csak, hogy a megállapodás aláírása után is nevezhetünk az adóversenybe. Én viszont azt mondom, az már önmagában hibás stratégia, amely az adócsökkentéssel próbálja hosszabb távon megoldani a versenyképesség problémáját. Akkor tudunk igazán fejlett országgá válni, ha a magyar gazdaság termelékenysége, technológiai színvonala olyan magas lesz, amely valóban vonzerő lehet a külföldi tőke számára, illetve a magyar vállalatok ki tudnak lépni tömegesen a világpiacra.
Jól lehet látni, hogy a már hosszabb ideje jó versenyképességű országokról nem az jut az ember eszébe először, hogy milyen alacsonyak az adók. Lásd például a skandináv országokat. Sokkal inkább az jut eszünkbe, hogy bizonyos területeken kimagasló technológiával rendelkeznek. Másik oldalról pedig, ha azt mondom, hogy adócsökkentés, akkor az hosszabb távon mindenképp a kormányzati kiadások csökkentését jelenti.
nem látom azt, hogy nekünk az adók csökkentésével kellene versenyeznünk a balkáni országokkal
segítenünk az innovációt - s ezek nem piaci, hanem állami kategóriák, és alapvetően függ tőlük a versenyképességünk -, akkor ehhez stabil finanszírozási források kellenek a költségvetésben. Ebből a szempontból sem látom azt, hogy nekünk az adók csökkentésével kellene versenyeznünk a balkáni országokkal, más területeken kellene nekünk ezt a versenyt megvívni.
Ugyanakkor van itt még egy elem, amely magyarázhatja a magyar kormány döntését: ez a különadók kérdése. Ha ugyanis aláírnák a megállapodást, biztosan fölmerülne a különadók kérdése.
Mármint előbb-utóbb.
Fotó: Neményi Márton / fn.hu
Előbb-utóbb. Egyébként ez a megállapodás aláírása nélkül is fölmerülhet még, de ha aláírjuk a paktumot, akkor nagyobb valószínűséggel. De ezeket a különadókat valóban csak 2-3 évig lenne szabad fönntartani, mert idegen testek az adórendszerben. Sokkal üdvösebb lenne úgy szabályozni azokat a szektorokat, ahol monopolprofitot termelő vállalatok vannak, hogy azok ne tudjanak monopolprofitot termelni, és akkor máris nincs szükség különadókra. Mert ugye ez azt jelenti, hogy ebből a többletből – ami jelenleg monopolprofit – tudna a lakosság és az állam is profitálni.
Egyes területeken megoldás lehet a központi árszabályozás, árképletek alkalmazása, más területen az állam által segített piacépítés a megoldás – ezt kellene tenni a kiskereskedelmi szektorban.
Újságíróként azt tapasztalom, hogy az adócsökkentés, mint a versenyképesség elve a gazdaságpolitikáról szóló gondolkodás, a közbeszéd középpontjába került az utóbbi években. Ez nem az Orbán-kormánnyal kezdődött, így volt a korábbi kormányzati ciklusban is. Sokkal kevesebb szó esik a versenyképességet befolyásoló más tényezőkről, például az oktatásról. Talán így jutottunk oda – legalábbis én így következtetek – hogy a kormány nem írja alá a versenyképességi megállapodást. Mit gondol, miért alakult így a közgondolkodás?Volt egy világérzés az utóbbi évtizedekben, egészen 2008-ig, a
Ennek a politikának a következménye nem az lesz, hogy a GDP szárnyalni fog, és 4-6 százalékos növekedés lesz, mert a növekedésre nagy hatással nem lesz, viszont nyilvánvaló, hogy a jövedelmi különbségek nőni fognak
válság kitöréséig, amikor a neokonzervatív vagy szuperliberális politika a fénykorát élte. Ez arról szólt, hogy minél kisebbek legyen az adók, minél kisebb legyen az állam, a piac majd mindent megold, s hasonlók. Az Egyesült Államok élen járt ebben, de az Európai Unióban is sokan próbálták népszerűsíteni ezt a gondolkodást.
A válság azonban már egészen más fényben láttatja mindezt. Azt már korábban is látni lehetett, hogy a Laffer-görbe mechanizmusa – hogy ha csökkentem az adókat, akkor nőnek az adóbevételek – nem működik. A második Bush elnök adócsökkentései fantasztikus mértékben megemelték a deficitet. Ez a politika viszont megnövelte az egyenlőtlenséget bizonyos társadalmi csoportok között - az adórendszernek korábban volt egy olyan szerepe, hogy a jövedelemkülönbségeket mérsékelje.
A magyar kormány a drasztikus jövedelemadó-csökkentéssel azt a régi modellt követte, ami mostanság már nem „trendi” a nyugati világban. Itt is fáziskésésben vagyunk.
Ennek a politikának a következménye nem az lesz, hogy a GDP szárnyalni fog, és 4-6 százalékos növekedés lesz, mert a növekedésre nagy hatással nem lesz, viszont nyilvánvaló, hogy a jövedelmi különbségek nőni fognak.
bal_fn8_cikk_kapcsAz a – Századvég Gazdaságkutató számításai szerint – 350-400 milliárd forint, amiről a költségvetés lemond, a kilencedik, tizedik jövedelmi tizednél jelentkezhet jó esetben megtakarításként. Vagy olyan luxusfogyasztás lesz belőle, ami az importot fogja növelni.
Ezért nem is világos előttem, hogy a Fidesz-kormány miért alkalmazza ezt a gazdaságfilozófiát, különösen azután, hogy a világ már meggyőződött arról, hogy nem működik.
címkék:
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.