Repülj haza Wizz Air!

Brückner Gergely
2013-09-17 17:23
A tőkepiaci szakma különböző pletykákra alapozva azt találgatja, hogy mikor vezetheti be valamelyik tőzsdére a részvényeit a Wizz Air és egyáltalán melyik parkettre készül. Az Equilor Befektetési Zrt. vezetője szerint a cég jobban járna Budapesttel, mint Londonnal.
Egész nyáron záporoztak, a hivatalosnak semmiképpen sem nevezhető információk a Wizz Air fapados légitársaság tőzsdére lépéséről. Előbb az terjedt el, hogy eljött az idő, most lenne érdemes debütálni, hiszen kedvező a tőkepiaci hangulat, szétkapkodják a befektetők az ilyen cégeket.

Aztán híre kelt, hogy a társaság vezetői inkább Londonban lépnének parkettre, Budapesten pedig vagy egyáltalán nem, vagy csak kiegészítő jelleggel. Végül már azt is tudni vélték a jólértesültek, hogy milyen befektetési házak segíthetik a kibocsátást. Szécsényi Bálint, az Equilor Befektetési Zrt. vezérigazgatója (egyben a Budapesti Értéktőzsde alelnöke) szerint valójában nem csak a hazai parkett, de maga a cég is jobban járna, ha a budapesti piacot választaná. Bár itthonról nézve, a magyar háttér, a magyar vezérigazgató miatt hajlamosak vagyunk a Wizz Airt a legnagyobb fapados cégekkel egybevetni, valójában azért a Wizz Air egy nagyságrenddel kisebb, mint az iparág legnagyobbjai, vagyis a Ryanair, illetve az easyJet.

Ugyanakkor a Vueling, vagy a Jet2 szintjét már üti a 45 darab A320 Airbus-ból álló flotta, a 96 desztináció és az évi 12 millió utas. Ám egy ekkora cég Londonban könnyen elveszve, egész egyszerűen nem kapná meg azt a figyelmet, amely egy sikeres tőzsdei jelenléthez szükséges. Szécsényi Bálint szerint a Wizz Air itthon viszont kedvelt „hazai" cég lehetne, hiszen van magyar múltja, munkatársai, topvezetője és sok egyéb kötődése. Az természetesen inkább erőssége, mint hátránya, hogy működésében, bevételeiben a magyar forgalom csak kisebbséget jelentenek, de ha belegondolunk, ma a BÉT-en az ilyen cégek, például a gyógyszeripari Richter Gedeon a legsikeresebbek. És mi az az előny, ami miatt jobb lehet Budapest, mint London?

A Wizz Air itthon az ötödik legnagyobb tőkeértékű cég lehetne. Iparági sztenderdek alapján a kapitalizációja közel 300 milliárd forint lehetne, aminél a Mol, az OTP, a Magyar Telekom határozottan értékesebb, a Richter már csak egy kicsit, de az Egist meg is előzhetné a cég tőkeértéke. Így a cég szinte biztosan az elemzői érdeklődés kereszttűzében maradna, ami nagyon fontos egy részvény életében, de az sem elhanyagolható, hogy előbb a magyar BUX, utána pedig a nemzetközi feltörekvő piaci indexekbe is könnyen bekerülhetne a papír. Ráadásul, a sok kóklertől fertőzött magyar tőkepiacon jól jönne végre egy igazi sikersztori, egy olyan részvényes történet, amikor a befektetőket nem csak lehúzza valami fehérgalléros kalandor, hanem valódi társaság valódi növekedésében lehet részes a részvényes!