Újabb finn játékóriás a láthatáron?

Bucsky Péter
2013-08-01 15:31
frissítve: 2013-08-01 15:49
A Nokia problémái ellenére a finn high-tech iparág továbbra is szárnyal.
A Rovio már 550 embert alkamaz, és 150 millió euró volt a tavalyi bevétele. A Supercell, ami 2011-ben kezdte a játékfejlesztést, és idén áprilisban kapott 130 millió dolláros befektetést. A százfős cég az első negyedévben 2013-ban 179 dollár bevételt tudott felmutatni. Clash of Clans nevű játéka 122 országban vezető helyen áll a legtöbb bevételt hozó iTunes appok listáján. A finnek sikere azért is kiemelkedő, mert kevés cég tud igazán jelentős bevételt elérni az okostelefon alkalmazásokkal. 
A legújabb üdvöske a Supernauts játékot kifejlesztő Grand Cru. A mindössze 25 fős vállalkozás elindulását a Nordic Game Program forrásai is segítették, de a kockázati tőke is hamar beszállt. Ami Finnországban különbözik a magyar szokásoktól, hogy több alap is beszáll az ígéretes cégbe, angyalként a Lifeline Ventures szállt be, majd 11 muillió dollárt adott a napokban a Qualcomm Ventures és a Nokia Growth Partners.
A folyamatos új ötletek megjelenése nem véletlen, Helsinki már két évtizede az online játékfejlesztés központja. A nagyobb cégektől a fejlesztők kilépve saját projektekbe kezdenek, és az ökoszisztéma szereplői folyamatosan kapcsolatban vannak, számos konferenciát - például az Assembly - szerveznek ezen a területen. A szakemberekbe vetett bizalmat tükrözi, hogy a Grand Cru úgy kapott nagyobb befektetést, hogy még nincs piacon egyetlen kész játékuk sem.
A Supernauts egy rajzfilmszerű közösségi médiára épülő, rejtvényekkel teli játék, ami ráadásul 3D-s is. A játék kiváló minősége mellett az üzleti modell is fontos a sikerhez. A finnek nem akarnak agresszív terjeszkedésbe fogni, hanem egy elhivatott közösség létrehozása elsősorban a céljuk.