Optimisták a családi vállalkozások Európában
2014-01-06 11:25
Optimistán tekintenek a jövőbe, beruházásokat terveznek, többségében növekvő vagy stagnáló forgalomról számolnak be az európai családi tulajdonú vállalkozások, köztük a magyarok is - közölte a KPMG és az European Family Business által közösen végzett "European Family Business Barometer" című felmérését hétfőn az MTI-vel.
A felmérés során 14 országban hatszáz családi vállalkozást kérdezett meg kilátásaikról, beruházási terveikről és az előttük álló kihívásokról a KPMG és a European Family Business. A felmérés alapján Magyarországon a gazdasági válság okozta új gazdasági környezet adta kihívásokhoz való alkalmazkodásukban sokat segít a vállalkozásoknak a gyors döntéseket lehetővé tevő szervezeti struktúra, valamint a változásokat elfogadó kultúra. Probléma ugyanakkor a forrásbevonás, valamint a napi működési problémákon túlmutató stratégiai gondolkodás teljes, vagy részleges hiánya.
A magyarországi tapasztalatok szerint jellemzően nem foglalkoznak kellő mélységben a vezetés, vagy a tulajdonlás utódlásának kérdéseivel, hogyan lehet megosztani a családi vállalkozás irányításával járó terheket családon belül, vagy családon kívül a hatékony döntéshozatal megtartásával, milyen növekedési lehetőségei vannak a társaságnak, milyen feltételekkel lehet finanszírozókat, vagy befektetőket bevonni, illetve hogyan lehet értékesíteni a társaságot - idézik a közleményben Mádi-Szabó Zoltánt, a magyarországi KPMG családi vállalkozásokért felelős csoportjának vezetőjét.
A felmérésben megkérdezett családi vállalkozások többségének, 54 százalékának pozitív kilátásai vannak a következő 6-12 hónapra. A válaszadók 43 százalékának nőtt, 26 százalékuknak pedig stagnált a forgalma az elmúlt fél évben. A megkérdezettek 76 százaléka munkavállalóinak számát is emelte vagy szinten tartotta az elmúlt hat hónapban (40 százalék növelte, 36 százalék szinten tartotta). A közlemény szerint további pozitív jel, hogy a felmérés szerint a válaszadók 92 százaléka gondolkodik beruházási lehetőségekről, és 57 százalékuk az EU-n belül szeretne beruházni. Ez azt mutatja, hogy a családi vállalkozások még mindig látnak lehetőséget az unió területén belül való bővülésre. Bár a megkérdezettek pozitív képet festettek a jövőről, maradt néhány jelentős kihívás: továbbra is nehéz hitelhez jutni, ezt a válaszadók 51 százaléka emelte ki. A megkérdezettek többsége úgy gondolja, hogy a szabályozási keretrendszert is lehetne fejleszteni az egyszerűsítés irányába. A vállalkozások 62 százaléka szerint az egyszerűsített adószabályok, 57 százalékuk szerint a munkapiaci szabályozások egyszerűsítése lenne leginkább pozitív hatással üzletükre.
MTI