Debreceni utcakép. A város polgármestere szerint az átalakítás során külön kell kezelni azt a mintegy 300 települést, ahol a lakosság 80–90 százaléka él, és amelyek el tudnak látni minden feladatot. Fotó: Kalló Iván
ELTÉRŐ ÉRDEKEK. Kapkodni azért sem akar a kormánypárt vezetése, mivel a települések túlnyomó többsége fideszes irányítású, s ahányféle önkormányzat (megyei, megyei jogú városi, kisvárosi, kistelepülési), annyiféle érdek. A járási rendszer csak 2013-tól lépne életbe, az a szabály pedig, hogy polgármester nem lehet országgyűlési képviselő, 2014-től. Az önkormányzatok gazdálkodását, hitelfelvételét érintő regulák azonban – kormányzati forrásaink szerint – már 2011 júliusában debütálhatnak, miután júniusban a parlament elé kerül az erre vonatkozó közpénzügyi módosító javaslat.
A legnagyobb vitát politikai és szakmai berkekben két passzus váltotta ki az elmúlt napokban.
Részletek a friss, csütörtöktől kapható Figyelőben.
<#zaras_figyelo#>Az egyik: az alkotmánytervezetben nem szerepel, hogy „a településeket megilleti az önkormányzat-alakítás joga”. Ebből sokan azt a következtetést vonták le, hogy a kis, életképtelen falvakban három év múlva már ki sem írnak helyhatósági választásokat. Egy elejtett államtitkári megjegyzés is erősítette a gyanút, hogy a kistelepüléseken nem lesznek választott képviselőtestületek. Tállai András belügyi államtitkár ugyanis azt nyilatkozta korábban, hogy azokat akár választott elöljárók is vezethetik, képviselőtestület nélkül. Zongor Gábor, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) főtitkára lapunknak nyilatkozva viszont emlékeztetett arra, hogy nem vadonatúj ötlet az önkormányzati rendszer átalakítása, a helyhatóságok számának csökkentése közel tizenöt éve napirenden van. Csakhogy a kis önkormányzatok kiiktatásával, integrációjával makroszinten nem lehet igazán sokat megtakarítani. A mintegy 3200 önkormányzat felében ugyanis már ma sem működik hivatal.
Szintén riadalmat keltett a kistelepülések jövőjéért aggódókban a Széll Kálmán Terv angol nyelvű változata, amelyben az szerepel, hogy drasztikusan centralizálni kell a falvak önkormányzatait. Ez vagy azt jelenti, hogy feladataikat kötelező társulások formájában kell ellátniuk, vagy azt, hogy számos településen nem is működnek a jövőben helyhatóságok. A Gémesi György vezette Magyar Önkormányzatok Szövetsége viszont arra emlékeztette a Fidesz képviselőit, hogy ellenzékben éppen a kis falvakért tüntettek, most pedig a tanácsrendszerből ismert település-összevonásokra készülnek. Kósa Lajos, Debrecen fideszes polgármestere a múlt héten a vita kapcsán csak azt hangsúlyozta: az átalakítás során külön kell kezelni azt a mintegy 300 települést, ahol a lakosság 80–90 százaléka él, és amelyek el tudnak látni minden feladatot. A többi, mintegy 2800 kistelepülés esetében viszont érdemes újragondolni, hogy esetleg átadják iskoláikat az államnak, vagy hogy társulás keretében lássák el a feladataikat.
300. A 3177 település közül ennyinek van 50 millió forintot meghaladó
iparűzésiadó-bevétele.
76. Mindössze ennyi város tesz szert iparűzési adóból 1 milliárd
forintnál nagyobb összegre (köztük Győr, Székesfehérvár, Szeged, Pécs,
Miskolc és a fővárosi kerületek).
Tervezett változások
Önkormányzatok várhatóan nem szűnnek meg, de hatósági-államigazgatási
(okmánykiadási, építéshatósági, gyámügyi) feladataik átkerülnek a
járásokhoz és a megyei kormányhivatalokhoz
Az alapfokú oktatási intézmények kettős irányítás alá kerülnek; a
pedagógusok bérét az állam fizeti, az iskolaigazgatókat a
kormányhivatalok nevezik ki (kórházfenntartás csak akkor kerül el a
településtől, ha azt maga kéri)
Állami jóváhagyás kell az önkormányzatok kötelezettségvállalásaihoz,
kölcsönfelvételeihez
Csökkenő feladataikra hivatkozva forrásokat vonnak el az
önkormányzatoktól, így az iparűzési, az idegenforgalmi és a gépjárműadó
címén befolyó bevételeket
Polgármester 2014-től nem lehet országgyűlési képviselő
Nagy adósságot felhalmozó városok polgármestere és önkormányzati
képviselői nem indulhatnak a következő választáson, a
képviselőtestületet egy adósságszint elérése után automatikusan
feloszlatnák (egyébiránt a leginkább eladósodott nagyvárosok – köztük
Debrecen, Pécs, Hódmezővásárhely, illetve a fővárosi V. kerülete – ma
fideszes vezetésűek)
Falu a magasból. Olyan félelmek is megfogalmazódnak a kormányzati tervek kapcsán, hogy a kis, életképtelen településeken három év múlva már ki sem írnak helyhatósági választásokat. Fotó: H. Szabó Sándor
A nagyságrendileg 1000 milliárd forint értékű hitelállományt maguk előtt görgető önkormányzatok további eladósodásának megakadályozását információink szerint legfőképpen a belügyi tárca szorgalmazza. A lépés várhatóan csak belföldön vált majd ki tiltakozást, hiszen határainkon kívül számos példa akad hasonló konstrukcióra. Ilyen például a brit rendszer, de a lengyel is, ahol a „helyi számvevőszék” dönthet az önkormányzatoknak folyósítandó hitelekről. Az Egyesült Államok számos szövetségi államában törvény szabályozza, hogy egy önkormányzat csak kiegyensúlyozott költségvetést fogadhat el, s kizárólag fejlesztési céllal adósodhat el.Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.