Véres, erőszakos és szexi: ezért óriási üzlet

Halaska Gábor
2013-09-29 14:00
A fejlesztésre költött összeg után az eladásokkal is rekordot döntött a kultikus Grand Theft Auto sorozat legújabb része, a videojáték társadalmi hatásai miatt aggódók legnagyobb bánatára.
Nem autócsoda, nem iPhone és nem is kábítószer, egyetlen nap alatt mégis 180 milliárd forintnyi bevételt hozott. Mi az? Valami olyasmi, ami egy kicsit mindegyikre hasonlít: a világ legnépszerűbb és egyúttal egyik legerőszakosabb, sokaknál egészen biztosan játékfüggőséget okozó videojátéka, a Grand Theft Auto (GTA) legújabb része. A római ötöst jelző V-betűvel és benne pénzre emlékeztető „Five" rajzzal promotált epizód a bemutatás napján nem kevesebb, mint 800 millió dollár értékben kelt el, az elemzők szerint minden idők legnagyobb szórakoztatóipari nyitányát produkálva. Azaz nemcsak a videojátékokat hagyta maga mögött, hanem a hollywoodi szuperprodukciókat is.

Colin Sebastian, a Robert W. Biard kutatócég elemzője korábban az első hónapra egymilliárd dolláros bevételt prognosztizált a GTA legalább két éve várt újabb epizódjának. Tévedett. A szeptember 17-i, keddi startot követő pénteken a játékot kiadó Take-Two Interactive Games Inc. vezetője, Strauss Zelnick már be is jelentette: a Rockstar North nevű fejlesztőstúdiójuk sikertermékének értékesítése átlépte az egymilliárd dolláros álomhatárt.

HASZNOS BOTRÁNYOK
Az igen látványos, lényegében valósághű grafika, a csupán 20-25 perc alatt bejárható hatalmas játéktér és a három játszható bűnöző karakter mellett a játék új részének igazi egyediségét továbbra is a szokatlanul trágár beszéd és az erőszak igen nyílt ábrázolása adja. A korábbi részekkel kapcsolatos botrányok már az ezredfordulón kitörtek, az Egyesül Királyságban, Németországban és Franciaországban a médiában időnként súlyosan elítélték a programot. Tíz éve Brazíliában be is tiltották a játékot. A legnagyobb skandalumot a 2005-ös Grand Theft Auto: San Andreas okozta, ugyanis a netről ingyen letölthető kiegészítővel vagy konzolokon egy kódszó begépelésével pornográf jelenetet lehetett előhívni az egyik küldetésnél. Válaszul Amerikában szigorítottak a korhatári besoroláson, Ausztráliában pedig betiltották a részt. Persze érdekes, hogy nem a gépágyúval a nyílt utcán tetszőlegesen felrobbantható autók, nem is az elüthető emberek és más vérengzések, hanem az ominózus kétes-kéjes, bár nem extrémen pornográf jelenet verte ki a biztosítékot.
Ám ahogy ez lenni szokott, az azóta is kisebb-nagyobb erővel zajló tiltási hullám inkább csak használt az üzletnek.

A készítők persze most már ügyelnek arra, hogy az Egyesült Államokban M-es azaz 17 év felett játszható besorolást kapjanak, hiszen az AO (Adult Only, csak felnőtteknek) minősítéssel hatalmas vásárlóréteget veszítenének el. Ezt pedig nem akarták megkockáztatni, miután - nem hivatalos adatok szerint - 265 millió dollárt (mintegy 61 milliárd forintot) költöttek a játék kifejlesztésére és marketingelésére. Az utóbbi beleszámítása miatt kissé fals az összevetés, de érdemes megjegyezni, hogy a hollywoodi filmek közül csak egynek volt ennél nagyobb a produkciós költségvetése: A Karib-tenger kalózai - A világ végén epizódot, azaz a harmadik részt 300 millióból hozták össze.

 

További részletek és teljes cégelemzés a Figyelő 2013/39-es számában.

válassz