Német kádertemető

Bucsky Péter
2014-01-06 07:00
Az új szocialista (SPD) - konzervatív (CDU) koalíció megalakulásával számos politikus elvesztette korábbi pozícióját. De milyen karrier vár egy elhasznált német politikusra?
Ronald Pofalla, aki a CDU parlamenti frakcióját is vezette korábban, 2009 óta pedig a kancellári hivatalt vezette egészen 2013. december 13-ig. Nem kellett azonban sokáig keresnie az új feladatot, ugyanis a német vasutak, a Deutsche Bahn igazgatótanácsában folytatja munkásságát.

Németországban nem ritka, hogy volt politikus más állami vállalat élén folytatja a karrierjét, talán Gerhard Schröder, aki 1998-2005 közti kancellári tevékenysége után a NordStream AG-nál lett igazgatótanácsi tag. Ez a cég az orosz gáz Balti-tenger alatt Németországba szállításáért felelős gázvezeték építője és üzemeltetője, fele részben Gazprom tulajdon. Sokak szemét szúrta, hogy az oroszokkal számos üzletet tető alá hozó volt SPD kancellár később is orosz érdekeltségű cégnél vállalt munkát, meg is kapta a Gazprom kancellár gúnynevet. De emellett még számos más vállalat igazgatótanácsában foglal helyet a Lobbypedia.de adatbázisa szerint

Visszatérve az állami vasutakhoz, a DB hosszabb hagyománnyal rendelkezik a poltikusok átvételével kapcsolatban. A Spiegel készített is egy összeállítását arról, kik landoltak náluk ez elmúlt években:

Reinhard Klimmt (SPD): 1999 szeptember és 2000 november között volt közlekedési miniszter, 2002 óta a DB európai uniós és francia kapcsolatokért felelős igazgatósági megbízottja.

Otto Wiesheu (CSU): 1993 és 2005 között bajor közlekedési miniszter, majd pár hónap múlva már a DB igazgatótanácsában dolgozik, a politikai kapcsolatok felelőse. 2009-től új közlekedési miniszter érkezik Berlinbe, ezért kissé hátrébb húzódik, és tanácsadó lesz. Emellett pártjának, a keresztényszocialistáknak bajor gazdasági tanácsát is vezeti 2009 óta.

Jürgen Heyer (SPD): Sachsen-Anhalt tartomány közlekedési minisztereként 2002-ben felkeltette a nagy nyilvánosság figyelmét, ugyanis egy 2 milliárd eurós szerződést kötött a DB-vel, anélkül, hogy a konkurenciától árajánlatot kért volna. 2003-ban a DB egyik leányvállalatánál, a dániai kompokat üzemeltető Scandlinesnál kapott igazgatósági tagsági megbízást.

Hartmut Meyer (SPD): Brandenburg közlekedési minisztereként szintén 2002-ben írta alá egy DB-szerződést és került emiatt a kritika kereszttüzébe. Lemondása után, 2004-ben már a DB AG tanácsadója lett.
Georg von Waldenfels (CSU): 1990 és 1996 között bajor gazdasági miniszter, az VIAG konszern és a bajor tartományi tulajdonban álló Bayernwerk közti fúzió levezénylője. Később a VIAG-nál a részére létrehozott gazdasági és politikai tanácsadó szerepét látta el, de a DB is számított tanácsadóként tapasztalataira.

Klaus Wedemeier (SPD): 1985 és 1995 között Bréma kormányfője, majd 1999-ben saját tanácsadócéget alapít. Egyik jelentős megrendelője a Deutsche Bahn.

Franz-Josef Kniola (SPD): 1990 és 1995 között Észak-Rajna-Vesztfália közlekedési minisztereként szolgált, majd 2004-től Deutsche Bahn tanácsadó.

Nem mindenkinek sikerül azonban elnyerni pozíciót a vasút segítségével. Jürgen Rüttgers (CDU) Észak-Rajna-Vesztfália 2005 és 2010 közti miniszerelnökét a Deutsche Bahn a CER (Európai Vasúttársaságok és. Infrastruktúra Üzemeltetők Közössége) élére jelölte, de a tagországok nem akartak német vezetőt, ezért nem is választották meg.