Tovább esett a televíziók reklámbevétele

Devecsai János
2014-02-19 07:00
Ahogy a korábbi években a televíziós reklámtorta tavaly is zsugorodott, ám a csökkenés léptéke már lassul, a kábeltelevíziók reklámbevétele pedig már 2013-ban is nőtt.
A televíziós reklámtorta tavaly az előző évhez képest 6 százalékkal vagyis több mint 3 milliárd forinttal zsugorodott össze 45,6 milliárdosra, derül ki az EY és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) ma bemutatott közös jelentéséből. Egy évvel korábban a visszaesés mértéke még 11 százalék volt, vagyis a csökkenés üteme lassult. Ahogy a jelentés eredményeit bemutató sajtótájékoztatón is elhangzott: a várakozások szerint idén tovább folytatódhat ez a pozitív trend, sőt még minimális növekedésre is van esély.

A fordulatra pedig jócskán ki van éhezve a piac: a földi sugárzású adók zsinórban már az ötödik éve kénytelenek beszámolni a reklámforgalmuk apadásáról. Ez alatt az időszak alatt a bevételeik mintegy felét vesztették el, de a reklámforgalmuk még tavaly is 10 százalékos mértékben esett vissza. A kábeltelevíziók viszont kis mértékben, 4 százalékkal már 2013-ban is gyarapították a reklámbevételeiket. Ennek köszönhetően ezek az adók a tortából a korábbi 28 helyett tavaly már 31 százalékot szeltek ki. Ez mintegy 14 milliárd forintnyi reklámbevételnek felel meg.

Változott a szpot és a nem-szpot jellegű bevételek aránya is: előbbiek 2012-ben még 92, tavaly viszont már 95 százalékát tették ki a reklámtortának. „A non-szpot típusú bevételek csökkenése elsősorban egy módszertani változásból ered, a szponzorfinanszírozott műsorok esetében most először egységesen a nettó - vagyis a gyártási költséget nem tartalmazó - bevételekkel számoltunk" - hangsúlyozta Kovács Krisztián a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének az elnöke.

Emellett érdemes megjegyezni, hogy a végső számok nem tartalmazzák például a barter tevékenységből származó forgalmat, de az emelt díjas telefon és SMS szolgáltatások, rendezvények vagy a saját márkás árucikkek utáni bevételeket sem.

A felméréshez idén csatlakozott az M3, viszont kikerült belőle a Hír TV, így akár csak tavaly most is 56 csatorna vett benne részt, amik a nézettségi adatok alapján úgy a piac 99 százalékát teszik ki. A számokat közvetlenül a televíziós társaságoktól és a sales house-aktól szerezték be. Az immáron kilenc éve megjelenő kimutatásnál idén is net-net vagyis a kedvezményekkel csökkentett, ügynökségi jutalék levonása utáni reklám árbevétellel számoltak. A közzétett számokból nem derül ki az egyes csatornák pontos teljesítménye: az összesítés után a beérkező adatokat az EY meg is semmisítette.

Mint az a Larus Rendezvényközpontban tartott sajtótájékoztatón is elhangzott, az átalakult piaci viszonyok miatt most utoljára választották szét az országos földfelszíni és a kábelcsatornák reklámbevételeit.