Fotók: Kotschy Gábor
Réka 15 éves, vasutas szülők gyermeke. Most végezte a 8. osztályt egy Pest megyei városka iskolájában. Nyelveket nem beszél, amikor a Figyelő munkatársával találkozott, éppen várta a felvételi eredményét egy másik város szakközépiskolájából. Fogalma sincs, mivel szeretne majd egyszer foglalkozni. A továbbtanuláshoz az alapján választott iskolát, hogy egyáltalán hová van esélye bekerülni. Családot biztosan szeretne, csakúgy, mint Krisztina, ám míg Réka mielőbb gyereket nevelne, fővárosi társa ezt majd csak 12–15 év múlva tervezi. Utóbbi szerint csak akkor érdemes belevágni ilyesmibe, ha már van olyan egzisztenciája, amellyel a gyerekének (egynek, legfeljebb kettőnek) ugyanazt a képzést és életszínvonalat tudja biztosítani, mint amilyenben maga is részesült. Réka viszont a „hány gyereket szeretnél?” kérdésre csak nevet, majd azt mondja: „Minél többet, én is felnőttem valahogy, majd csak jut nekik is!”A válság áldozatai
Lelkileg
is súlyosan érintette a fiatalokat a gazdasági válság – derült ki
azokból a beszélgetésekből, amelyeket a Figyelő munkatársa két
különlegesnek mondható iskola diákjaival folytatott. Az egyik az
Alternatív Közgazdasági Gimnázium, amely Magyarország első alapítványi
iskolája, s ahol az idei tanévben 65 ezer forint a havi szülői
költségtérítés. A másik pedig a Zöld Kakas Líceum, amely szintén
alapítványi szakközépiskola, s amelyet más középiskolákban sikertelen,
ám képességeik alapján nemcsak érettségire, hanem továbbtanulásra is
alkalmas gyerekeknek hoztak létre. A gyerekek többsége mindkét helyen
arról mesélt, hogy a családjuk erősen megszenvedte a válságot. Az ebből
fakadó feszültséget néhány esetben a család nem is bírta ki, és
szétszakadt. A diákok nem tudják kezelni a helyzetet, tehernek érzik,
hogy a szülők rájuk hárítják a gondjaikat. „A stressz és a pénztelenség a
szülőket teszi tönkre, ők pedig a gyerekeket” – fogalmazott egyikük.
Ezért sokan nem is szeretnék követni az otthon látott mintát, mert úgy
érzik, a szüleik kapcsolatát nem a szeretet, hanem a pénz irányítja.
Árulkodó,
hogy amikor az országos, 2008-as kutatásnál azt kérték a diákoktól,
nevezzék meg a legégetőbb problémáikat, a munkanélküliséget 47 százalék,
a pénztelenséget 43, a lakásproblémát pedig 32 százalék említette. Négy
évvel korábban – a már akkor is hangsúlyos pénztelenség mellett – a
drogok és az alkohol terjedése, illetve a jövő kilátástalansága miatt
aggódtak leginkább.”
Szex
KORÁN KEZDŐK ÉS KIVÁRÓK. A mai fiatalok első szexuális együttléte statisztikai átlag alapján 16–17 éves korukra tehető; éppen úgy, mint húsz éve. Ám miközben – mutat rá Sz. Mikus Edit szexológus – mind többen vannak azok, akik 12–13 éves korukban veszítik el szüzességüket, megugrott azok száma is, akik még 30 évesen sem.
KÉSLELTETŐ ERŐK. A késői szex inkább a férfiakra jellemző; az egyik fő ok esetükben a számítógép, illetve a virtuális világ hatása. Sokakat annyira elvarázsol ez a közeg, hogy azután egy hús-vér nőhöz már nem tudnak közeledni. A nők esetében inkább az a gond, hogy nincs önbizalmuk, mégpedig a címlapokon, televíziókban látott, tökéletes testűnek tűnő lányok miatt.
TÚL AZ INTIMITÁSON. Gyarmati Tamás orvos, a Beszéljünk róla című felvilágosító könyv szerzője szerint mára a szexualitás, mint intim viszony, megszűnt létezni. Az alsóbb rétegekből származó gyerekeknél lefeküdni valakivel olyan, mint megenni egy hamburgert. A szülő-gyermek kapcsolatok megromlása miatt pedig szerinte a szexnek egyszerűen szeretetpótló funkciója lett.
Cigi, drog
TÖBB LÁNY GYÚJT RÁ. A fiatalok között a
lányok 23,6 százaléka rendszeres dohányos, míg a fiúknál 21,5
százalékos ez az arány. A három évvel ezelőtti Nemzetközi Ifjúsági
Dohányzásfelmérés adatai szerint előbbiek 58,4 százaléka próbálja ki a
cigarettát, míg a fiúknak 56,5 százaléka gyújtott már rá.
KEVESEBBEN PRÓBÁLJÁK KI. Egy korábbi
felméréskor, 2003-ban a fiatalok 65,8 százaléka mondta azt, hogy
próbálta már a dohányzást. Akkor egyébként még a fiúk voltak többen.
KÉPZETLENEK
HÁTRÁNYBAN. Az Echo Survey szociológiai kutatóintézet tavalyi
két regionális ifjúságkutatásából kiderült, hogy a képzettség nélküli
családban nevelkedő fiatalok közül Egerben 44, Nagykanizsán 30 százalék
dohányzik, míg a diplomások esetében az arány előbbi helyen 20, utóbbin
13 százalék.
KÁBÍTÓSZER ÉS
ISKOLA. A fenti összefüggés a drogok fogyasztására is áll. Az
alacsonyan képzett, szakiskolába járó tanulók körében ugyanis a
kábítószerezők – legalábbis az azt bevallók – aránya Egerben és
Nagykanizsán egyaránt 10 százalék körüli, míg a gimnazistáknál „csupán” 6
százalék.
A fogyasztás trendjei
Növekvő beleszólás
Évi 33 milliárd
forint – egy 2008-as Szonda Ipsos kutatás szerint három esztendeje ennyi
zsebpénz felett rendelkezett a 8–14 éves korosztály. Ez havi átlagban
fejenként 3300 forintnak felelt meg, ám a friss kutatások szerint a
fiataloknak ennél lényegesen nagyobb összeg elköltésére van hatásuk.
További részletek a csütörtöktől kapható Figyelő hetilapban. Az elemzés foglalkozik azzal is hogy eldőlnek-e a fiatalok karrier esélyei, hogyan viszonyul a politikához, a valláshoz az új, netfüggő generáció, és hogy valóban idegenellenesebbek és erőszakosabbak-e, mint a korábbi nemzedékek.
<#zaras_figyelo#>Az
utóbbi években ugyanis számottevően megnőtt a befolyásuk a családok
vásárlási döntéseire. Már nem csupán azt mondják meg, hogy a nekik szánt
termékek választékából mi kerüljön a bevásárlókosárba, hanem a
szórakoztatóelektronikai eszközök vagy akár a családi autó
kiválasztásába is beleszólhatnak.
A Harry Potter-generáció
A növekvő befolyás részben
azzal magyarázható, hogy e korcsoport tagjai szüleiknél tájékozottabbak a
friss informatikai trendekről és a divatról. Ám van egy másik ok is: a
véleményvezér fiatalok csoportjának felbukkanása. Ezt a korosztályt
Harry Potter-gyerekekként is emlegetik. Ők azok, akik már döntéseket
hozhatnak, felelősséget viselhetnek, akiknek családon belül is adnak a
szavára. Megjelenésük nemcsak az úgynevezett kooperatív nevelési elv
elterjedéséhez, hanem a megváltozott családmodellhez is köthető. „A
szülők és a gyerekek családon belül elfoglalt helyzete megváltozott,
szerepeik sok esetben torzultak, s ez a fogyasztási döntések során is
látható” – húzza alá Túry Ferenc professzor, a Semmelweis Egyetem
Magatartástudományi Intézetének igazgatója.
Gyengülő családi befolyás
Egy adott
termék vagy szolgáltatás iránti igény nem feltétlenül belülről,
ösztönből fakad, azt különféle üzenetek is befolyásolják. A család
mellett az iskola is régóta a szocializáció fontos terepe, az
elektronikus médiával pedig jó ideje egy harmadik szereplő is belépett a
képbe, s egyre inkább meghatározza a fiatalok hozzáállását. Kérdéses,
melyikük áll nyerésre. „A kutatási eredmények ellentmondásosak,
általánosságban azonban elmondható, hogy a család szerepe az életkor
növekedésével csökken” – mondja Neulinger Ágnes, a Budapesti Corvinus
Egyetem marketingkutatás és fogyasztói magatartás tanszékének
adjunktusa. Úgy véli, a kortársak szerepe olyan esetekben kiemelkedő,
amikor a termék fogyasztása közösséghez köthető (cigaretta, zene), vagy
amikor szimbolikus jelentőséggel bír (tolltartó, edzőcipő).
A média kettős üzenete
Valaha a
család közvetítette a társadalmi, így a fogyasztási mintákat is; ma
ezeket a fiatalok már a vizuális médiából veszik – hangsúlyozza Túry
Ferenc. A média amúgy kettős üzenetet közvetít. Minél több fogyasztásra
sarkall, ennek ellenpontjaként pedig – a soványság kultuszát erősítve –
egyfajta aszketizmusra is ösztökél. Egy további veszély pedig a dolgok
eldobhatóságának „kultuszában” rejlik.
A kapcsolatteremtés eszköze
Az utóbbi időben mindinkább
teret nyer az a vélekedés, miszerint akarnok, önző, követelőző gyerekek
minél több játékot, elektronikai eszközt igyekeznek kisajtolni
szüleikből, akik hajlamosak inkább kiszolgálni őket, hogy addig is
nyugalmuk legyen. Vörös Miklós kulturális antropológus, fogyasztáskutató
szerint ez csak az érem egyik oldala. Úgy véli, sokkal kevesebb szó
esik arról, hogy a közösség iránti igénynek óriási szerepe van a
gyerekek életében. „A fogyasztás egyik célja e korosztály tagjainál
éppen a kapcsolatteremtés” – mutat rá a szakértő.
Hasonlítani és különbözni
Miközben a
gyerekek valóban elnémíthatók videojátékkal vagy nassolnivalóval, egy
részük a magányos elvonulás, játék helyett sokkal inkább szeretne
elfogadottá válni saját közösségében, a vágyott, majd megszerzett
tárgyak segítségével hasonlítani a többiekhez, ugyanakkor saját
identitást is építeni.E kettősség egyidejűleg munkál bennük.
Vallás
Mind kevésbé tudják
megszólítani az egyházak a társadalom alsó rétegeit – állítja Hámori
Ádám szociológus. Így egyfajta elitizálódás fenyegeti a hívő
közösségeket. A szakértő szerint a rendszerváltás úgynevezett
„presztízsmegtérői” kikoptak a templomokból, az egyházak hagyományos
tagságának jó része viszont nem tudta átadni a vallási értékeket a
következő nemzedéknek. Egy 2008-as ifjúságkutatás során a megkérdezettek
7 százaléka mondta csak magát „az egyház tanítása szerint” vallásosnak;
2000-ben még 10 százalék nyilatkozott így. A „maguk módján vallásosak”
száma 47-ről 43 százalékra apadt, s érdemben csak a nem hívők tábora
bővült: 28-ről 35 százalékra. Igaz, nem az egyházellenesség vált
meghatározóvá, hanem az érdektelenség. A kutatások azt mutatják, hogy
minél fiatalabb korcsoportot vizsgálnak, a körükben annál kisebb
valószínűséggel akadnak vallásosakra.
Esélyt kínál-e az internet?
Nagy
kérdés, van-e olyan eszköz, amely csökkentheti az adott generáción
belüli különbségeket. Van olyan elképzelés, amely kulcsszerepet
tulajdonít annak, hogy mindenkinek egyformán hozzáférést biztosítsanak
az internethez, illetve általában az információt nyújtó médiához. Ám ez
sem ilyen egyszerű. Mint Zsolt Péter médiaszociológus rámutat, ma két
nézet képviselői vitatkoznak arról, neveli-e a média a mai fiatalokat.
Az egyik oldalon az úgynevezett kultivációs elmélet hívei állnak, akik
szerint minél többet néz valaki tévét, annál inkább igazodik a
világlátása ahhoz, amit ott lát.
A másik tábor a használat alapján
közelíti meg a kérdést: a választék széles, az egyén pedig
szükségleteinek megfelelően fogyaszt. Előbbi felfogásban a befogadó
passzív, azaz a média közvetlenül neveli, utóbbiban azonban a fogyasztó
aktív, tehát saját maga hoz döntéseket. A szakértő úgy véli, a képlet
egyszerű: van, aki a médiát tudatosan használja, és ezért profitál
belőle, és van, aki nem, következésképpen elbutul tőle.
Az
eredmény tehát elsősorban attól függ, ki és milyen háttérrel
rendelkezik, amikor a tévét – vagy manapság egyre inkább a számítógépét –
bekapcsolja. A médiahasználat révén ugyanis megerősödik a saját világ-
és énképe: ha hedonista, még hedonistább lesz, ha a nyelvi készsége
pocsék, még gyengébbé válik, ha széleskörű műveltséggel rendelkezik, az
napjaink médiaeszközei segítségével még szélesebb lesz. Önmagában tehát a
számítógép és az internet terjedése távolról sem elegendő az
esélyegyenlőség megteremtéséhez.
Ezt a megállapítást erősíti meg
Antalóczy Tímea szociológus, a 2007 és 2010 között elvégzett Jelentés a
magyar kultúra állapotáról című kutatás egyik vezetője is. Az ő adataik
szintén arra mutatnak, hogy az internet a kulturális szakadék
csökkentésében nem segít, ellenkezőleg, csupán ráerősít a már aktív
művelődési szokásokra.
Médiahasználat
4,9 óra
képernyőnézés
Ez a napi
penzuma a mai 15–19 éveseknek, a számítógépet, a televíziót és a
mobiltelefonokat is beszámítva.
59%
tévéidő
A képernyő előtt töltött időnek már csak ekkora
hányadáért felelős a tévé, amely 2000-ben 91 százalékot foglalt le; ez
társadalmi korszakváltásról árulkodik.
16-szoros netugrás
A GfK és az Ipsos friss kutatása
szerint tíz év alatt ennyit bővült a naponta netezők száma; így főleg ez
magyarázza, hogy a tévére és netre fordított összidő 2000 óta 69
százalékkal nőtt.
64% netfüggő
A
15–19 évesek körében már ekkorára ugrott az internet „rabjainak” aránya
a 2005-ös 27 százalékról.
Olvasás
-23% házi
könyvtár
A legutóbbi, 2008-as átfogó ifjúságkutatás szerint
így változott a 15–29 évesek háztartásában megtalálható könyvek száma; a
2004-es 344-ről 265 kötetre csökkent az átlag.
278 kötet
A 15 és 19 év
közöttieknél átlagosan ennyi könyvhöz férnek hozzá otthon, a többedik
generációs értelmiségi családoknál viszont e szám meghaladja az 500-at.
75% olvas
A legfrissebb
PISA-felmérés szerint a 15 évesek ekkora hányada olvas napi
rendszerességgel kedvtelésből; az arány nem esett vissza a 2000-es teszt
óta.
A fiatalkorúak és az erőszakos bűnözés
14,8%-os arány
A tavalyi 26,5 ezer
erőszakos bűnelkövető ekkora hányada volt 14–17 éves fiatalkorú; ennél
magasabb rátával (15,4%) csak a 20–24 éves korcsoport „dicsekedhet”.
3921 elkövető
Ennyien hajtottak
végre tavaly erőszakos bűncselekményeket az összesen 11,2 ezer
fiatalkorú bűnelkövető közül; ez 34,9%-os aránynak felel meg.
3384 tipikus eset
A leggyakrabban
garázdaság (2028 elkövető), testi sértés (792), illetve rablás (564)
írható a fiatalkorúak számlájára.
301 extrém eset
Tavaly 161 zsarolás, 58 önbíráskodás,
49 szemérem elleni erőszak, 16 erőszakos közösülés, 15 emberölés, 1
emberrablás és 1 terrorcselekmény is volt a rovásukon.
Forrás: Országos Kriminológiai Intézet
Idegenellenesség
Csaknem
minden második fiatal elutasítja, hogy egy cigány gyermek mellé ültessék
az iskolában – derült ki 2008-ban az ELTE több mint 5 ezer fős kutatása
során. Három évvel korábban a megkérdezett 9. és 11. évfolyamos
középiskolások 45 százaléka nyilatkozott így. A kutatók szerint mélyen
gyökereznek a társadalomban az ellenérzések a romákkal szemben, és ezt
viszi tovább a felnövő generáció. Vannak azonban úgymond akut
ellenszenvek is. A szlovák padtársat elutasítók aránya például
látványosan megnőtt a vizsgált időszakban – 14 százalékról 22-re –,
nyilvánvalóan a politikai csatározások hatására. Stabilan magas egy
esetleges román (33%), zsidó (28%) vagy kínai (22%) iskolással szembeni
tartózkodás is, miközben a finnek (7%) megelőzik az erdélyi magyarokat
(9%). Az intolerancia amúgy leginkább a közepes státusú családokból
származó fiatalokra jellemző. Hasonló tendencia, hogy nem a falvakban
vagy a fővárosban, hanem a megyeszékhelyeken magasabb a rasszista
gondolkodású gimnazisták aránya. Szakértők szerint mindez feltehetőleg
azzal magyarázható, hogy „középen rosszabb”, vagyis ezekben a
csoportokban a legerősebb a versengés.
47% elutasító a romákkal.
A 9.
és 11. évfolyamos
középiskolások ekkora hányada mondta három éve, hogy zavarná, ha cigány
padtársa lenne.
Egészség, sport
KEVESEBB MOZGÁS. Az iskolai
testnevelés órákon túl a 15 és 29 év közöttiek 38 százaléka sportolt
rendszeresen 2008-ban; ez a Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet
kutatásai szerint négy év alatt 3 százalékpontos visszaesést tükröz.
(Igaz, az ezredfordulón csupán 33 százalékos volt e ráta.) A legnagyobb,
5 százalékpontos visszaesés a 15 és 19 év közöttieknél történt, bár 47
százalékos értékkel még mindig ez a legaktívabb korcsoport.
LEHETŐSÉGHIÁNY, DRÁGASÁG. A
Figyelőnek nyilatkozó fiatalok közül sokan arra panaszkodtak, hogy nincs
elég lehetőség a biztonságos sportoláshoz, nincs például elég
kerékpárút. Többen arra hivatkoztak, hogy túl drága az egészséges élet,
ezért le is mondanak róla.
JÓMÓDÚAK
ELŐNYBEN. Háromszor annyian sportoltak 2008-ban a tehetősebbek
csoportjában, mint az anyagi gondokkal küszködők között. Nyolc évvel
korábban ez a szorzó még kettő alatt volt.
A fotókat Kotschy Gábor készítette
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.