Nigéria Magyarország előtt

Váczi István
2013-09-25 12:15
A felhő alapú megoldásoktól való idegenkedéssel a magyar kis és közepes vállalkozások felesleges költségekbe verik magukat.
Miközben Európában, azon belül is térségünkben megszenvednek a szoftvercégek a távoli szervereken keresztül elérhető vállalati szolgáltatások népszerűsítésével, Nigériában nincs ilyen probléma, sőt, rengeteg céget csak az ilyen megoldások érdeklik.

A magyarázat igen prózai: a vállalkozók attól félnek, hogy egy szép napon besétál hozzájuk néhány fegyveres, és elviszik a számítógépeket - mesélte a Figyelőnek az SAP szoftveróriás isztambuli, a kis és közepes vállalkozásoknak szánt megoldásokat középpontba állító konferenciáján Wolfgang Kröner, az SAP-megoldások bevezetésével foglalkozó itelligence AG igazgatója.

Nem mintha a banditák feltétlenül a gépeken lévő adatokat akarnák megszerezni, lehet, hogy egyszerűen csak el akarják adni az eszközöket, vagy szétbontani őket a bennük lévő nyersanyagokért.

Hamis biztonságérzet

Ilyesmitől szerencsére idehaza nem kell tartani, és sok vállalatvezető kifejezetten büszke arra, hogy kritikus adatai a cég épületének alagsorában zümmögő szervereken vannak. A biztonságot pedig az „garantálja", hogy havonta egyszer hazaviszi a mentett adatokat.

Nem nehéz azonban belátni, hogy a céges szervereket fegyveres bandák hiányában is könnyen érheti baj, elég csak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren tavaly decemberben történtekre gondolni, amikor elárasztotta a víz az alagsori géptermeket, közel egy napra megbénítva a légi kikötő forgalmát.

Lassan azért ki lehet mozdítani a hazai cégvezetőket is. Különösen, hogy magánemberként jó eséllyel használnak néhány felhő alapú szolgáltatást, hiszen például a Gmail is ilyen.

Andreas Muther, az SAP partnereken keresztüli értékesítésért felelős közép-kelet-európai rangidős alalnöke lapunknak azt mondta: a cégek legkönnyebben a HR-szoftvereknél fogadják el a felhő alapú megoldásokat, mert attól még nem áll le az üzlet, ha a HR-modul esetleg nem elérhető. Tapasztalatai szerint egyébként nem olyan jelentős a régió lemaradása, legalábbis Nyugat-Európához képest; Amerika és Ázsia persze előrébb jár.

Ha a Tesco kopogtat

A szoftvercég és partnerei számos esettanulmányt is testközelből bemutattak, amelyek bizonyítják a felhő alapú megoldások életképességét, és ami minden cégvezető szívét megdobogtatja: költséghatékonyságát.

A holland Onno Rudolf Jongkind például már feketeöves vállalkozónak számít, legújabb, olajos magvakkal és zsiradékokkal kereskedő cégét, az OPW Ingredients GmbH-t Németországban alapította meg. Nagyratörő tervekkel: az alig egy éve alapított társaság az idén már 10 millió eurós forgalmat bonyolít, három országban rendelkezik raktárral, de hamarosan Nagy-Britanniában és Kínában is lerakatot létesít.

Az egy pillanatra sem volt kétséges előtte, hogy átfogó vállalatirányítási rendszerre van szüksége, hiszen az élelmiszerek forgalmazásának minden egyes mozzanatában biztosítani kell a biztonságot. „Ha az egyik áruházában valami probléma van, biztos lehet benne az ember, hogy a Tesco emberei másnap ott állnak a küszöbön, és az nem lesz egy kellemes beszélgetés" - hozott egy példát a vevők odafigyelésére a holland üzletember.

Informatikus nélkül

Ami a felhő alapú megoldásokat illeti, ezt az üzletember kifejezetten a költségtakarékosság miatt preferálta. Tíz embernél többet foglalkoztató cégénél egyetlen informatikus sem dolgozik, szolgáltatásként vesz igénybe minden szükséges funkciót.

Ez lényegesen költséghatékonyabb, így sokkal jobban tudok az árral versenyezni a piacon - magyarázta az egyebek mellett a legnagyobb bébiétel-gyártóknak szállító Jongkind. Hozzátette: olyan ez, mint az áram: általában nem törődünk vele, hogyan állítják elő, a lényeg az, hogy legyen, igénybe tudjuk venni.

válassz