Több szerencsés véletlen segítette a karcagi Agrosprint Kft. fejlődését, amely a legnagyobb élelmiszer-ipari multiknak is szállít zöldséget és gyümölcsöt.
A kockalámpás fehér Lada épp egy teherautót előzött a 4-es főúton, amikor a sofőr észrevette az oldalán olvasható Obst Trautner feliratot és telefonszámot. Próbaképp felhívta a számot, és az út menti fülkéből el is adott kétkamionnyi besztercei szilvát a frissen alapított vállalkozásán keresztül. A német vállalatot irányító idős házaspár pedig később barátságot kötött a Lada tulajdonosával, és segítette a cégét.
Magyarország jelenleg harmadik legnagyobb, gyorsfagyasztott gyümölcsöt és zöldséget előállító cégét, az Agrosprint Kft.-t a szerencse az 1991-es kezdetektől üldözi. Fülöp Gábor és felesége még az egyetemi évek alatt szerettek egymásba, diplomázás után pedig nem sokkal közös vállalkozást alapítottak. A siker receptje a szerencse mellett: egy tettre kész és merész férj, aki szeret tárgyalni, valamint egy meggondolt és szigorú feleség, aki ért a pénzügyekhez, és határozottan rugdos az asztal alatt, ha kell.
<#zaras_figyelo#>
„Az üzlet mindig a véremben volt, már az egyetem alatt vásároltam például naposcsibéket, elvittem 200 kilométerrel távolabb, eladtam pár ezer forint haszonnal” – meséli Fülöp Gábor. A rendszerváltást követően, amikor a termelőszövetkezetek inogni kezdtek, jogász barátjuk rábeszélte az agrármérnök Fülöpéket, hogy váljanak ki, és alapítsanak saját céget. Meg is tették egy baráti családdal közösen, amely azonban nem sokkal később Budapestre költözött, így az Agrosprint rövid időn belül elérte története első mélypontját. Ugyanakkor a kivásárlással családi vállalkozássá alakult, ez a döntéseket illetően sokkal kedvezőbb felállásnak bizonyult.
Az akkor még élő állattal és friss gyümölccsel kereskedő cég nyélbe ütötte az említett üzletet, majd Fülöpék az Obst Trautnert irányító Trautner család invitálására Németországba utaztak. „Ültünk az asztalnál, és nem mertem kimondani, hogy százezer márkára lenne szükségünk, hiába jelezte Katika az asztal alatt, hogy szólaljak már meg. Egészen a beszélgetés végéig vártam, épp indultunk, amikor megszólalt a házaspár, hogy arra gondoltak, ötszázezer márkával támogatni sze-retnék a vállalkozásunkat. Rögtön simogatás lett a rugdosásból, hogy nem szólaltam meg” – eleveníti fel a családfő. A pénzt természetesen kamatostul várták vissza, de így is elegendő volt az újrakezdéshez, és a Trautner család jóvoltából megnyílt előttük a német zöldség-gyümölcs piac.
Újabb sorsszerű véletlen folytán Fülöp Gábor megismerkedett a békéscsabai színház gazdasági vezetőjével is, akinek egyik ismerőse konzervgyárat üzemeltetett Németországban, és épp árut keresett. Egy ideig folytatták az élő állatok szállí-tását különböző magyar vágóhidakra, a kilencvenes évek profitjának döntő többségét azonban a németországi export hozta.
Fülöp Gábor és Fülöp Gáborné Katalin
50 évesek, agrármérnökként diplomáztak.
Diákként a karcagi konzervgyárban, majd egyetem után a helyi tsz-ben dolgoztak, később Katalin korábbi egyetemük kutatóintézeténél dolgozott gazdasági vezetőként.
Mindketten az Agrosprint Kft. alapítói és tulajdonosai; Fülöp Gábor a beszerzésért, eladásért, kereskedelemért felel, Katalin a pénzügyet, könyvelést, kontrollingot, termelést vezeti.
Két gyermekük van. Fiuk 24 éves, élelmiszer-ipari mérnöknek tanul, valamint vállalkozási ismereteket és menedzsmentet hallgat. Lányuk 23 éves, kereskedelem és marketing szakon tanul, vezetésszervezésre felvételizik, mindkettejüket érdekli a családi cég.
OROSZ KALANDOK
A fagyasztott termékek felé 1997-ben fordultak, részben egy holland hagymakocka-rendelés hatására. Ekkor a két évvel korábban vásárolt karcagi telephelyen felépítettek egy hűtőházat, és teljesítették a 200 tonnára szóló megbízást.
Összeismerkedtek egy svéd, fagyasztóalagutakat gyártó cég kelet-európai képviselőjével is, az ő súgására kedvező áron vásároltak német, használt fagyasztóalagutat, Szerbiában pedig technológiai gépsort. Ma már évi 26 ezer tonna fagyasztott árut állítanak elő.
2006-tól Marosvásárhelyről látják el Románia belső piacát. A karcagi üzemet 2007-ig folyamatosan fejlesztették, 2008-ban pedig vásároltak Nyírlugoson egy felszámolás alatt lévő üzemet. Ettől kissé kényszerpályára kerültek, de folyamatosan nyerték a pályázatokat, kapták a hiteleket, sikerült megerősöd-
niük. A dinamikát a válság sem törte meg, 2009 és 2011 között körülbelül másfél milliárd forintot öltek fejlesztésbe, ennek eredményeként az idén megduplázták a kibocsátást.
Az Agrosprint története néhány rossz döntés következtében kalandfilmbe illő jeleneteket is produkált. Egy alkalommal száz vagon léalmát szállítottak Oroszországba, ahol egy betéti társaságon ment keresztül az áru, a cég vezetője viszont megtartotta volna magának a pénzt. Úgy sikerült visszaszerez-
niük, hogy kiutaztak, és személyesen keresték fel az illetőt a lakásán. Abban az évben a karácsonyi ajándék az volt Fülöpéknek, hogy az összes tartozásukat vissza tudták fizetni, végre nem zaklatta őket senki.
Az Agroszoltek Kft. 2009 óta a cég partnere, és habár az első pár hónapban előfordult, hogy néhány napot csúsztak a kifizetéssel, az elmúlt két évben Péter Imre vezérigazgató szerint csak pozitív tapasztalataik vannak az Agrosprint Kft.-vel.
Néhány szó…
…A gazdaságról
Az Agrosprint kilátásai továbbra is kedvezőek. Pozitívan értékelik a kormány mezőgazdasággal kapcsolatos lépéseit, a pályázati lehetőségeket, a támogatások fokozott ellenőrzését, a földkérdés rendezésének elkezdését.
…A bankokról
Ősz elején, az alapanyagok felvásárlásakor veszik igénybe a normál működéshez szükséges beruházási és forgóeszközhiteleket, amelyek az év végéig az értékesítés során ki is futnak. Elégedettek a számlavezető bankjukkal, de egyéb hitel-lehetőséggel nem élnek.
…A vagyonukról
Karcagon élnek egy átlagos családi házban, mindketten felső középkategóriás autóval járnak. Szabadidejükben szívesen utaznak, kirándulnak – például a Tisza környékén –, de otthon is szeretnek pihenni, baráti összejöveteleket szervezni.
MULTIVEVŐK
A cég ma túlnyomórészt fagyasztott zöldségeket és kisebb mennyiségben fagyasztott gyümölcsöket állít elő, 85 százalékban exportra. A zöldségáru jelentős része a nagy bébiételgyártó cégek részére készül, többek közt a Danone, az Univer és a Nestlé beszállítói. Cél, hogy a közeljövőben a belföldi eladást is növeljék, ezért idén tavasszal marketingkampányba kezdtek. Néhány hónap alatt megkétszerezték, 7 százalékra növelték a hazai piaci részesedésüket.
„A magyar agrárágazat mélyponton van, nincsenek tradíciók, nincs felhalmozott tőke a termelők mögött, így egyre magasabb árakat határoznak meg. A feldolgozói hátteret erősíteni kellene, hogy érezze a termelő, van biztos felvevőpiaca, nem kell egy év alatt mindenből kivennie a pénzt” – mondja Katalin. A kormány szerintük ebbe az irányba mozdult, próbál tenni az agrártermelés támogatásáért.
Az Agrosprint Kft. 400 alkalmazottal a mai napig családi vállalkozásként működik, Fülöpék mindkét gyermeke rendelkezik tulajdonrésszel. Az alapítók egy jól menő, még évekig biztosan sikeres vállalkozást szeretnének átadni, ennek lassan eljön az ideje.