Sólyom PRways

A szerkesztő véleménye
Váczi István
2013-09-05 08:00
Egyre biztosabb, hogy a Sólyom Airways bekerül a tankönyvekbe. Azt nem tudom, a légiközlekedési kurzusokon szóba kerül-e pár év múlva a társaság, a marketing oktatásának viszont alighanem az egyik legjobb esettanulmánya lesz, függetlenül attól, légitársaságként hogyan alakul a sorsa.
A Sólyom minimális kiadással olyan számú médiamegjelenést tudhat a magáénak, amennyiről a legtöbb PR-os csak álmodhat. Ehhez persze olyan bombasztikus bejelentések kellettek, hogy ahhoz képest Michael O’Leary Ryanair-vezér erősen formabontó ötletei (elég egyetlen pilóta, legyenek állóhelyek a repülőn) egy hamuszürke könyvelő szegényes hétvégi fantáziálásának tűnnek.

A Sólyom cégcsoport vezetői minden héten elhintenek valamit, amin napokig rágódhat a közvélemény. Egy idő után ráadásul önjáróvá válik a dolog. Amikor Orbán Viktor egy hónapja közölte, hogy a Fradinak heteken belül nagy és erős céges kérője lesz, többen egyből a Sólyomra gondoltak. Vágó József ügyvezető ezt taktikusan nem is cáfolta, később tulajdonostársa, Lucsik János bejelentette, hogy az él- és a tömegsportot is támogatni fogják.

Ami az utóbbit illeti, hétfőn felszállt a füst, a Sólyom Befektetési Holding a Hip Hop International Hungary szponzora lett: állja a nemzeti versenyen dobogós csapatok részvételét a jövőre esedékes európai megmérettetésen. Bagatell összeg egy légitársaság büdzséjéhez képest, de a Sólyom újra bekerült a hírekbe. Ráadásul a közlemény megírása alkalmat adott arra, hogy a cégnél fellapozzák az Orbán Viktor-összest. Hacsak nem véletlenül cseng össze a szeretet és összefogás erejének említése a miniszterelnök 2002-es Kossuth téri beszédével.

Persze a végtelenségig nem lehet csak kommunikálni, és igazán nem kell a konkurencia ármánykodásának betudni, ha a sajtó vaskosabb tényekre is kíváncsi. Igaz, bajt okozhat, ha kap néhány konkrétumot, nevet, mert nem átallja kideríteni, hogy a stratégiai partnercég tulajdonosainak és ügyvezetőjének üzleti múltja korántsem makulátlan: van köztük (áfacsalás gyanújával) előzetes letartóztatásban ülő, elsőrendű vádlott és bebukott aranykereskedő körül megfordult üzletember is. Innen kezdve már jöhet bármilyen cáfolat, nem csoda, ha egy kolléga somolyogva megjegyzi: milyen érdekes, hogy az első Sólyom-védjegyes termékek között olyan „áfaérzékeny” termékek is vannak, mint a liszt és az étolaj.

De a repülők úgysem ezzel működnek, szeptemberben az ígéretek szerint mindent megtudunk – beleértve a befektetők kilétét –, év végére pedig a fapadosok szedhetik a sátorfájukat a kettes terminálról, mert kell a hely a Sólyom egyre bővülő flottájának. Bár a tervek továbbra is meseszerűnek tűnnek, a cég sikere nagyot lökne a magyar gazdaságon, szurkoljunk hát a saját és titokzatos befektetői pénzét kockáztató Sólyomnak, hogy a PR-sikereket üzleti eredmények kövessék. Csak aztán nehogy Malév-reinkarnáció, az adófizetők tízmilliárdjait felfaló griffmadár legyen belőle.