák, kijátsszák a horvátokat, megváltoztatják a szerepüket a Federáción belül, akkor ne legyen kétségünk, tíz vagy húsz vagy harminc év múlva mi következünk. Ez a relatív többség politikai hatása.

Sok szó esik egy önálló horvát entitás, vagy „harmadik entitás" létrehozásáról. Mi ennek a realitása?

A horvátoknak először is el kellene dönteniük, hogy mit akarnak. Azt tudjuk, mit akarnak a szerbek: egy erős és autonóm RS-t. Azt is tudjuk, hogy mit akarnak a bosnyákok: a bosnyák politikai pártok egy erős Boszniát akarnak, centralizált intézményekkel. De mit akarnak a horvátok? Úgy tűnik, ide-oda cikáznak különböző lehetőségek között. Az egyik pillanatban egyharmados részvételt akarnak a központi intézményekben, holott a népességnek csak 10-15 százaléka horvát. A másik pillanatban a kantonokon belül akarják megerősíteni a befolyásukat, míg a harmadik opció, amit időnként szintén felvetnek, az a bizonyos „harmadik entitás."

Úgy tűnik, a bosznia horvát közvélemény ezt az önálló entitást favorizálná. Ennek azonban területi akadályai vannak. A harmadik entitás legtöbb híve Hercegovinában van, ahol a horvátok egy tömbben élnek. Ugyanakkor a horvátok szétszóródva élnek egész Boszniában. Mi lenne akkor a szarajevói horvátsággal? Mi lenne a Bosznia középső vagy északi részein élő, szintén tekintélyes lélekszámú horvátsággal?

Hogyan értékeli a Belgrád és Szarajevó közötti kapcsolatokat?

Ma úgy tűnik, a bosnyák fél még nem kész az őszinte kommunikációra Belgráddal. Ha Belgrádról van szó, csak a háborúval kapcsolatos kérdéseket ismételgetik. „Ki a felelős?" „Agresszió volt-e, vagy sem?" „Elismerik, hogy Önök a felelősek?" „Mikor fognak bocsánatot kérni?" Az újságírók és gyakran a politikusok is egyből ezt hozzák szóba, amikor egy új szerb államfő, miniszterelnök vagy külügyminiszter látogat Szarajevóba. Pedig ez ma már történelem. A közelmúlt történelme, persze, de túl kellene lépni rajta, mert nem vezet sehová.

A bosnyák politikai elit alapfilozófiája, hogy ők a háború áldozatai. Ez remekül megfigyelhető a szarajevói sajtóban, amikor valami EU-integrációs kérdés merül fel, mint például nemrég a vízumkötelezettség eltörlése. Az jött le a politikusok mondanivalójából, hogy nekik ez jár. Nem azért jár, mert megfelelnek a brüsszeli kritériumoknak, hanem mert ők a háború áldozatai. „Megérdemeljük a vízummentességet, hiszen ott volt Srebrenica." Pedig Európát ez hidegen hagyja. Tessék teljesíteni a feltételeket, amik a vízummentességhez kellenek, tessék teljesíteni a feltételeket, amik az EU-tagjelöltségi kérelem benyújtásához kellenek, és ennek semmi köze a háborúhoz és a háborús bűnökhöz.

Az a baj, hogy ez a fajta gondolkodás veszélyes. Egyszer beszélgettem egy egyszerű parasztemberrel egy kis faluban. Azt mondta, rendben, most 4:2 az állás. Kétszáz évre visszament a falu történetében: ekkor és ekkor ti gyilkoltatok minket, utána mi benneteket, aztán megint ti minket, és így tovább. Ezen muszáj lenne túllépni.