A Malév állami támogatása a magyar repülési piac növekedését is gátolja, mert elriasztja a versenytársakat – állítja Váradi József, aki az idén 20 százalékos növekedést tervez a Közép- és Kelet-Európára fókuszáló diszkont légitársaságának.
– Több mint fél éve költözött a Wizz Air központja és csúcsvezetése Genfbe. Hogy érzi magát a svájci nagyvárosban?– Köszönöm, jól, de nem ez a fontos. Akárhol van az irodám, a fél életemet úgyis úton töltöm, s hogy épp Budapesten vagy Genfben esek be az irodába, az nagyjából mindegy.
– A kedvezőbb adózási környezet mellett mi volt a költözés legfőbb előnye?
"Szeretjük vagy nem, Budapest nem vonzó hely a talentumok számára. A genfi közeg teljesen más."
Fotó: Aknay Csaba
– Megpróbáljuk az erőforrásainkat európai szinten menedzselni, beleértve az emberi erőforrásokat is. Legalább olyan jók akarunk lenni, mint az európai versenytársaink, ehhez nem megfelelő a magyar szervezeti kultúra. A cég európai, sőt globális kultúrát igényel a világszerte fellelhető legjobb erőforrásokkal. Szeretjük vagy nem, Budapest nem vonzó hely a talentumok számára. Ez nekik a Kelet, túlpolitizált, kiszámíthatatlan. Nagyok az adók, állandóan változik minden. A genfi közeg teljesen más, az igen vonzó. Persze más dolgokat is optimalizáltunk, de ez a humán faktor kritikus pont volt. Ahogy kikerültünk innen, egyből meg tudtunk újulni 7-8 pozícióban.
– Ez nem túl hízelgő Budapestre nézve. A felső vezetésben a költözés után is maradtak azért magyarok?– Igen, nem is kevesen. A legfőbb vezetői szinten, vagyis az öt „officer” közül két magyar, két angol, egy amerikai, ebben nem volt változás. A tizenkilenc „head of function” szinten levő vezető közül kilenc magyar, a többiek Európa különböző tájairól valók.
– Teljesen függetlenül a költözéstől, tavaly látványosan lelassult a vállalat növekedése, miközben persze az egész iparág kénytelen volt visszafogni a kapacitásait. Jókora kiesést okozott az izlandi vulkánkitörés, decemberben pedig a brit szigeteken állt le hetekre a légi forgalom néhány centi hó miatt. Csalódott?– Egyáltalán nem, megfeleltünk az elvárhatónak. A működés valóban visszafogottabb volt, ezzel együtt kielégítőnek nevezném. S azt se felejtsük el, hogy az elmúlt három évben, mondhatni a válság idején, a duplájára nőttünk. Tavaly 25 százalék felett akartunk növekedni, s 23 százalék meglett belőle, ami közel 10 millió utast jelent.
– Mi a terv az idei évre?A választ és az interjú további részét a csütörtöktől kapható Figyelőben, vagy előfizetői jelszóval olvashatja el.<#zaras_figyelo#>– Húszszázalékos növekedés, de persze ha megint jön egy vulkán, vagy valami hasonló, akkor lehet, hogy csak 15 százalék lesz.
– Megfelelő ehhez az iparági környezet?– Noha nagy a bizonytalanság, alapvetően igen. Európában vannak jelek, hogy pozitív irányba mozdultak a folyamatok. Képzelje el egy hullámvasút kocsijait. Elől van Ázsia, amely elindult felfelé és húzza Amerikát, meg Európát is. Jelenleg konszolidáció látszik a piacon, nyomás alatt vannak az átlag jegyárak. De bejött a gyors olajár-emelkedés, s úgy tűnik, az ár az arab válságtól függetlenül is magas maradhat. A makroközeg továbbra is bizonytalan, vannak pozitív és negatív tendenciák is. A jegyek 2011-ben minden bizonnyal drágulnak az egész szektorban, nálunk is.
– Az idén alig bővül a flotta. Ha jól sejtem, ez összefüggésben van azzal, hogy a téli időszakban elég sok gép állt a földön repülés helyett.– Igen, év elején 34 gépünk volt, s az év végére 37 lesz úgy, hogy öt új jön, kettőt pedig visszaadunk a lízingcégnek. Az Airbus-szerződésünkben benne van, hogy szükség esetén módosíthatunk a flottafejlesztés ütemén.
– Kicsit maradnék még a földön dekkoló gépeknél. Az ultra low-cost modell lényege, hogy a gépek hajnaltól éjfélig repülnek, mert így termelnek pénzt. Mikor éri meg mégis jobban az, ha a földön maradnak?Piaci részesedések Közép- és Kelet-Európában, 2011. április
Wizz Air 39,6%
Ryanair 25,0%
EasyJet 9,7%
Forrás: OAG capacity statistics
– Taktikai megfontolás, hogy mennyire használjuk ki a gépeket. Amikor cash-flow szempontból negatív az üzemelés, el kell gondolkodni a flottakihasználtság csökkentésén. Márpedig a téli hónapok, kivéve az ünnepi időszakokat, ilyenek. Az utasszám, az átlag jegyár és a költségszint függvényében légitársaságonként változik, hogy hol van a kritikus pont. Az is számít, hogy lízingelt vagy saját gépről van-e szó. Nekünk az alacsony költségek miatt később jön el ez a pont, mint másnak. De mindennél többet mond, hogy a saját géppel repülő két nagy társaság is a flottája 10–15 százalékát a földön tartotta a télen.
– A nyári foglaltság jelenleg hogy néz ki?A választ és az interjú további részleteit a Figyelő hetilap 2011/16. számában találja.– Szépen, bizonytalanság főleg az üzemanyagárat illetően van. Ez a tétel a diszkont-légitársaságokat eleve jobban érinti, mivel a költségstruktúrájukban a többi tétel csekély volta miatt százalékosan nagyobb arányt képvisel a kerozin.
– Ez a kedvezőtlen helyzet mennyire változtatta meg a Wizz Air fedezési politikáját?– Drámai változás nincs, jelentős mértékben fedezve vagyunk nemcsak kerozinra, de a devizaárfolyam-változásokra is. A kérdés az, ha nagyon elszalad az üzemanyagár, akkor is fedezzünk-e. Legutóbb, amikor 145 dollárig szaladt az olaj, eldőltek cégek amiatt, hogy magasan is fedeztek, amikor pedig szakadni kezdett az ár, nem tudták finanszírozni a határidős pozíciót. Extrém helyzetben nem fedezünk, 120 dollár felett például leállunk vele.
– Kanyarodjunk vissza kicsit az útvonalakhoz. Mennyi esélyt adnak egy rosszul menő célállomásnak?– Attól függ, mennyire hisszük el, hogy valaha pénzt fog hozni. Az útvonalak tipikus élete olyan, hogy az első év veszteséges, a másodikban jön a nulla, a harmadikban profitot kell elérnie. Erre vannak sablonok, ha drámaian elszakad az elején a függvénytől, akkor elgondolkodunk, vagy ha a második évben reménytelennek tűnik, akkor nem habozunk, bezárjuk.
– Ezek szerint Velence egyszerűen nem élt meg Budapestről.– Így van; megnéztük, nem működött.
– Csak az a furcsa, hogy Forli vagy Bari megél, miközben a világ egyik legnépszerűbb turistacélpontja nem.– Az említettek újabb útvonalak, hat hónap múlva ezeknél is látszik majd, hogy mi újság. Magas olajárnál egyébként a modell érzékenysége is megváltozik. Mi elég jó találati aránnyal dolgozunk, az új útvonalak nagyjából 90 százaléka működik, minden tizediket meg bezárjuk.
– Velencével kapcsolatban az fura még, hogy sok másik Wizz-bázisról működik, csak Budapestről nem. Ezt meg lehet magyarázni azzal, hogy például Romániából a vendégmunkások eltartják?– Biztosan benne van ez is. Vegyük az utasprofilokat. Vannak az üzleti utasok, a nyaralók, valamint a barátokat és rokonokat látogatók, ideértve a migránsokat. A magyarokra az jellemző, hogy ott halunk meg, ahol megszülettünk. Folyamatosan panaszkodunk, hogy milyen rossz nekünk, de túl sokat nem teszünk azért, hogy ha máshol van lehetőség, akkor elinduljunk érte. A román és lengyel hozzáállás más. Ez pedig meghatározza az adott piac utasprofilját.
– Budapesté milyen?– Fővárosi piac, masszív, kiépült hálózattal. Minél monopolisztikusabb egy piac, annál kockázatosabb a cég számára. Vilniusban például két nemzeti légitársaság is csődbe ment és leállt, erre azt mondták a politikusok, hogy nem öntik tovább a pénzt a feneketlen zsákba, oldják meg a szereplők a helyzetet. Vilnius tehát vonzó volt. Bemenni Katowicébe, Gdanskba, ahol semmilyen hálózat nem volt, szintén. Budapesten viszont kiépült forgalom volt, nehéz belehasítani az üzleti szegmensbe. Gyenge a rokonlátogató-migráns forgalom is, egyedül a turista rész erős, szerencsére a ki- és a beutazó is. Persze útvonalanként is változik ez, de egyedül Londonnál kellően erős mindhárom utastípus. Budapesten a szezonalitás is nagyobb az átlagnál, mert a kevés üzleti utas és migráns egész évben repül ugyan, de üdülni főleg nyáron megy az ember.
– Az, hogy a budapesti piacvezetőt, a Malévet az állam tartja életben, mekkora kárt okoz a piacnak?– Mindig masszív anomália a rendszerben, ha egy nagy szereplőt szubvencionálnak. Csökkentik a piac profittermelő képességét azok számára, akik versenyeznének. Öt éve, a budapesti reptér privatizációjakor azt mondták, hogy nagy növekedés lesz a 8 millió utasról. Ehhez képest semmit sem fejlődött, most is 8 milliónál tart.
– Malév nélkül biztos lett volna növekedés?– Én csak azt mondom, amit a számok mutatnak. A lengyel LOT utasforgalma lecsökkent majdnem arra a szintre, mint a Malévé. Négymillió utas, miközben négyszer nagyobb az ország. Ha a Malév elvisz 3 milliót, a LOT-nak ezen az alapon 12 milliót kellene. A román Tarom 2,2 millió utast visz egy 22 milliós országban, ahol a légi közlekedési szegmens a magyar másfélszerese. A Malévet mesterségesen lélegeztetik, a teljesítőképességéhez képest túl nagy a piaci részesedése, túl nagy a veszteségforrás, magas a számla, amit benyújt a tulajdonosnak. Nem véletlenül nem fejlődik a magyar piac. A low-cost cégek bejöttek, aztán mindegyik elment, vagy visszafogta magát. Ezeket az utasokat mi átvettük, nagyobbak lettünk, de maga a torta ugyanakkora. Öt év alatt újravágtuk a tortát ahelyett, hogy növelni tudtuk volna. Ugyanebben az időszakban Románia duplázott, a lengyel piac 50 százalékkal nőtt.
– Beszéljünk akkor inkább a növekedéssel kecsegtető területekről. Törökországba elkezdtek repülni Budapestről, de folyamatos engedélyproblémák vannak, az isztambuli járatra időnként lehet online foglalni, máskor csak irodáknál. Miért?– Törökország nem tagja az uniónak, csak kijelölt légitársaságok repülhetnek oda. Az kell hozzá, hogy a magyar fél kijelöljön bennünket, s ezt a török elfogadja. Egy éve megy a vita, és ahogy a vélemények változnak, úgy kell nekünk is módosítgatni. Az már csak hab a tortán, hogy partikuláris légitársasági érdekek is megjelennek ebben a vitában.
– Hasonló helyzet máshol is megnehezíti a terjeszkedést?– Ez teljesen országfüggő. Szerbiában például bázist csinálhattunk magyar lajstromú géppel. Igazából két helyszín nagyon nehéz: Törökország és Oroszország.
– Ahogy a hálózati térképet elnézem, így is egyre kevesebb a lefedetlen pont. Több mint száz gépre szóló rendelésállománya van a cégnek, hová lehet ezeket középtávon elhelyezni?– Stratégiánk változatlan, továbbra is Közép- és Kelet-Európára fókuszálunk. Lehet vitatkozni, hogy tíz vagy ötven év alatt, de az utazási szokások biztosan közelítik a nyugatit. Elég olyan korábbi EU-belépőket megnézni, mint Írország vagy Spanyolország. Mára megszereztük a megfelelő piaci részesedéséket, amit ha csak tartani tudunk, akkor is biztos növekedést jelent. Angliában a lakosság 40 százaléka utazik, Amerikában 60 százaléka, míg Magyarországon csak az egytizede. Ha a következő öt évben ez megduplázódik, akkor mi is duplázunk. A török és az orosz terület is más lesz három-öt év múlva, a szabadpiac felé megyünk. De a meglévő helyeken belül is vannak lehetőségek. Romániában ott van például a keleti moldáv országrész, vagy ha Szerbia működik, megnézhetjük, mi újság Boszniában. Nagy változások lesznek a szabályozási környezetben, a politikai hozzáállás is más lesz a nemzeti légitársaságokat illetően. Nyugaton ezen már nagyjából túl vannak. A spanyol Iberiát összeadták a British Airwayszel, a svájci, az osztrák és a belga cég feloldódott a német Lufthansában. Hosszabb a folyamat, mint amire számítottam, de egyirányú.
– Ilyen jövőképpel, az elmúlt években elért ismertséggel és elismertséggel, kedvező tőkepiaci körülmények között szinte már meglepő, hogy még mindig nem kacsingat a Wizz Air a tőzsde felé.– Akkor megyünk át a hídon, ha odaérünk. Egyrészt a vállalati teljesítménynek kell olyannak lennie, hogy maximalizálja a részvényesi értéket, plusz fontos, hogy vevő legyen a piac. Egyelőre a gazdaság fellendülése sem elég robusztus, az pedig, hogy a spekuláció az árupiacok felé viszi a pénzt, nem teljesen egészséges. Finanszírozási oldalról sincs semmi olyan kényszer, ami alapján tőzsdére kellene mennünk. Négy éve nem vagyunk a tőkepiacon, saját cash-flow-ból tudjuk táplálni az üzletmenetet és a növekedést.
A társaságról
JÓ ÜTEMBEN. A WizzAirt magyar magánszemélyek
alapították 2003-ban. Az ötletgazda a Malév vezérigazgatói székéből a
2002-es kormányváltást követően eltávolított Váradi József volt, aki
felismerte, hogy az uniós csatlakozás mekkora lehetőséget tartogat
Közép- és Kelet-Európa számára a légi iparban is. A belépés időpontjától
bárki bárhova korlátozás nélkül indíthatott járatokat, s a régióban a
Nyugathoz viszonyítva nagyon kevesen utaztak.
AMERIKAI
HÁTTÉRREL. Már 2003-ra egyértelművé vált az is, hogy a diszkont
légitársasági modellnek bárhol a világon hatalmas a növekedési
potenciálja. Az alapítók a finanszírozót ismert amerikai befektetők légi
közlekedésre szakosodott cégében találták meg, az Indigo Partners ma is
a Wizz Air fő tulajdonosa.
STABIL POZÍCIÓ. Az indulás óta eltelt
közel 7 évben a társaság stabil piacvezető lett a térség legtöbb
országában, jelenleg 8 országban 15 bázisa van, a 35 gépből álló flotta
24 országba jut el 221 útvonalon. Utasszám alapján a Wizz Air jelenleg
az ötödik legnagyobb európai fapados légitársaság a Ryanair, az EasyJet,
a Norwegian Air Shuttle, valamint a Clickair és a Vueling egyesülésével
létrejött, utóbbi nevét viselő cég mögött.
SAJÁT FORRÁSBÓL.
Pénzügyi adatokat a társaság továbbra sem közöl, csak annyit, hogy a
működési cash-flow pozitív, a növekedést immár négy éve saját maga
finanszírozza.