Teljesül-e az amerikai álom?
2013-09-27 13:30
Az amerikai piacot tartja az egyetlen reális kitörési pontnak a magyar szoftvercégek számára Salga Péter, a Dyntell ügyvezetője.
Az álmunk az, hogy a saját szakterületünkön az SAP elé kerüljünk, ezt pedig itthonról nem lehet elérni -magyarázza Salga Péter a Dyntell ügyvezetője, hogy miért alapított cége a közelmúltban leányvállalatot az Egyesült Államokban. A 2000-ben Pannon Szoftver néven induló társaságnak ugyan van külföldi tapasztalata, hiszen bő hét éve már Romániában is értékesítik ügyfélkapcsolat-menedzsment és projektmenedzsment megoldásaikat illetve termelés tervező rendszereiket, a tengerentúli terjeszkedés mégis éles stratégiai váltásnak tűnik. Olyannyira, hogy a cég svájci partnere ebben a projektben nem is állt a magyar vállalkozás mögé, mivel túl kockázatosnak ítélte a befektetést.
A cég számára a külföldi terjeszkedés ugyanakkor elengedhetetlen volt, mivel a magyar piac csak korlátozott növekedést képes biztosítani, ráadásul a hazai tevékenység nagyban függ a pályázatoktól is, ami komoly kockázati tényező lehet. Persze ez önmagában még nem magyarázza meg, hogy miért az Egyesült Államokba megy a Dyntell, és miért nem egy földrajzilag, vagy kulturálisan is közelebb álló országot választott. Salga Péter a döntést azzal indokolja, hogy ő személy szerint az amerikai piacot tartja az egyetlen reális kitörési pontnak. A cég gondolkodott régiós terjeszkedésben is, a potenciális célországok között szerepelt például Horvátország, illetve Cseh és Lengyelország is, ezeket azonban végül elvetették. A horvátoknál - mivel az ország csak most csatlakozott az EU-hoz - nem elég fejlett a pályázati rendszer, ami komoly kockázatokat rejt, a cseheknél és a lengyeleknél pedig a piac méretéhez képest túl sok a versenytárs. Hasonló a helyzet Nyugat-Európában is, ahol a német piac merült fel, mint lehetséges célpont, ott azonban nagyon nagy a fogyasztók márkahűsége, így a cégnek esélye sem lett volna a helyi vállalatokkal, különösen mondjuk egy SAP-val szemben.
A cikket keresse a Figyelő 39-dik számában.
válassz