PS4: túléli a Sony dínó?

Halaska Gábor
2013-11-29 06:33
Új játékkonzoljába kapaszkodva keresi a japán cég a kilábalás útját, a nyereségre azonban még várnia kell. A piac közben azt latolgatja, felhagy-e a fogyasztói elektronikai üzlettel, mint korábban az IBM és nemrég a Nokia.
Ha a legfelkapottabb mobiltelefonok értékesítésének első óráira jellemző tömeghisztéria el is maradt, elégedett lehet a Sony legújabb játékkonzolja debütálásával. Különösen akkor, ha az első hétvégén egymilliós eladást produkáló Észak-Amerikához hasonló sikert arat Európában is, ahol lapunk megjelenésének másnapján kezdik árulni a PlayStation 4-et. (Idehaza december 13-tól lesz kapható.)
A siker úgy kell a Sonynak, mint egy falat kenyér, az utóbbi években ugyanis jóformán összes ágazatában gyilkos nyomás nehezedik rá a konkurencia részéről. Még a játékkonzol fronton érezheti leginkább komfortosan magát, hiszen a Sony PlayStation (PS) széria a világ legnépszerűbb tévére köthető játékgépe. Az 1994-ben debütáló PS 1-ből több mint 100 millió, a 2000-ben bemutatott PS 2-ből pedig 155 millió darab fogyott. A 2006-tól máig piacon lévő PS 3 80 millió darabnál tart éppen, azaz összesen mintegy 335 millió Sony asztali eszköz talált gazdára.

A mennyiség azonban nem feltétlenül jelent direkt profitot, sőt. A konzolpiac üzleti modellje sajátos, a bemutatást követő legalább egy-másfél évben a készülékek eladása nem hogy hasznot nem hoz, hanem egyenesen veszteséges. Később pedig az újabb generációk és a verseny miatti árcsökkentés tünteti el a pénzt. A nyereség az eladott játékok jogdíjaiból képződik, ám az is csak hosszabb időtávon. Így az első napon egymillió példányban eladott PS 4-nek is csak félszívvel örülhet a Sony vezetése.
Igaz ugyanakkor, hogy legalább a veszteség jóval kisebb lehet a PS 4 eladásokon, mint egy generációval korábban.

A 2,5 oldalas alapos elemzés a Sony kilátásairól a Figyelő hetilap 2013/48-as számában olvasható, vagy előfizetőknek elérhető a hetilap friss online számában.