Okostévén a magyar gazdasági hírek

Bucsky Péter
2013-10-28 11:00
frissítve: 2013-10-29 09:04
Az internetes tartalmak a tévéken is egyre fontosabbak lesznek, már vannak magyar cégek, akik erre alapozzák piaci növekedésüket.
Egyre gyakrabban hallani média berkekben és a fogyasztói felmérésekben az okostelevíziók terjedéséről. Az óriási kijelzők egy felnagyított okostelefonokra kezdenek hasonlítani, ezek a LED vagy LCD tévék az internethez kapcsolódnak és a néző maga döntheti el, hogy mikor mit szeretne megnézni. A legnagyobb gyártók felismerték ezt az igényt, és egyre komolyabb hardverekkel, egyre fejlettebb alkalmazásokkal próbálják leendő vevőiket vásárlásra csábítani.

Magyarországon még gyerekcipőben jár ez a szegmens, ugyanakkor egyre növekvő értékesítési számokról hallani. Egy-egy nagyobb műszaki áruházban már havi 30-40 ilyen csúcskategóriás készüléket vásárolnak, de ez még csak kezdet. Robbanás várhatóan akkor lesz, ha a mostani legolcsóbb okostévé modellek ára 100.000 forint alá esik. Ehhez egyébként közelít a piac, a legolcsóbb internetes plazmatévék már 130.000 forint környékén hazavihetőek. Igaz, ezekben gyengébb a processzor, kevesebb a memória, kisebb a képátló, de az alapszolgáltatás már elérhető, vagyis pöröghetnek a kanapéról hátradőlve a videók, híranyagok, vicces mozik, saját tartalmak.

Az egyik nagy probléma a terjesztés frontján azonban a tartalom hiányossága. Míg megszoktuk a hagyományos tévécsatornák esetén, hogy csak kapcsolgatunk, és valahol mindig fut valami, vagyis nonstop adás megy, azért azt látni kell, hogy kifejezetten és kizárólag online felületre vagy okostelevíziókra még kevés kiadó készít anyagokat. Különösen az érétékesebb tartalomból van hiány, ami hosszabb időre is le tudná kötni a nézőket. Ez bizonyára változni fog a jövőben, hiszen az online tartalomfogyasztás szabadságának és az ember erre tartó ösztöneinek nehéz lesz gátat szabni a hagyományos kábeles társaságoknak vagy klasszikus tévécsatorna menedzsmenteknek. A tartalom tör előre, de egyelőre inkább csak csörgedezik. Ebben a folyamatban fontos előrelépés a GazdaságTV SmartTV-s alkalmazása. Ez jelenleg az első és egyetlen, dedikáltan a hírműfajban elkészült okostévés applikáció Magyarországon. Talán pont emiatt, az itt megszerzett tapasztalatokra is sokan kíváncsiak lesznek a későbbiekben, hogy ez a terjesztési modell mennyire fejlődőképes.

A GazdaságTV alkalmazás azért született, hogy informálja a nézőket pénzügyi hírekről, befektetési sztorikról, tőzsdei ügyletekről, tippekről. Elérhető a szegmensben piacvezető Samsung 2013-as standard és prémium tévéin. A Samsungra azért esett a kiadó választása, mert jelenleg ez a vállalat áll legelőrébb a fejlesztésekben, övék a legnagyobb piaci részesedés nagyjából 70 százalékkal az LG és a Sony előtt, és ők árulják legelérhetőbb áron a készülékeket, továbbá a Samsung teszi a SmartTV-k mögé a legjelentősebb promóciót, marketing erőforrásokat.

A GazdaságTV applikáció legfőképp interjúkat, videós kommentárokat, elemzéseket publikál, naponta több, mint 6-8 alkalommal frissül. Mindenki számára ingyenesen nézhető, a tartalom megtekintése regisztrációmentes. A tartalom nyelvezete magyar. A szolgáltatás alapvetően az interneten fut, ezen alkalmazás célja a tartalom elérésének bővítése, mint egy modern technikai lehetőség, Samsung SmartTV-ken is. A GazdaságTV alkalmazás a használóinak és nézőinek videókat kínál fel. A főoldalon, miután az alkalmazás betöltődött, a legfrissebb videó kerül előtérbe a publikáció dátumával és bélyegképével. Egy másik rovatban a videókat kategóriák alapján lehet szűrni (tőzsde, részvénypiac, deviza, makrogazdaság, pénzügy, edu). Egy következő rovat kiemelt videókat listáz, ezek a szerkesztőség által kerülnek kiválasztásra. Választhatóak és listáztathatóak videók címkék használatával is. A címkék szűrése és listázása használatarányosan történik. A főmenü végén kereső mező található, melyet szöveg beírására használhatunk, ezzel listázva azokat a tartalmakat, melyeket a felhasználó keres. A videók 720p HD minőségben készülnek, magas minőségű hang kiszolgálással. A nézők átválthatnak teljes képernyős módba is, és folyamatosan tudják lejátszani a tartalmat egy külön funkciógomb segítségével. A főoldalon 15 perces késleltetésű részvény árfolyam információk futnak, melyek magyar blue chip részvényeket jellemeznek, a Budapesti Értéktőzsde prémium és standard kategóriájú részvényei alapján. Ezzel egy startupnak köszönhetően igazi gazdasági televízió jött létre Magyarországon.