Orbán cselei

Baka F. Zoltán
2013-05-30 07:00
Matolcsy György nélkül is képes váratlan húzásokra a kormány, pontosabban annak feje. A reklámadó meglepetésként érte az államigazgatást is, nem csak az adóalanyokat. A költségvetési tervezés kiszámíthatóságát nagyban befolyásolja a jövőben, hogy Orbán Viktor minden ellenfelét letolta a pályáról.
Az unortodoxia, azaz a váratlanul előhúzott ötletekre épülő politika azt követően is életjeleket ad magáról, hogy Matolcsy György a nemzetgazdasági tárca éléről a Magyar Nemzeti Bank elnöki székébe került. A reklámadó esete bizonyítja, hogy nem, vagy nem kizárólag Matolcsyhoz köthető a szokatlan lépések művészete: a volt miniszterhez mérhető hatása van Orbán Viktornak is a különleges gazdaságpolitikai mixre.

Több jel is arra mutat, hogy a miniszterelnök ötlete a reklámadóról meglepetésként érte az államigazgatást, arra valójában nem voltak felkészülve. Ilyen terveket nem gyártottak egészen addig, amíg a miniszterelnök múlt hét közepén Brüsszelben járva be nem jelentette, hogy mire hazaér, már a kezébe is kapja a törvényjavaslatokat. A Figyelő megbízható forrásból úgy tudja, hogy az adóügyekben eljáró Nemzeti Vám- és Adóhivatal csak a sajtóból értesült a reklámadóról. Arról is hallani, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium vezetése sem foglalkozott ezzel a lehetőséggel egészen múlt hétig. Lapunknak épp Orbán Gábor adóügyi államtitkár nyilatkozta pár hete, hogy most a konszolidáció, az adórendszer finomhangolása a feladat, új adónemek kivetésétől „mereven elzárkózik a kormányzat". Hozzátette: ez nem jelenti azt, hogy egyes adónemek áramvonalasítása ne történhetne meg akár év közben is (Nem akarunk kis csatákat vívni - Figyelő, 19. szám).

REKLÁM NÉLKÜL

Péntekre aztán mégis megszületett a javaslat, ami nem lett túl bonyolult, néhány paragrafussal el is intézik az adófizetési kötelezettséget. Azt ugyanakkor nem világos, hogy mi szükség volt erre. A költségvetés helyzetén érdemben nem javít az innen befolyó maximum 10 milliárd forint. Mivel nagyon friss elképzelésről van szó, a túlzottdeficit-eljárás fenntartásának vagy megszűntetésének mérlegelésekor sem tudja igazából figyelembe venni Brüsszel, ahol lapzártánk után, szerdán feltehetően meg is született az ajánlás a Magyarországgal szemben folyó eljárásról. Ez alapján hozzák meg a végső döntést az uniós pénzügyminiszterek június második felében. Szakértők is úgy látják, az unió által elvárt költségvetési pálya bejárásához a reklámadóra nincs szükség. Barcza György, a Századvég Gazdaságkutató vezető elemzője a Figyelőnek úgy nyilatkozott, hogy a hiánycélok teljesítéséhez nem kell a reklámadó, s az alap Varga-csomagnak, amely zárolásokból, beruházások finanszírozásának átalakításából, elegendőnek kell lennie a deficit 3 százalék alatt tartásához. Egyébként Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter is azt mondta pár napja a Hír Tv egyik műsorában, hogy szerinte elég lesz az említett két intézkedés, az adók emeléséig nem kell eljutnia a folyamatnak.

További részletek a Figyelő 22-dik számában.