Reklám után fizess!

Hermann Irén
2013-05-31 12:59
A kormány múlt héten bejelentett reklámadó tervezete a kereskedelmi tévéknek fáj a legjobban. A Figyelő úgy tudja, hogy az új sarc a TV2 tulajdonlásáért folytatott harcot is szolgálja, a jobboldali érdekeltségű Infocenter.hu-nak lehet kedvező.
Öt magyarországi médiavállalatot érint a legérzékenyebben a kormány múlt hét végén bejelentett reklámadó-tervezete. A Magyar Reklámszövetség adatai szerint az RTL Klub és a TV2 tulajdonosa, a Sanoma és a Ringier Kiadói, valamint a Chello Central Europe árbevétele haladja meg a 10 milliárd forintot, azaz - amennyiben feltételezzük, hogy bevételük döntő többsége reklámból származik - ők esnek majd a legnagyobb, 20 százalékos adókulcs hatály alá. Bár néhány hónapja még arról szóltak a hírek, hogy a kabinet befejezte egy időre az adórendszer átalakítását, hirtelen új ötlettel rukkolt elő. Bár egyes médiumok számára nagy érvágást jelentene a reklámadó, a kormányzat bevétele a becslések szerint ebből az adónemből megközelítőleg 10 milliárd forint lenne évente. Ennek döntő részét a két kereskedelmi tévécsatorna fizetné meg. Reklámadónak hívják, mégsem a reklámozókat, hanem az azokat megjelentető cégeket, azaz a médiát sújtaná a kormány legújabb adótervezete - így reagáltak a hirdetőket és médiumokat is tömörítő szakmai szervezetek a kormány javaslatára, s közös közleményben tiltakoztak a különadó bevezetése ellen. Véleményük szerint az ötlet túl sok kárt okoz, s ahhoz képest csekély eredménnyel kecsegtet

REKLÁM UTÁN FIZESS!

A tervezett reklámadó egyértelműen a médiapiac legnagyobb szereplőit, így a nagy kereskedelmi televíziós csatornákat sújtja a leginkább, de az elektronikus és nyomtatott sajtó, valamint a közterületi reklámozók minden vállalkozása érintett - ilyen-olyan mértékben. A két országos kereskedelmi tévécsatorna reklámbevételei a legnagyobbak, a reklámadó bevezetése által remélt maximum 10 milliárd forintos éves költségvetési bevétel 70 százalékát szállítanák ők ketten. A javaslat szerint a reklámbevétel nagysága szerint, sávosan határoznák meg a médiumok által befizetendő összeget. Egy milliárd forint alatti reklámbevétel esetén 0 százalékos lenne az adókulcs, 1 és 5 milliárd között 1 százalék, 5 és 10 milliárd között 10, a fölött 20 százalék. A reklámbevételből származó nettó árbevétel után kötelesek a közzétevők fizetni, azaz nem a reklám megrendelője, hanem a televíziók, rádiók, nyomtatott és elektronikus sajtótermékek kiadói.

A cikk érdekes részletei a Figyelő 22-dik számában.