OMV: nem a Nabuccót választotta a Shah Deniz konzorcium
2013-06-26 15:49
Nem a Nabucco West csővezetéket választotta az azerbajdzsáni Shah Deniz II. gázmező kitermelői konzorciuma a földgáz Európába szállítására - jelentette be szerdán a Nabucco egyik részvényese, az OMV osztrák energiaipari konszern.
Az OMV rövid közleményben számolt be arról, hogy megkapták az erről szóló értesítést a kitermelőktől. "Miközben az OMV elfogadja a konzorcium döntését, azon a véleményen van, hogy a Nabucco által benyújtott ajánlat minden követelménynek megfelelt és rendkívül versenyképes volt" - tették hozzá.
A Nabucco West a Transz-adriai Csővezetékkel (TAP) volt versenyben az első körben rendelkezésre álló, évi 10 milliárd köbméter azerbajdzsáni földgázért. A Sah Deniz-i gázmező földgázkincse lett volna az eddigi tervek szerint az elsődleges forrása - a TAP-hoz hasonlóan még tervezési fázisban lévő - Nabucco vezetéknek.
"Az OMV továbbra is törekedni fog az európai gázellátás biztosítására és a források diverzifikálására és megvizsgál más, a meglévő szállítási útvonalakat kiegészítő lehetőségeket" - írták. A Nabucco konzorcium jövőjére az OMV közleménye nem tért ki. Az osztrák cég délutánra sajtótájékoztatót jelentett be.
A Nabucco jelenlegi résztvevői az osztrák OMV, a bolgár BEH, a magyar Mol, a török Botas és a román Transgaz. A gázvezetéket 1300 kilométer hosszúra tervezték, és az Anatólián áthaladó TANAP földgázvezetékhez csatlakozva a török-bolgár határtól indulva szállítana gázt Bulgárián, Románián és Magyarországon keresztül az ausztriai Baumgartenben található gázelosztó központba. A projektből idén kilépett a német RWE, azonban az OMV májusban bejelentette, hogy az RWE részvényeire új érdeklődő, a GDF Suez francia energiatársaság jelentkezett.
A vállalkozás célja az európai földgázellátás függőségének csökkentése az orosz gázforrásoktól. A Shah Deniz II. azeri gázmező konzorciumát a brit BP, az azeri Socar, a francia TOTAL, valamint a norvég Statoil energetikai nagyvállalat alkotja.
A TAP gázvezeték a svájci EGL, a norvég Statoil és a német E.on Ruhrgas közös vállalkozása, a török-bolgár határtól Görögországon át Olaszországig haladna, s mintegy ötszáz kilométerrel lenne rövidebb a Nabucco Westnél.
MTI