brusszel


Jánosi Zoltán: Veszélyben a hitelkeretek

A banki hitelezésről
Figyelő Online - Figyelő
2012.06.05  22:17   
mail
nyomtatás
Tudomásul kellene vennie a magyar gazdaságpolitikának, hogy a valóságban nem létezik a ceteris paribus elméleti modellje, vagyis nem lehet egy tényezőt úgy megváltoztatni a gazdaságban, hogy annak csak egyetlen következménye legyen, és minden egyéb változatlan maradjon.
Mire is gondolok? Nem lehet úgy bevezetni a banki különadót vagy a tranzakciós adót, hogy abból egyszerűen befolyik a százmilliárdos adótétel, és minden más változatlan marad, például a hitelezés volumene is. Nem! A rendszer összes elemére hat a változtatás, és az eredő összességében könnyen lehet negatív is! A kiszámíthatatlan gazdasági és főleg szabályozói környezet azt eredményezheti, hogy a bankrendszer összes szereplője rosszul jár. A hitelező bankoknak veszteségük keletkezik, a hitelfelvevő vállalatok hitelkínálat hiányában bedőlnek, tulajdonosok és munkavállalók elveszítik az állásukat, és mivel a gazdaság így nem növekszik, az állam is kevesebb adóbevételhez jut.<#zaras_figyelo#>

A bankokat nem büntetni kell, hanem ugyanolyan vállalkozásként kell elképzelni, mint akár egy péküzemet, amelynek vannak tulajdonosai, alkalmazottai, beszállítói, vevői, gazdasági szükségszerűségei és felügyeleti szervei (ÁNTSZ, Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság). Ha a pékség rossz minőségű kiflit gyárt, túlságosan vizezi és emiatt a fogyasztóvédelem megbünteti, az teljesen rendben van. Azt már nehéz elviselni, ha azt mondják a péknek, hogy holnaptól 5 forintért adod a kiflit és kész, annak ellenére, hogy a nullszaldó is 9 forintnál jön ki. A bankszektornak is szabályozott keretek között kell működnie; erre valók a felügyeleti szervek (PSZÁF, GVH vagy ismét a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság). Továbbá kiszámíthatónak kell lenniük a törvényi kereteknek is. Ha ez nincs meg, akkor a tulajdonos ugyanezen tevékenységét máshol fogja végezni. Igen, akár a hitelezést is.

SÚLYOS VISSZAESÉS FENYEGET.
A hazai bankszektorra a szektorális különadóval extra terhet rótt az állam, majd további folyamatos törvényi szabályozással olyan veszteséget okozott, amely a tulajdonosokat tőkepótlásra kényszerítette (végtörlesztés fix árfolyamon, árfolyamgát és most a kérdéses formában megvalósuló tranzakciós adó). Ezek után nem lehet azon csodálkozni, hogy a bankok hitelezési aktivitása csökkent. Ha a szabályozó és a felügyeleti szervek olyan felróható magatartásért büntették volna a szektort, ami jogos (árazási kartell, tisztességtelen piaci magatartás, erőfölénnyel való visszaélés), azt tudomásul lehetett volna venni, de az ad hoc és váratlan akciókra természetes válasz a szektor részéről az alaptevékenységük, vagyis a hitelezés visszafogása.

Szerintem a szektort sújtó kormányzati intézkedések nélkül is jelentősen csökkent volna a hitelezés aktivitása, egész egyszerűen azért, mert a kockázati szintek is megváltoztak, és a bankok kockázati étvágya is jelentősen visszaszorult. Ez mind a volumenekre (kevesebb hitel), mind az árazásra (drágább hitel) igaz. A kockázati kiadások növekedése és ezzel összefüggésben a forrásköltségek drágulása miatt a hitelek kamatai is jóval magasabbak, amit már egy kis- és középvállalat nem képes bevállalni. Ma már nemcsak arról van szó, hogy a bankok legfeljebb a meglévő és általuk jól ismert ügyfeleiknek hajlandók hiteleket nyújtani, például meghosszabbítani egy évfordulóval lejáró rulírozó hitelt, hanem ezeket a hitelkereteket is sok esetben csökkentik. Ez kezdetben akár racionalizálásra is tudja bírni a kkv-kat, de közép- és hosszú távon már a vállalkozások létét fenyegeti.

ELMEHET AZ ÜZLET.
Végül itt van a mai napig nem tisztázott tranzakciós adó. Kérdés még, hogy konkrétan milyen tranzakciówtípusokra róják ki, és valójában ki fizeti. Ám egy biztos, sem a bankoknak, sem az ügyfeleknek nem tesz jót, és sajnos az sincs kizárva, hogy nemzetgazdasági szinten is többe kerül a leves, mint a hús. Hiszen a multik/nagyvállalatok könnyen máshová viszik a tranzakcióikat, vagy másnál helyezik el a rövid devizabetéteiket. A gyakorlatban a nagy cégek naponta megversenyeztetik a hazai bankokat a rövid devizabetét-kamatokra, és nagyon sűrű az egyes bankok közötti utalás. Ha marad a jelenlegi elképzelés, akkor egyezrelékes többletköltségnél már nem éri meg a devizabetét határon belüli tartása. Ezzel a bankok devizaforrásai csökkennek, ezek forrásköltsége megdrágul, így a hitelezés is drágább lesz, és ez tovább bünteti majd a lakossági és vállalati szektort, vagyis azokat az ügyfeleket, akik a magyar bankoknál maradnak. A kormányzat vállalati hitelezést és növekedést szeretne. Annál nagyobb támogatást azonban nem adhatna a kkv-szektornak, mint egy kiszámítható és következetes – sokkszerű meglepetéseket nem okozó – gazdasági, politikai és jogi környezet. Ezzel ugyanis a kockázati költségek és emiatt a kamatszintek is csökkennének, a hazai kkv-k így akár 7 százalékon is tudnának forinthitelt felvenni. Varázslatos lenne, de nagyon messze vagyunk most ettől. Egyre messzebb.

A szerző a Magyar Vállalkozásfejlesztési Intézet Kft. ügyvezetője

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200