A nagybevásárlást és tankolást fizetjük legszívesebben hitelkártyával
A legtöbben (50%) klasszikus bevásárlásra használjuk hitelkártyánkat, míg minden hatodik tranzakció (15%) üzemanyagra megy - derül ki a Cetelem forgalmi adataiból. Ezek mellett hitelkártyával legtöbbször elektronikai eszközökre, ruhára, gyógyszerre, lakberendezésre, barkácsárura és mobilfeltöltésre költünk. A Cetelem összesítése szerint a tavalyi év első felében mintegy 7500 forintot hagytunk a kasszáknál egy-egy átlagos hitelkártyás vásárlás során.
A statisztikák szerint a hitelkártya mint fizetőeszköz használata a kedvezményeknek köszönhetően egyre inkább megszokott rutinná válik hazánkban is. A hitelkártyák elsősorban a vásárlások után járó vonzó pénzvisszatérítés, de az olyan extra szolgáltatások miatt is egyre népszerűbbek, mint a pontgyűjtés vagy az utasbiztosítás. „A legújabb generációs hitelkártyával, a Cetelem Klubkártyával a kiemelt elfogadóhelyeken akár 10-15%-ot is spórolhatunk, minden más költés után pedig 1% visszatérítést kapunk. Ha 2013-ban Magyarországon minden hitelkártyás vásárlás során Cetelem Klubkártyát használtak volna, a pénzvisszatérítés segítségével összesen közel 3 milliárdos megtakarítás keletkezett volna. Érdemes tehát újgenerációs hitelkártyát használni, hiszen ha okosan választunk, évente több tízezer forint marad a pénztárcánkban" - mondta el Lukácsi Zoltán, a Cetelem Bank marketing igazgatója.
A hölgyek az aktívabbak
A hitelkártyapiacon 20%-os részesedéssel rendelkező, piacvezető Cetelem adataiból az is kiderül, hogy közel tíz százalékkal több nő (54%) használ hitelkártyát, mint férfi (46%). Ennek oka valószínűleg az, hogy a hétköznapi bevásárlást általában a feleségek és a családanyák intézik.
Érintés nélkül szeretünk fizetni: terjed a PayPass hitelkártya
A kasszáknál az újgenerációs hitelkártya által nyújtott kedvezmény mellett, a benne foglalt PayPass funkció gyorsaságát és kényelmét is előnyben részesítjük: egyre többen fizetünk érintés nélküli terminálon keresztül. A Cetelem statisztikái szerint a PayPass-os hitelkártyák érintés nélküli rapid szolgáltatásával átlagosan közel 4500 Ft értékű vásárlásokat bonyolítunk alkalmanként. A hitelkártyák PayPass-os használatának terjedéséhez hozzájárul, hogy már a hagyományosan készpénzes üzletekben, újságosoknál, pékségekben és gyorséttermekben is egyre inkább elérhető az érintés nélküli fizetési mód. „Igazodva a változó fogyasztói trendekhez, a Cetelem elsőként vezette be az újgenerációs, PayPass hitelkártyákat Magyarországon. A pénzvisszatérítéses hitelkártyákkal párhuzamosan ugyanis az érintés nélküli fizetés is egyre népszerűbb, hiszen a PayPass forgalom és a tranzakciók összege is folyamatosan növekszik hazánkban. A Cetelem Klubkártya mindezt egyszerre nyújtja: hitelkártya, pénzvisszatérítés és PayPass egyben" - foglalta össze a piacvezető hazai hitelkártya-kibocsátó Cetelem Bank legújabb fejlesztésének hátterét Lukácsi Zoltán.
Hitelkártya- és betétikártya-tranzakciók
A SIX Payment Services összevetette az EU országok hitelkártya- és a betétikártya-tranzakcióit is. A betétikártya-használat területén hazánk a 2007-2012-es időszakban 57,8 százalékos növekedést könyvelhet el, amivel nyolcadik az EU-tagok sorában. A legjobb eredményt egyébként Románia tudhatja magáénak, ahol az adott időszakban 150%-os volt a növekedés. 2012-ben a ECB adatai szerint a hazai betétikártyák forgalma 5,95 milliárd euró volt. A hitelkártyák forgalma is nőtt 33 százalékkal, amely 2012-ben 1 milliárd eurót tett ki.
Az ECB adatai szerint a forgalom tekintetében egyébként az Egyesült Királyság teljesített a legjobban, amely az öt éves periódus alatt elérte 440 milliárdos forgalmat a betéti kártyák tekintetében, a hitelkártyák területén 2012-ben pedig 148 milliárd eurós forgalmat könyvelt el.