Virtuális forradalom közeleg

Halaska Gábor
2013-09-06 13:29
Hatalmas ugrást tettek a megvalósulás felé a virtuális valóság szemüvegek. A legismertebb Google Glass és Oculus Rift modellekből is elérhetők a fejlesztőknek, tesztelőknek szánt verziók, amelyeket jövőre boltban megvásárolható kütyük követnek.
Már csak bő fél évet kell várni és a virtuális valóságból valódi valóság lesz; legalább is ami a fejen viselhető kiegészítőket illeti. Az óriási keresőcég segítségével készülő, utcán is viselhető Google Glass és társai mellett (lásd keretes írást) a legtöbb figyelem övezte innováció az Oculus Rift fantázianevű videó-szemüveg, amelynek élménye egyre közelebb van a megvalósuláshoz is. Néhány napja ugyanis teljes mellszélességgel a projekthez csatlakozott John Carmack, aki külső támogatóból CTO-vá (chief technology officer) lépett elő, és immár a szemüveg-technológia legfontosabb felelőse. Róla érdemes tudni, hogy a legnagyobb, legismertebb 3D lövöldözős játékok fűződnek a nevéhez, például a Wolfenstein 3D, a Doom és a Quake szériák.



Az Oculus ráadásul a világ egyik leismertebb közösségi fejlesztése, amely a teljes látómezőt beborító szemüveg piacra dobását célozta-célozza. Az ismert Kickstarter.com oldalon tavaly augusztusban pár óra (!) alatt jött össze a minimálisan meghatározott 250 ezer dollár, és 36 óra elteltével átlépték az egymillió dolláros szintet, végül pedig 2,44 millió dollár (több mint 550 millió forint) jött össze a 9522 egyéni támogatótól. Carmack már korábban felfedezte, és segíteni kezdte Palmer Luckey feltalálót, aki a Dél-kaliforniai Egyetemre járt és nem mellesleg a világ legnagyobb 3D virtuális szemüveg gyűjtőjeként vált ismertté az online szakmai fórumokon. (Hozzájuk még a kezdetekkor csatlakozott a Scaleform nevű Autodesk leány, amely maga is 3D-s tervező technológiákat kínál.) A jó csapat és kampány elsöprő sikere, valamint az így nyert óriási publicitás idén, nyár elején meggyőzte a kockázati tőkét is: június közepén a Spark Capital és a Matrix Partners nem kevesebb mint 16 millió dollárral (több mint 3,6 milliárd forinttal) finanszírozták meg a további fejlesztést és a közelgő piaci bevezetést.

További részletek a Figyelő 2013/36-ik számában az Oculusról és a Google Glassról is a Csalóka Valóság című cikkben.