Az alacsony részvételi arány és az esélyes demokraták egyre leplezetlenebb korrupciója segítette győzelemre Tomiszlav Nikolicsot a szerb elnökválasztáson.
Borisz Tadics alighanem elátkozta a percet, amikor Szerbia elnökeként, csaknem egy évvel mandátuma lejárta előtt, lemondott a tisztségéről. Így az alkotmány értelmében új elnökválasztást kellett kiírni, s május 6-án nemcsak önkormányzati, vajdasági tartományi és parlamenti, hanem elnökválasztást is tartottak Szerbiában, majd a hétvégén egy második fordulót is.
A közvélemény-kutatásokban Tadics mind a mai napig Szerbia egyik legnépszerűbb politikusa. Az önkéntes lemondás mögött az a kimondatlan érv állt, hogy a várhatóan rá szavazó tömegek a választások egyéb szintjein is az ő válságkormányzásban kissé megfáradt pártjára, a Demokrata Pártra (DS) adják szavazataikat.
Tomiszlav Nikolics (középen). Ma már szalonképes jobboldali. Fotó: MTI
OTTHON MARADTAKA május 6-i választási forduló igazolta a demokraták várakozásait. Az egyfordulós parlamenti választáson a DS kiválóan szerepelt. Összességében ugyan 1,5 százalékkal elmaradt fő riválisától, a Szerb Haladó Párttól (SNS), de lényegesen jobb koalíciókötési potenciálja miatt bizonyosnak látszott, hogy ők alakíthatnak kormányt. Az elnökválasztás szintjén ráadásul a DS-es Tadics az első fordulóban több szavazatot kapott az SNS-es Tomiszlav Nikolicsnál.
Az első fordulót hiába hozta Tadics egy hajszállal, a kiesett jelöltek is hiába biztattak az ő támogatására, mégis Nikolics nyert. Az elsődleges ok az alacsony részvételi arány: mivel a publikált közvélemény-kutatási eredmények Tadics fölényes, 58-42 arányú győzelmét jósolták, a demokraták szavazói a kellemes késő tavaszi vasárnapon inkább más programot választottak. Azt sem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy a DS kormányzása korántsem volt sikertörténet. A szavazók egy része meg akarta büntetni a demokratákat. <#zaras_figyelo#>
Távolodóban a jobbszéltől
Szerbia új államfője, Tomiszlav Nikolics 1952-ben született. A
kragujevaci temetkezési vállalat igazgatójaként kezdte polgári
karrierjét, de hamarosan profi politikussá avanzsált a Szerb Radikális
Pártban. Ő az egyetlen szerbiai politikus, aki 1992 óta minden ciklusban
bejutott a szkupstinába. 2000 októbere után, amíg a radikálisok
szellemi atyja, Seselj vajda hágai elfoglaltsága miatt nem tudott részt
venni a szerb belpolitikában, elnökhelyettesként Nikolics vezette a
pártot. Bár minden választáson jelentős támogatást ért el, szövetségesek
hiányában mégsem tudott sem kormányt alakítani, sem államfőválasztást
nyerni. Az új pártot alapító exradikálisok 2008-ban alighanem éppen
azért hagyták ott a radikálisokat, mert megelégelték, hogy a
belpolitikában nincs partnerük, nemzetközi szinten pedig szóba sem
állnak velük. Tomiszlav Nikolics egy lényeges kérdésben mert újítani:
ellentétben a radikálisok Nyugat-ellenes attitűdjével, új pártja nyíltan
Szerbia EU-csatlakozása mellé állt. Ezzel az új Nikoliccsal már európai
politikusoknak sem elfogadhatatlan kezet rázni, és a szerb politikai
palettáról sokáig hiányzó, európai értelemben vett jobboldal hiteles
szerbiai képviselőjét üdvözölték Nikolicsban. Az SNS a politikai
spektrum jobboldalán keresett magának helyet, de egyre közelebb a
centrumhoz és egyre távolabb a nacionalista jobbszéltől.
A 2008-as kampányban a demokraták legfőbb választási ígérete ugyan az EU-csatlakozás felgyorsítása volt, és ha csak hetekkel a választások előtt is, de végül sikerült megkapniuk a tagjelölti státust. Ám ezenkívül a gazdaság felpörgetését is elvárták a választók. Ez azonban nem történt meg: sok szempontból ma valóban rosszabb Szerbia gazdasági helyzete, mint négy éve volt.
A legnagyobb probléma egyértelműen a munkanélküliség: a korábbi 14-ről mára csaknem 24 százalékosra nőtt a munkát keresők aránya. A főbb makrogazdasági mutatók romlást, de legalábbis stagnálást mutatnak, magas költségvetési hiány mellett. Az erőre kapó infláció napi szinten is érezteti hatását a szavazók életében, akik ráadásul erre a paraméterre különösen érzékenyek. Még tíz éve sem volt, amikor a gyorsan kialakult hiperinfláció a teljes szerb középosztály megtakarításait megtizedelte.
Különösen aggályos a gazdaság nehézkes tőkevonzó képessége. Több szempontból Szerbia versenyképes befektetési célpont is lehetne. Képzett munkaerővel rendelkezik, kedvező az adókörnyezete, az Oroszországgal kötött, gyakorlatilag vámmentes kereskedelmi egyezménye is e mellett szólna, ám a befektetők mégis bizonytalanok, elsősorban a politikai kockázatok miatt. És újabban már nem a radikális, nacionalista politikai erők esetleges előretörése vagy éppen valami Koszovóval kapcsolatos friss fejlemény jelenti a fő kockázatot. Sokkal inkább a politikai rendszer korrupciója, beleértve a kormányzó demokraták kétes ügyeit.
Jellemző, ahogyan 2010-ben a magyar HVG-t is kiadó WAZ csoport, egész Európa egyik mértékadó lapkiadója távozott a szerb piacról. A cég vezérigazgatója, a veterán német politikus, Bodo Hombach, aki a Balkán történetének legmozgalmasabb éveiben a Délkelet-európai Stabilitási Paktum vezetője volt, a Handelsblatt hasábjain kelt ki a szerb kormány ellen. Azzal vádolta meg őket, hogy titkos paktumok kötik egyes szerb oligarchákhoz, akik megkárosították a német vállalatot.
Nem sokkal a választás előtt ráadásul Szerbia egyik kulcsbefektetője is elhagyta az országot. A smederevói Sartid acélmű tulajdonosa, a US Steel 1 dollár jelképes összegért visszaadta a szerb államnak az 5400 alkalmazottat foglalkoztató, de már évek óta veszteséges vállalatot. Márpedig ez egymagában a teljes szerb export 10 százalékáért felel.
FIGYELMEZTETŐ JELSzintén kudarcot jelentett a szerb kormány gazdaságpolitikájának, hogy privatizációs tervei köddé foszlottak. Érdeklődés hiányában a kormány nemcsak a nemzeti légivállalatot, a JAT-ot nem tudta eladni, de a családi ezüst egyik utolsó, igazán értékes darabját, a Telekom Srbiját sem. A távközlési cég 51 százalékáért még a múlt év elején is 1,4 milliárd eurót remélt, de az egyetlen ajánlattevő, a Telekom Austria ennél 300 millióval kevesebbet ajánlott. Így végül nem jött létre az ügylet.
Az elnökválasztás második fordulója előtt figyelmeztető jel lehetett, hogy a parlamenti választásokon a legtöbb szavazatot az SNS gyűjtötte be. A kérdés csak az volt mindvégig, talál-e partnereket, akikkel együtt többséget szerezhetne a szkupstinában (parlamentben). A mérleg nyelve a harmadik legtöbb szavazatot begyűjtő erőt, az egykor Milosevics pártjaként hírhedtté vált, de azóta hagyományos baloldali mozgalommá szelídült Szerb Szocialista Párt (SPS) lehetett volna. A szocialisták még Milosevics idejében együtt kormányoztak a radikálisokkal, de az előző ciklust már a DS koalíciós partnereként dolgozták végig. Mivel végső soron mindkét oldalt kiegészíthették volna, az elnökválasztás két fordulója között kérethették volna magukat egy kicsit. Azonban mindössze néhány nap gondolkodási idő után megújították koalíciós szerződésüket a DS-szel.
Most Nikolics váratlan elnökválasztási győzelme többféle új forgatókönyv lehetőségét is felveti: a szocialisták akár fel is rúghatják megállapodásukat a DS-szel, és esetleg a miniszterelnöki pozícióért cserébe átállhatnak az SNS-hez. De a DS és az SNS akár nagykoalíciót is alakíthat, azaz a szocialisták ebben a kombinációban két szék között a pad alá eshetnek.