Barátkozás
a munkaerőpiaccal
– szerkesztői előszó
Olyan még nem volt, hogy aki itt
végzett, ne talált volna gyorsan állást – biztatták az oktatók a
Budapesti Corvinus Egyetem pénzügy-számvitel szakos gólyáit
szeptemberben. Ám ezen az elitegyetemen sem minden szak hallgatói
láthatják rózsaszínben a jövőt, nem is beszélve azokról, akik csak
kisebb presztízsű intézménybe tudtak bekerülni. Ugyanakkor például a
frissdiplomás mérnökök és informatikusok számára évek óta nem gond az
elhelyezkedés, feltéve, hogy az egyetemen megszerezhető tudás mellett
már diákként gyakorlatot szereznek, és idegen nyelveket is beszélnek.
Az
álláskeresés tehát nem diplomával a kézben kezdődik, hanem jóval annak
előtte, mondhatni, már a gimnáziumban. Hiszen, ha valaki például nem
tanulja meg ott a matekot, több ígéretes karrierutat lezár maga előtt.
Később pedig nem bízhat abban, hogy a felsőoktatás megadja neki azt a
tudást, amellyel kapóssá válik a munkaerőpiacon, vagyis tanácsos már az
egyetemi évek alatt résen lenni.
Ha valaki elég előrelátó, ügyes
és szorgalmas volt ahhoz, hogy vonzó önéletrajzzal felszerelkezve
láthasson neki az álláskeresésnek, igencsak ajánlatos széles körben
tájékozódnia. Hiba pusztán a cég márkaneve alapján dönteni, pedig ez
meglepően sokakra gyakorol döntő befolyást. Van valami különös abban is,
hogy a pályakezdők nagymértékben hagyatkoznak ismerőseik, barátaik és
családtagjaik véleményére, mert ugyan miből gondolják, hogy ők jól
tájékozottak? Sokkal több potenciális munkahely van annál, semmint, hogy
ezeket akár egy különösen széles ismeretségi kör is át tudná fogni.
Számos buktatót fel lehet még sorolni, s ezt meg is tesszük ebben az
összeállításban, amely az idei Munkáltatói Márka Kutatás alapján
készült, az Aon nemzetközi hr tanácsadó cég, az AIESEC
(közgazdászhallgatók nemzetközi szervezete), a Profession.hu állásportál
és a Figyelő együttműködésében. Kívánunk jó böngészést mindenkinek, aki
most, illetve a belátható jövőben friss vagy néhány éves diplomával a
zsebében jó álláshoz szeretne jutni.
VRANNAI KATALIN
rovatvezető
A kutatásról
NÉGYES EGYÜTTMŰKÖDÉS. A Munkáltatói Márka Kutatást 2010
végén indította újra az Aon Hewitt hr tanácsadó cég és az AIESEC
(közgazdászhallgatók nemzetközi szervezete), karöltve a Figyelővel, s a
lapot kiadó Sanoma Budapesthez tartozó Profession.hu internetes
állásközvetítő portállal. A felmérés célja, hogy összeállítsa a
pályakezdők által a legjobb választásnak bizonyuló munkáltatók listáját.
Segítségével a hazai munkaadók 2011-ben is megtudhatják, mennyire
vonzóak a fiatal tehetségek szemében, mennyire hatékonyak a márkaépítési
erőfeszítéseik.
VONZERŐ-RANGSOR. A kutatás első felében az idén
az Aon Hewitt és az AIESEC összevonta korábbi elemzéseit, a Your Future
Potentials kutatást és a Legvonzóbb Vállalat Felmérést. Ez utóbbi 16
éves múltra tekint vissza, míg a másikat immár harmadik éve végzi az Aon
Hewitt. A pályakezdők és tapasztalt munkavállalók körében végzett
közvélemény-kutatásban 33 ezer hazai munkavállaló – ebből több mint 8
ezer pályakezdő – munkahely-választási preferenciáit és elvárásait
mérték fel. A kitöltők értékelték 12 iparág mintegy 230 vállalatát. A
pályakezdők véleménye alapján rangsorolták a számukra leginkább csábító
Legvonzóbb Vállalatokat.
CÉGES SZÁMADÁS. A második részben a
közvélemény-kutatásban értékelt több mint 230 vállalat arról adott
számot, hogy mennyire befogadó a pályakezdők irányában, miféle belépési
programokat biztosítanak, milyen fizetést és juttatásokat kínálnak
számukra, illetve milyen szakmai fejlődésre és előmenetelre számíthatnak
a fiatalok.
CÉLPONTLISTA. A két rész összevonásával, a
pályakezdő diplomások percepcióit (40 százalékban) és a vállalati
gyakorlatokat (60 százalékban) figyelembe véve alakult ki a KarrierStart
Top Vállalatok listája. A napjainkban legnépszerűbb 8 érdeklődési
területen az egyes szakmák végzőseinek leginkább e cégeket érdemes
megcélozniuk.
Karrier Start Top Vállalatok 2011
A diplomát szerző fiatalok körében 8
érdeklődési terület a legnépszerűbb. A kutatás kimutatta, hogy az egyes
szakmák végzőseinek – a pályakezdők szimpátiája, illetve a cégek által
biztosított valós lehetőségek alapján – leginkább a következő cégeket
érdemes megcélozniuk a karrierindításhoz:
A 8 céget tartalmazó toplistát, valamint a Karrier Start kutatás további tanulságait, a teljes álláskeresési elemzést, és további karrier cikkeket a Figyelő hetilap 2011/9-ik számában talál. Ez a lapszám, a 24 oldalas melléklettel három héten át, egészen március 23-ig kapható lesz az újságárusoknál.
<#zaras_figyelo#>Egészségügy * Teva
Gyógyszergyár Zrt.
Értékesítés * Coca-Cola HBC Magyarország Kft.
Informatika
* Hewlett-Packard Magyarország Kft.
Könyvelés, audit, adó * Ernst
& Young Tanácsadó Kft.
Logisztika * Audi Hungaria Motor Kft.
Marketing
* Coca-Cola HBC Magyarország Kft.
Műszaki terület * Bosch-csoport
Magyarország
Pénzügyes terület * Mol Nyrt.
Tompa Nadja, Az Aon Hewitt vezető tanácsadója. „Egyes szakmákban kifejezetten célirányosan választanak a pályakezdő diplomások.”
Egyes szakmákban – mint arra Tompa Nadja rámutat – kifejezetten célirányosan választanak saját iparágukból a pályakezdő diplomások. Ilyen például a könyvvizsgálat: nem gondolkodnak nagy termelővállalatokban, egyértelmű út vezet a Big Fourhoz, vagyis a négy nagy könyvvizsgáló és tanácsadó céghez. Közülük is a felmérés tanúsága szerint a gyakorlataival is kiemelkedő Ernst & Younggal szimpatizálnak a legtöbben. Ez a tendencia érvényesül az egészségügy felé orientálódók, gyógyszerészek körében is. Sikerét a kategórianyertes Teva azzal indokolja, hogy a vállalat köztudottan stabil, megbízható, fejlődő, és szakmai kihívásokat, karrierlehetőséget biztosít.A vonzó cégek előnyei
Mekkora a versenyelőnye a Legvonzóbb
Vállalatoknak a többi céghez képest a pályakezdők egyes
munkahely-választási preferenciáit tekintve?
KIEMELKEDŐ (15–18
százalékpont) ● Sikeres cég ● Vonzó fizetés ● Munkáltatói hírnév
JELENTŐS
(12–14 százalékpont) ● Karrier ● Nemzetközi háttér ● Termék vagy
szolgáltatás minősége
ÉREZHETŐ (7–9 százalékpont) ● Kihívó
feladatok ● Szakmai fejlődés
NINCS VERSENYELŐNY ● Csapatmunka ●
Emberközpontúság ● Megbízhatóság ● Munka és magánélet egyensúlya
Öt hazai cég, ahol a pályakezdő
diplomások a leginkább el tudják
képzelni a jövőjüket:
1. Audi Hungaria Motor Kft.
2.
Mol Nyrt.
3.
Nestlé Hungária Kft.
4. L’Oréal Magyarország Kft.
5.
Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.
Mobilitási kihívások Diákverseny Egerben. A kommunikáció és a toborzás sajátos formája, amikor egy cég fejlesztői és kivitelezői pályázatokat hirdet műszakis hallgatók számára.
Leginkább a diplomás pályakezdők mobilak a
munkavállalók között, közülük is az észak-magyarországiak és a
közép-dunántúliak. „Ám ők is leginkább Budapestre vagy a
Nyugat-Dunántúlra mennének” – hangsúlyozza Sziber Éva, az Aon Hewitt
tanácsadója, a Munkáltatói Márka Kutatás projektvezetője. Még a
legnépszerűbb cégek számára is kihívás, hogy az ország északkeleti
részébe tehetséges munkaerőt vonzzanak.
Eltérő dimenziók
NŐK ÉS FÉRFIAK. Ismert sztereotípiáink szerint
alakult az eltérés a két nem választásai között. Könnyű kitalálni, hogy
melyik csoport részesítette előnyben az autóipari, az olajipari és a
műszaki, informatikai vállalatokat, illetve melyik a kozmetikumok, az
élelmiszerek, háztartási cikkek és a lakberendezés területén
tevékenykedőket. A Nestlé a nők körében az egyik legnépszerűbb vállalat a
felmérés alapján. Ezzel jár, hogy magas a nők, így a kisgyermekes anyák
száma is a cég foglalkoztatottainak körében. E tényre – sok hazai
céggel szemben – versenyelőnyként tekintenek, mivel a visszavett
édesanyákban a legtöbbször hűséges munkaerőre találnak.
X ÉS Y
GENERÁCIÓ. Az 1980 és 1994 között született Y generáció tagjai körében
inkább elvárt preferencia a karrier és a szakmai fejlődés, míg az
idősebbeknél az emberi értékek kerültek előtérbe. (A tapasztaltak
választásairól szóló cikkünket lásd külön.) A második világháború utáni
években született babyboomer generáció körében a magyar múltú vállalatok
a legnépszerűbbek. Az idősebbek tüntették ki kiemeltebb figyelemmel a
Mercedest és a Boscht is, míg a Coca-Cola annál népszerűbb, minél
fiatalabb a válaszadó.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.