Másfél éve lényegében nincsenek állami informatikai projektek. Az előző kormányzati éra végén már minden tisztviselő menekült a döntési felelősség elől, nem vettek át folyamatokat, nem írtak ki tendereket. Az új kormány pedig – sajnos nem minden ok nélkül – rettentő óvatosan, mindenhol túlárazást, mutyit sejtve közelített a régi ügyekhez. Jó ideig az átvilágítások, a szekrényben lapuló csontvázak keresése kötött le minden energiát. Az állam emberei és az auditálással megbízott magáncégek sok beszállítót végigjártak, kemény feltételeket diktálva kértek árcsökkentést. Ha a költségvetés oldaláról nézzük, adófizetői pénzeket igyekeztek menteni. Ha a korábbi szállítókat hallgatjuk, az állam megbízottai erőfölényükkel visszaélve zsaroltak. A kormányváltás után egy évvel szórványosan már indulnak az új projektek is, de a nagy kiéheztetésben sokan, elsősorban a magyar középvállalkozások már annyira legyengültek, hogy kevés az esélyük a túlélésre.
Tárgyaljuk újra a szerződéseteket! Gyakorlatilag minden nagy informatikai szállítót ezzel a felhívással kerestek meg az állam által megbízott magáncégek képviselői 2010 júliusa és decembere között. Arról, hogy e belépő után mi következett, számos történetet hallottunk az érintettektől, mindenesetre annyiban egységesek a beszámolók, hogy sok jót nem várhatott az, aki nagyon ragaszkodott a korábbi pozíciójához, ne adj isten, perrel fenyegetőzött. Sőt, bizonyos esetekben a belengetett büntetőjogi szankciók, a tüzetesebb adóvizsgálat, de legalábbis a feketelistára kerülés elég fenyegető érvek voltak ahhoz, hogy a felek megegyezzenek, vagy legalábbis a korábbi szállítók különösebb hőzöngés nélkül feladják hadállásaikat.
Az informatikai és távközlési magánszektorba az elmúlt egy évben szinte nem is érkezett új állami megrendelés. Legfeljebb olyan projektek indultak, amelyekre uniós forrás is volt, de a nagy spórolásban gyakran még az önerő összegereblyézése is gondot okozott. Így persze már érthetőbb, hogy a magánszférának az állami szervek nem pénzt és megrendelést adtak, hanem éppen fordítva: igyekeztek visszamenőlegesen is pénzt visszavenni, szerződéseket újrakötni. Egyik forrásunk szerint „anno a szociknál az informatikai outsourcing volt a főirány, most jellemzőbb lett az insourcing, vagyis bizonyos projektek visszakerültek az államhoz”. A Figyelő munkatársainak jó néhány hazai IT-vezető adott helyzetértékelést, de közülük a kritikusabban fogalmazók ragaszkodtak ahhoz, hogy a nevük ne jelenjen meg e cikkben.
ÚJRARAJZOLÁS. Több forrásunk szerint valóban jó szándékú kezdeményezésnek indult a széleskörű audit, hiszen az új rezsim jól látta, hogy az elmúlt évtizedben tengernyi közpénz folyt el. Ám a felülvizsgálati folyamatot bizonyos lobbikörök arra igyekeztek felhasználni, hogy átrajzolják az informatikai cégtérképet. Az egyeztetéseken élesen betámadott nagy projekteket érdekes módon elkerülték a hangos elszámoltatások, a médiát is elérő leleplezések. Az elszámoltatási hírekben pármilliós tanácsadói szerződések szerepelnek, de például az előző éra megkerülhetetlen MSZP-s informatikai tótumfaktumát, Baja Ferencet nem is súrolják az ügyek. Ez vagy azért lehetséges, mert nincsenek a büntetőjog eszközeivel követhető történetek, vagy azért, mert a bili kiborítása helyett mindenki jobban jár, ha van kontinuitás, ha az ügyek előrehaladnak, legfeljebb a sápok máshol csapódnak le.
Döntési központok és főszereplőik
Az állam oldalán az informatika
szempontjából több döntési centrum is létezik, de ezek közül néhány
kiemelkedik a mezőnyből.
A gócpontok olykor versenyeznek is
egymással, vezetőik azért lobbiznak, hogy a különböző programokat ők
kapják meg.
1. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Fellegi Tamás
miniszter: Rendkívül fontos közvetlen szerepe van a vizsgált területen.
Ám egy uniós elnökségi évben az informatika mellett a többi közt
energetikával, fejlesztésekkel, közlekedéssel is foglalkozó
csúcsminiszter nyilván folyamatosan európai ügyeket intéz, így kevesebb
ideje juthat a hazai IT-re.
Nyitrai Zsolt államtitkár: Az
infokommunikációért felel, ám ő inkább politikus, s nem jelentős a
szakmai szerepe.
Vályi-Nagy Vilmos helyettes államtitkár: A
kormányzati informatikáért felel. Az előző kormány idején a Vám- és
Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának főinformatikusa volt. Forrásaink
szerint Fellegi és ő a két lényeges szereplő, akik alapvetően
együttműködésre törekvő, kompetens csapatot alkotnak. Neki jelent a
tavaly decemberben létrejött új szervezet, a Kormányzati Informatikai
Fejlesztési Ügynökség is. Az utóbbi 5–6 nagy projektet menedzsel,
olyanokat, amelyek több tárcát kötnek össze, vagy amelyekben kis
intézményeket kell kisegíteni; szerepe kissé párhuzamos a
Kopint-Datorgéval.
Vasváriné Menyhárt Éva helyettes államtitkár: A
Nemzeti Hírközlési Hatóság főigazgatói posztjáról érkezett a tárcához; ő
a hírközlésért és audiovizuális médiáért felelős.
Jánosi Andrea
helyettes államtitkár: A közbeszerzésekért felelős; hozzá tartozik az
egyik legfontosabb intézmény, a beszerzésekkel foglalkozó Központi
Szolgáltatási Főigazgatóság.
2. Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Gál
András Levente államtitkár: Ismerői mesélik, hogy a közigazgatási
államtitkár hihetetlen energiával és munkabírással, reggel 6 és éjjel 10
között, egymást két műszakban váltó titkárnővel vetette bele magát a
hazai informatika ügyeibe is. Személye lényegében megkerülhetetlen az
egyes EU-finanszírozású informatikai fejlesztések tekintetében, hiszen ő
két, unió által támogatott program (az Államreform Operatív Program és
az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program) monitoring bizottságának
elnöke.
Fekete Gábor helyettes államtitkár: Az e-közigazgatásért
felelős döntéshozóként meghatározó a pozíciója.
Vetési Iván, a
Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának
elnöke: A közigazgatás hatósági funkciókkal is bíró nagy szolgáltató
központjának vezetőjeként ugyancsak kulcsszereplő az informatikai piac
szempontjából.
3. Nemzeti adó- és vámhivatal
Kalmár István
elnökhelyettes: Az informatikáért felelős helyettesként a korábbi adó,
illetve vámhatóság IT rendszereinek összefésülésén dolgozik, de az ő
szava és befolyása egyéb állami részterületeken, például az Országos
Egészségbiztosítási Pénztárnál is szembetűnő.
Legyünk jóhiszeműek, és tételezzük fel, hogy a kormány reprezentánsai nem nyilvános ügyeket szeretnének, hanem inkább közpénzt megfogni az államnak. Ez azonban – mutatott rá egy, az állammal amúgy nem üzletelő informatikai vezető – azért igazságtalan, mert így éppen az marad benne a pikszisben, az tud jelentős anyagi áldozatot, árengedményt vállalni, aki valóban extraprofittal volt haszonélvezője a korábbi szerződéseknek. Aki normális profittal dolgozott, az nem tud eleget engedni, így elzavarják az állami szerződések közeléből.
Ezeknek az újratárgyalásoknak ugyanis csak két végeredménye lehetett: vagy komoly diszkontot fogadott el a szállító, vagy felbontották a szerződését. Ilyen persze előfordulhat egy kormányváltásnál, de a legutóbbi esetben az ilyenkor megszokott átadás-átvételhez képest sokkal intenzívebb folyamatok kezdődtek – erősítették meg a Figyelőnek informatikai vezetők.
Az infocégek kiéheztetéséről bővebben a Figyelő csütörtöktől kapható friss lapszámában olvashat. Megtudhatja egyebek közt, hogy melyek a formálódó új projektek, hogyan működnek az iparágban a kapcsolati hálók, és mi a szerepe az új állami, informatikai mammutnak, a Kopint-Datorgnak.<#zaras_figyelo#> Aki figyelmesen követte a híreket, az arról értesülhetett, hogy félbemaradt például a HP költségvetési gazdálkodási rendszer projektje, miként a termőföld-monitoring fejlesztése is, s a Synergon Nyrt.-t szintén kipenderítették például a tűzoltóságtól és az agrártárcától. Az állammal azonban senki nem szeret összeveszni, így eddig nem volt különösebb visszhangja annak, ha az állam a szakmai cégek által nem vállalható mértékben kért engedményeket: sokszor kereken a felére akarták levinni a támogatási szerződések éves összegeit.
Az állam oldalán sok döntési központ van, de ezek közül néhány kiemelkedik: mindenekelőtt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM), de azért komoly pénzekről dönthetnek például a Nemzeti Adó- és Vámhivatalban (NAV) is (a döntési centrumok főszereplőit részletesen lásd a lap 12–13. oldalán). Az állam és az informatika új kapcsolatában amúgy két kormányhatározat tekinthető meghatározónak. Az időben korábbi a KIM kezdeményezésére létrejött, 1245/2010. számú dokumentum a minisztériumok elektronikus iratkezelésének áttekintéséről szól. A másik az NFM koordinálásával végrehajtandó 1277/2010-es kormányhatározat, ebben osztották ki a szerepeket az informatikai konszolidációhoz.
Formálódó projektek
Előkészületi fázisban lévő állami informatikai
és hírközlési fejlesztések:
● A Nemzeti Digitális Közmű új verziója: a
Kopint-Datorg Zrt. megvalósításában folyó hálózatkonszolidáció
●
Központi Gazdaságirányítási Rendszer
● GSM-R vasúti rádió-távközlési
és vonatirányítási rendszer
● Köztisztviselői kártya, a közigazgatási
tárca színeiben
● Önkormányzati szolgáltató központok létrehozása;
Alkalmazás Szolgáltató Szerver (Application Service Provider) beállítása
az azonos önkormányzati feladatok egységesítése érdekében
●
Büntetés-végrehajtási IT-korszerűsítés
● 112-es vészhívószám projekt
●
A Magyar Televízió új egységes szervezetének közös IT projektje, amely
összefésüli az egységesült állami tévék rendszereit
● E-tajkártya,
e-adókártya
● Az ügyfélkapu továbbfejlesztése, az „Azonosítás”
projekt
● Levéltári fejlesztés
Elsősorban az NFM feladata az infokommunikációs stratégia megalkotása, a részletes tervek, a hatástanulmányok kidolgozása. Úgy tudjuk, több magáncég is végzett átvilágításokat, de elsősorban a Tigra Kft., a szolnoki Vertán György cégének szerepe volt hangsúlyos. Az egyebek mellett a KIM, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala és a Magyar Fejlesztési Bank ügyeit átvilágító Tigra a közigazgatási tárca stratégiai csapatánál rendelkezik jó kapcsolatokkal. Az auditok végeredménye nem túl változatos, a szakemberek vagy semmisnek vélnek szerződéseket, vagy túlárazottnak projekteket, majd az auditor erős követelésekkel, árcsökkentési javaslatokkal lép fel, aztán „kinyit az isztambuli nagybazár”, indulhat az alkudozás. Egy másik társaság, az egészségbiztosítással, közutakkal kapcsolatban vizsgálódó RacioNet Zrt. – e cég résztulajdonosa Laufer Tamás, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) új elnöke – inkább Kalmár Istvánnal, a NAV informatikai elnökhelyettesével ápol erős kapcsolatokat.
<#zaras_figyelo#>Az átvilágítások mentén – természetesen kimondatlanul – némi multiellenességet véltek felfedezni forrásaink. Preferáltabbnak tűnnek például a rendszerintegráció területén a hazai cégek, s közülük is főleg azok, amelyek az elmaradott térségekben is munkahelyeket teremtenek. Az NFM informatikai és távközlési „bibliájában”, a múlt év végén társadalmi vitára bocsátott Digitális Megújulás Cselekvési Tervben is az a cél szerepel, hogy „emelkedjen a kkv-k digitális gazdaságban való részvétele”. Csak éppen amíg a multi könnyebben átvészeli a szűkebb esztendőket, addig a magyar tulajdonú informatikai kkv-k számára nehezebb a túlélés.
A FELEZÉS IRREÁLIS. Multis forrásaink szerint az állam sajnos jó szerződéseket is felbontott, mert még nem körvonalazódott pontosan, mi az, amire tényleg szüksége van az államnak. Pedig bármennyire is fontos preferálni a magyar munkahelyeket teremtő hazai cégeket, vannak olyan nagy kockázatú, vagy komoly előfinanszírozást igénylő tenderek, amelyeket csak a multik képesek megfelelően megoldani. Így látta ezt az a forrásunk is, aki szerint korábban, ha az állam egy multival szerződött, akkor annak kisebb volt a kockázata. Amennyiben egy szervezet kis hazai céggel kötött kontraktust, akkor a stabilitási és reputációs kockázatot azzal lehetett ellensúlyozni, ha körültekintőbben, jobb áron tudott megállapodni. Ám mindig lesznek olyan projektek, amelyeket csak multi tud elvégezni, csipet például nem fog gyártani hazai cég. Valójában – hangsúlyozta forrásunk – az átvilágításokat a szerződés átnézésével kell kezdeni, nem pedig azzal, ki a partner. Az egyik multinál erről azt mondták a Figyelőnek, hogy sok mindent lehet, és bizonyos szerződésekben valóban volt némi játéktér, máshol a műszaki tartalom átírásával hozható ki diszkont, de a felezés irreális, ennyi puffer semmilyen szerződésben nem volt. Ráadásul az informatikai cég nem is mindig mondhatta azt, hogy köszönöm, viszlát.
A legkeményebb intézkedés a nemzeti adatvagyonnal kapcsolatos szabályozásváltozás, azaz a 2010. évi CLVII. törvény. Ebből és a végrehajtására kiadott 38/2011-es kormányrendeletből egyébként sok jövőbeli informatikai feladat és insourcing látszik. A törvény ugyanis kimondja, hogy csak az állam vezethet nyilvántartást kiemelt jelentőséggel bíró közérdekű és személyes adatokról, ennek megsértése pedig akár öt évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethető. Ugyanakkor a nemzetbiztonsági kockázatot jelentő adatok kezelésének felfüggesztése nemzetbiztonsági rizikót rejt – vagyis, aki ilyen adatbázissal dolgozik, annak mindenképpen folytatnia kell a munkáját, még akkor is, ha az állam hónapok óta nem fizette ki, különben a börtönt kockáztatja. Az egybecsengő történetek szerint így sikerült szolgáltatásra bírni a HP-t a termőföldföld-monitoring rendszernél, még akkor is, amikor már milliárdos volt az állami tartozás. Végül a cég kimenekült a projektből, és az állam egy erősen leszorított árú, ugyanakkor csökkentett szolgáltatástartalmú szerződést kötött az egyik alvállalkozóval, Wehner Géza Ulyssys Kft.-jével.
Levéltári tender, lóhalálában
A nagy tenderínség idején
boldog-boldogtalan szeretne elindulni a Kopint-Datorg Zrt., a Magyar
Országos Levéltár és Budapest Főváros Levéltára közös projektjén.
Digitalizálni kell egy halom fontos iratot, majd azokat rendezni,
tárolni, kulcsszavakkal ellátni, s kereshetővé tenni hosszú távra.
Miként az egyik szakértő plasztikusan lefestette a Figyelőnek: „Kell egy
nagy dobszkenner; amelyik papír bírja, azt beledobálják, a kímélendő
anyagokat pedig beolvassák a lapszkennerek.” Természetesen ennek
informatikai leképezése nem egyszerű, komoly fejlesztést igényel. A
mintegy 1,8 milliárd forintos tenderen állítólag a magyar cégek közül
elindult a Compuworx Zrt. (a HP-vel együtt), a RacioNet Zrt, a Synergon
Nyrt, a Comparex Kft., míg a külföldiek közül egy svájci, egy francia és
egy brit specialista is.
Sajnos ez a projekt is magán hordozza a
szokott államigazgatási gyermekbetegségeket: van ugyan rá uniós forrás,
de egy kört már le kellett fújni, ráadásul az indulók azt érzékelik,
hogy a tenderben érintett levéltárak nem ugyanazt szeretnék. Még nem
látni, hogyan is lesz átjárás a megrendelő intézmények eltérő szisztémái
között. Mindenesetre most zajlik a második kör, a kiírók már május
végén szerződni akarnak. A projektet 2012 elejére le kellene zárni (a
pénzügyi elszámolással együtt), de a győztes augusztus előtt aligha tud
elkezdeni dolgozni, így nagyon szűk lesz a határidő.
Nem minden multi panaszkodott azonban lapunknak. Ablonczy Balázs, az SAP Hungary Kft. ügyvezetője nem érzékel multiellenes hangulatot az informatikai tenderek kiírásánál, sőt, az állam kifejezetten nyitott megoldásaikra. Igaz, szerinte is a magyar cégek felé húz a jelenlegi kormányzat. „Az is tény persze, hogy ma alig vannak futó ügyek, így messzemenő következtetéseket azért nem vonnék le” – tette hozzá.
Sokan, sokfélét meséltek nekünk arról, miként alakulhat át az informatikai beszállítók térképe, de az igazsághoz tartozik az is, hogy preferált hazai cégekről addig nagyon nehéz beszélni, amíg nincsenek tenderek. Vagyis lehet, hogy éppen nagyon jól fekszik egy társaság az új kormánynál, ám „enni” mégsem kap. Másképpen megfogalmazva: a nullának még a száz százaléka is nulla…
Folytassuk a másik oldalról a vizsgálódást: ki lehet „nemkívánatos” szereplő? Néhány társaság korábban felkerült az emlékezetes Papcsák-féle feketelistára, így például a Welt 2000 Kft. – a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel kötött milliárdos szerződéseiről az Origo.hu közölt cikksorozatot –, valamint a Trendex Kft., amely azóta ICT Rendszerház Kft. néven reinkarnálódott. Utóbbi társaság biztosan nem írta le magát örökre, mert az új kormány idején is nagy papírszállítási szerződést nyert el a csoportba tartozó cég. „Magyarország kicsi, szerteágazóak a kapcsolatrendszerek, ezek felülírhatják a politikai oldalak alapján adódó kapcsolatokat. Lehet, hogy nem közvetlenül, de közvetetten ugyanúgy megjelennek a korábbi szállítók is a rendszerben, és ez így természetes” – mondta egyik forrásunk.
Érdekes kormányzaton belüli versengést jelez, hogy a Kopint-Datorg Zrt.
üzemeltette kormányzati portál, a Magyarország.hu mellé a Közigazgatási
és Igazságügyi Minisztérium is elkészített egy weboldalt, a
Kormány.hu-t, amivel a kabinet rögtön szembement az önmaga által szabott
céllal, a párhuzamosságok megszüntetésével.
Ami pedig a potenciális győzteseket illeti, elsősorban az említett RacioNet és Tigra, illetve a Fornax Zrt. neve hangzott el a háttérbeszélgetéseken. A szakma azt is tudni véli, hogy a RacioNet Kalmár István, a Tigra a KIM-es Gál András Levente és Fekete Gábor, míg a Fornax Fellegi Tamás „liblingje”. (Az állam infokommunikációs főcége, a Kopint-Datorg szerepéről lásd külön anyagunkat.) Ezzel együtt a 2010-es szűk évben a korábban nagyon gyorsan növekedő RacioNet árbevétele is visszaesett 5 százalékkal. Márpedig, ha kevés az állami megrendelés, annak sokféle következménye lehet. Jó esetben az addig az államból élő cégek is a versenyszféra felé fordulnak, s erősítik a versenyt, még jobb esetben exportképessé válnak, de biztosan sokan el is buknak. Az informatikai szektorban amúgy is legendásan rossz az állam fizetési morálja, kormányzati szakemberek sokszor beszélnek arról, hogy rémes a körbetartozás, de maga az állam a legrosszabb adós: az áfát beszedi, majd nem fizet.
Laufer Tamás, az IVSZ elnöke. Sokat tárgyaltak a központi szervekkel, hogy megolajozzák a folyamatokat.
Laufer Tamás, az IVSZ elnöke úgy véli, a legtöbb informatikai vállalkozás számára valóban rosszabb volt a múlt év, mint a megelőző. Ez normálisnak mondható, hiszen amikor „nagy” kormányváltás van, akkor a folyamatokat átvilágítják. Ráadásul az informatikában amúgy is mindig a második félév az erősebb, de 2010-ben a költségvetési hiány olyan magas volt, hogy egy kormányrendelet alapján beszerzési megszorítások voltak, ráadásul a központi keretszerződések is kifutottak. Nehezen állt fel az új szervezet, előbb lejártak a korábbi szerződések, és csak később jelentek meg az új kiírások, s látszott azért némi kezdeti rutintalanság is. Laufer szerint az IVSZ sokat tárgyalt a nemzeti fejlesztési tárcával és a Központi Szolgáltatási Főigazgatósággal, hogy kissé felgyorsítsa, megolajozza a folyamatokat.
GYÉR KÍNÁLAT. Nagyon gyér az országos projektek listája (lásd külön), de azért az új kormány alatt kiírtak már két nagyobbat – egy 700, illetve egy 150 millió forintosat – az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatnál. A népszámláláshoz kötődően szintén két projekt futott a Központi Statisztikai Hivatalnál, 300 és 150 millió forint értékben. Az Országos Igazságszolgáltatási Tanács hivatalánál szintén egy 300 milliós fejlesztés zajlott le. Elköltött emellett az állam a múlt év végén 2,35 milliárd forintot Oracle-licencekre. Ez utóbbi a kormányzat és a szakma szerint is egy win-win szituáció volt: a vevő komoly engedményt kapott, és ki tudott fehéríteni egy olyan területet, ahol kiterjedt volt a szürkezóna, míg az Oracle számára az volt előnyös, hogy nem kellett a „különböző sapkában ülő állami szereplőkkel” külön megegyeznie. Más informatikai multik azonban furcsállják, hogy miért csak ez az egyetlen licencszerződés született meg.
Folyamatban van továbbá egy nagy levéltári (lásd a keretes írást a 11. oldalon), egy büntetés-végrehajtási és egy költségvetési gazdálkodási fejlesztés. Várható az egységes 112-es vészhívószám kifejlesztése, egy mentőszolgálati rendszer, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap fejlesztése, s állítólag készül egy össz-minisztériumi ügykezelési tender is. Ugyanakkor csend van olyan korábban felmerült nagy projektek körül, mint az elektronikus mérőleolvasás, vagy az e-útdíj. Ha majd ismét felpörögnek a fejlesztések, akkor újra lesz üzlet, s lehet helyezkedni!
Kopint-Datorg – a nagyra nőtt gyermek
Melyik az a magyar informatikai
cég, amelyik a 2009-es 193 fős átlagos statisztikai létszámát a
választások óta tartó válságévben csaknem megduplázta, és még mindig
komoly expanzióban van? Ez a Kopint-Datorg Zrt., az állam sok lépésben
összevont infokommunikációs főcége, amelyet a minisztériumok
feladatairól szóló 212/2010-es kormányrendelet a nemzeti fejlesztési
miniszter közvetlen irányítása alá rendelt. A Kopint-Datorg
vezérigazgatója Pásztory Tamás, a Magyar Telekom (MT) Nyrt. korábbi
emberi erőforrás és jogi vezérigazgató-helyettese. Neki egykor kollégája
volt Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter, aki korábban a
kormányzati kapcsolatokért volt felelős az MT-nél, szintén
vezérigazgató-helyettesi rangban.
A Kopint-Datorg több nagy
jelentőségű projektet kapott meg eddig. A legnagyobb, a sajtó által már
részletesebben is bemutatott 58,8 milliárd forintos GSM-R fejlesztés,
amellyel a vasút új rádiókommunikációs hálózatát kell megvalósítani és
üzemeltetni. Önmagában ez az üzlet is a többszörösére növeli a 2009-ben
3,25 milliárd forintos nettó árbevételt felmutató társaság méretét. A
további növekedés a 346/2010. számú, tavaly decemberi kormányrendeletből
fakad, amely előírja a hálózat-konszolidációt. Ennek jegyében a
Kopint-Datorg – mint a kormányzati célú távközlési hálózatok
üzemeltetője – integrálja az állami tulajdonban levő kommunikációs
hálózatokat. A teljesség igénye nélkül ilyen a zártcélú rendészeti
szisztéma; az informatikai közháló; az okmányirodák, illetve a
felsőoktatási intézmények közötti rendszer; a földhivatali
nyilvántartás; a bírósági és ügyészségi hálózat; a légi riasztási
megoldás. A munka meglehetősen sokrétű, rengeteg korábbi szerződést kell
kiváltani, majd a hálózatokat összevonni. Mindez a Digitális Megújulás
Cselekvési Tervben az „állami hálózatok konszolidációja és
kiterjesztése” fedőnéven fut, és 85 százalékban uniós forrásból
valósulhat meg. A remények szerint évi 6–8 milliárd forintos állami
megtakarítást hoz a projekt. Ennek érdekében már 4,67 milliárd forintot
allokáltak a feladatra.
A cégfejlesztés humán erőforrás
vonatkozásai is jelentősek, hiszen a Kopint-Datorg előbb akár ezres
nagyságrendben átvesz embereket, akik ma az említett rendszerek
üzemeltetésében részt vesznek, majd az integráció után vélhetően jöhet a
hatékonyságnövelés, vagyis nem lesz mindenkire szükség. Egyelőre a
gyarapodás a tendencia, amit jól mutat, hogy a cég honlapján most még 12
igazgató szerepel, ám a szervezeti ábrákon már 16 igazgatóságot és
további három üzletágat látni.
Figyelemre méltó kormányon belüli
versengésről árulkodik, hogy a Kopint-Datorg által üzemeltett
kormányzati portál, a Magyarország.hu mellé a közigazgatási tárca is
elkészített egy honlapot, a Kormány.hu-t. Ennek hátterében politikai
okok húzódnak; egy leegyszerűsített magyarázat szerint a Nemzeti
Fejlesztési Minisztériumnak az infokommunikációs racionalizálás a célja,
de az ebből következő lépések csikorogva egyeztethetők csak össze a
másik kulcstárca prioritásával, a közigazgatási folyamatok
racionalizálásával. Az ezzel összefüggő feladatokra egyébként a
kormányhatározat már hat projektben, összesen 5,39 milliárd forintnyi
támogatáshoz juttatta a Navracsics Tibor vezette Közigazgatási és
Igazságügyi Minisztériumot. De e tárca és a vonzáskörzetébe tartozó
Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala három
projektje már korábban 543,8 millió forint támogatáshoz is hozzájutott
az informatikai húsosfazéknak számító Elektronikus Operatív Program
(EKOP) kasszájából az 1225/2010-es kormányhatározat révén.
A
Kopint-Datorg viszont így is nagyobbat hasít: a már említett
hálózatkonszolidáció mellett még két projektjére kapott támogatást, így
8,17 milliárd forintnyi fejlesztést valósíthat meg EKOP forrásból. A
Figyelő tapasztalatai szerint a társaság óriássá növését sokan szemlélik
gyanakodva a magánszférából. „Állami szervezetet nem azért kell
létrehozni, hogy átvegye a piactól a feladatokat, hanem azért, hogy
folyamatokat integráljon” – fejtegeti egy cégvezető. Szerinte a társaság
túlnőtte magát, és miközben a magánvállalkozásoknál 100 ezer forintos
szerződéseket cincálnak, „a legendák szerint a Kopint-Datorg 1 és 2
millió forint közötti fizetésekkel veszi fel tömegesen a versenypiacról
az embereket”.