Nemzeti dugógyár

Váczi István
2013-10-13 07:00
Részben egy vasúti felújítás késése miatt alakultak ki a kritikus közlekedési állapotok a fővárosban.
Tarlós István főpolgármester dugóelhárító intézkedései ellenére reggelente továbbra is nagy a torlódás Budapesten, az Árpád híd környékén. Noha ez alapvetően az 1-es villamos pályájának felújítására vezethető vissza, közel sem ez az egyetlen ok.

A problémát tetézi a Budapest-Esztergom vasút igencsak elhúzódó rekonstrukciója. Ezen a vonalon naponta 14 ezren utaznak, ám vonat híján vagy autóba, vagy pótló buszokba kénytelenek ülni, amelyek persze torlódás esetén ugyanúgy a dugóban araszolnak.

Pedig az eredeti tervek szerint a vasútvonal három szakaszából kettőn már járnia kellene a vonatoknak: Esztergom és Piliscsaba között már tavaly év vége, Piliscsaba és Pilisvörösvár között pedig idén március vége óta. A vasúti közlekedés azonban mind a mai napig nem indult újra.

Az árvízre fogják

Az illetékes Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. korábban arra hivatkozott, hogy a munkálatok a nagy nyári árvíz miatt késnek. Ezt lapunk kérdésére a NIF úgy részletezte, hogy a Lábatlani Vasbetonipari Zrt. betonaljgyárát az árvíz idejére be kellett zárni, így szünetelt az anyagbeszállítás.

Ez azonban aligha indokol egy hónapnál nagyobb késést, miközben a NIF egyelőre nem tudta pontosan megmondani, mikor indul újra a személyszállítás, „tartanak az egyeztetések".

Későn kezdték

Mivel az Esztergomba tartó és onnan jövő pótló buszok a gyakran beduguló Vörösvári úton araszolnak, ennek is van hatása a torlódásokra. Annak pedig még inkább, hogy az Újpesti vasúti híd és Pilisvörösvár között - ahol ez év április eleje óta nincs vonatközlekedés - az előbbiekhez képest csak jóval később kezdődött el a felújítás.

Így a teljes vonalon, a Nyugati pályaudvartól Esztergomig legjobb esetben is csak jövő szeptemberben járnak a vonatok.

Félórás nyereség

A NIF tájékoztatása szerint ennek az az oka, hogy a második vágány építése és a sok nyomvonal-korrekció miatt nagymértékű területszerzésre volt szükség. Ez viszont elhúzódott, mert több ingatlantulajdonos nem fogadta el sem a NIF, sem ezt követően a kormányhivatal döntését, és bírósághoz fordult.

Ha végre elkészül a felújítás, az ígéretek szerint 90 helyett 60 perc alatt lehet majd Esztergomból Budapestre vonatozni. Egyelőre csekély vigasz, hogy ennél hamarabb végeznek az 1-es villamos pályájával az Árpád-híd környékén.

A témáról részletesebben a Figyelő hetilap október 10-i, idei 41. lapszámában olvashat.