A Pesti Est egyik alapítójával, Lang Andrással beszélgettünk, aki manapság a tudatos pénzhasználat igéjét hirdeti, amelynek hazai alapja a nemrégiben létrejött közösségi bank lehet. FN-interjú.
A Pesti Est alapítójából, a médiabirodalom felépítőjéből hogyan lett egy közösségi bank kereskedelmi vezetőjévé, bankárává?A Pesti Estben a létrehozásától kezdve az első 6-7 évében vettem részt elsősorban, és az üzlet mellett volt sok olyan tevékenység, amit folytattam, például zenéltem és amatőr színészkedtem is. A Waldorf tanárképzésre is jártam, és egy ilyen iskola alapításában is részt vettem. Itt ismertem meg Takács Pétert, és az organikus gazdasági szemléletet, amely a szervezetekre analóg módon tekint, és az analógia alapja az emberi szervezet.
bal_fn8_cikk_kapcsSokan indultunk ebből a körből, amely nyomán egy vezetői kerekasztal-beszélgetésen elkezdtünk együtt gondolkodni. Ennek folytatásaként hat évvel ezelőtt alapító tagja lettem a Morális Hitel Egyesületnek. Ezt azért hoztuk létre, hogy a pénzről gondolkodjunk, a pénz szerepéről és világra gyakorolt hatásáról. Annak milyen kapcsolódása van az egyénhez, a közösséghez, az országhoz vagy akár globálisan.
Egy lépés a jövő felé
Lang András a témáról a pénteken rendezendő TEDxDanubia Cafe 2010 félnapos konferencián tart előadást a TED híres 18 perces vagy rövidebb intenzív, szórakoztató és inspiráló formátumában. Az Egy lépés a jövő felé címet viselő rendezvényen az első felvonásban a különböző háttérből érkező nemzetközi és magyar résztvevők azt járják körül, hogy miként lehet az üzlet egyszerre hatékony, profitábilis és jó… Egyáltalán mit jelent az, hogy jó a 21. század kontextusában?
Ezen kutatás során jöttünk rá arra, hogy morális vagy etikus bankok a Triodos vezetésével már harminc éve elindultak, és Európában már több helyen üzemelnek. Így azt kezdtük el vizsgálni, hogy melyek azok az új gondolatok, mi az az új platform, amit ezek a bankok kínálnak a hagyományos bankokkal szemben.
k_fn9_cikk_banner
Ezután pedig az aktivitási pontokat kerestük, és az egyik barátom vezetésével az akkor még HWB bankkal összekapcsolódott a Morális Hitel Egyesület. Itt aztán HWB-nél a tulajdonosok eldöntötték, hogy szeretnék a közösségi bankot Magyarországon megvalósítani. Ennek a folyamatnak a vége lett aztán az, hogy idén tavasszal megjelent a Magnet közösségi bank.
Lang András
A MagNet Magyar Közösségi Bank Zrt. kereskedelmi igazgatója, zenész, mediátor, amatőr színész, a Pesti Est ingyenes kulturális magazin egyik alapítója.
Az előtte takarékszövetkezetként működő HBW Expressben 2008 márciusában 30 százalékos kisebbségi részesedést szerzett a közösségi banki működés európai úttörője, a spanyol Caja Navarra takarékpénztár. Az új kisebbségi tulajdonos tőkeemelésének segítségével a HBW Express 2008 októberében kereskedelmi bankká alakult át. A tulajdonosok közül 30 százalékot képvisel a Caja Navarra, 70 százalék továbbra is magyar befektetőké.
Mit jelent a közösségi bank? Mi a különbség a többi bankhoz képest?Az első lépés az volt, hogy transzparenssé tettük, hogy az ügyfelein pontosan mennyit keres a bank, és spanyol példa alapján bevezettük a közösségi adományozási programot, amely már egészen más, mint a megszokott forma. Ennek során az ügyfelek a bank aktuális éves nyereségének a 10 százalékát eloszthatják a nálunk listázott civilszervezetek között. Így nem a topmenedzsment dönt, hogy idén a kardvívóknak, majd a vízilabdásoknak adnak támogatást. Ehelyett az ügyfelek annak arányában, amennyit a bank profitált belőlük, dönthetnek arról, hogy melyik szervezetnek juttatnak támogatást. A program során így a 45 millió forint 70 százalékát, 30 millió forintot elosztottak mintegy 40 alapítvány között.
Ha a profitot nézzük, akkor annak 10 százaléka megy a fenti Közösségi Adományozási Programra, 60 százalék megy fejlesztésre, és maximum 30 százalékot vehetnek ki a tulajdonosok. A tőkearányos nyereségnek pedig nekünk megfelel a 15 százalékos szint. Ugyanez a nagy bankoknál 30 százalék szokott lenni. Ez nekünk a fenntartható fejlődés szempontjából fontos.
A tudatos pénzhasználat eszköze továbbá a szférahitelezés is, amelynél a bank azt vállalja, hogy ha az ügyfél az általa megjelölt területre teszi be a pénzét, akkor olyan helyekre fogja kihelyezni, amelyek megfelelnek az adott szférának támasztott kívánalmaknak, például a biogazdaságok vagy a megújuló energiaforrások területén. Ráadásul itt is átlátható a hitelezés. A betétesek dönthetnek például arról, hogy a szférán belül a meghirdetett kamat egy részéről lemondanak, és az jóváíródik abban a hitelben, amit kihelyeznek az adott területen, és a hitelfelvevőnek az a kölcsön így olcsóbb lesz.
Emellett egy mentorbetéti szolgáltatásunk is van. Van egy közösség, mondjuk egy Waldorf iskola 180 családdal, ahol fejlesztésre, hitelre van szükség. Ebben az esetben a betéti oldalon megint csak lemondhatok a kamat egy részéről, így annyival csökken a hiteloldalon a terhe a közösség számára. Így közösséget építünk, és azt támogatjuk, hogy a közösség a saját anyagi forrásait tudja támogatni.
Az Est Média munkájában még részt vesz?Tulajdonosként már nem veszek részt benne. Eladtam a részem, és kiszálltam belőle.
Akkor most ez a főtevékenysége?Igen, de van egy zenekarom is, az a neve, hogy Yes Yes Matzaa, és Wahorn Matzaa énekel benne. Mindenkit szívesen várunk a koncertünkre a Gödörbe.
Mikor az Est-birodalmat felépítették, akkor hol húzták meg a határt a profit és az erkölcs között?Elég hosszú idő telt el azóta, és elég sokat tanultam vezetéstervezést, mediációt, és tanácsadó is voltam. Nálunk inkább egy intuitív magatartás volt, amely során folyamatosan visszaáramoltattuk a pénzt a fejlesztésre, mert így tudott csak előremenni, hiszen nulláról indultunk. 21 éves voltam, amikor ’92-ben az első számunk megjelent. 21 évesen még másképp látja az ember a világot, mint negyvenévesen. Azért az végig tudatos döntésünk volt, hogy a fejlődésbe és a szervezetbe invesztáljunk. Ma már azt mondanám, hogy eléggé fenntartható módon kezeltük az üzletet. A belső szervezetben is kerestük azokat a lehetőségeket, ahogyan fejlődhetünk. Emberi erőforrás szempontjából mit, hogyan lehet optimálisan kezelni.
Mennyire jótékonyság ez a bankmodell, és mennyire versenyképes üzlet? Ha a betéteseknek választaniuk kell a különböző banki termékek között, akkor megállják a helyüket a közösségi bank termékei?A korábbi takarékszövetkezetes és HBW-s múlt miatt volt egy olyan üzleti modell, amely során ez a bank nagy léptékekkel fejlődött. Hosszú távon pedig azt gondoljuk, hogy mindenki, aki tudatosan akarja kezelni a pénzét, ezt a bankot választja.
A jelen helyzetben az akciós betéteink kamata nálunk is elég magas. Nem gondolom, hogy egyik pillanatról a másikra lehetne jönni azzal, hogy fele annyit lehet keresni nálunk vagy kétszer annyi a költség, mint máshol, de jöjjenek mégis ide. Azt gondoljuk, hogy most induló helyzetben vagyunk, de öt év múlva más lesz a szituáció. Az üzleti modellnek pedig teljes mértékben nyereségesnek kell lenni. A gazdaságban csak akkor marad életben egy szervezet, ha profitot tud termelni. Annak mértéke pedig már egy másik kérdés.
Ez olyan, mint a szelektív hulladékgyűjtés. Valaki 25 éve elkezdett ezen dolgozni, aztán lett erre törvény is, és ma már levihetem a pillepalackot a külön szemetesbe. Ha ezen a folyamaton nem mentünk volna át, akkor még ma sem szelektíven gyűjtenék a szemetet.
A pénztudatosságnak olyan platformja keletkezett, amely lehetővé teszi, hogy tudjam, mi történik a pénzemmel, amikor éppen nem vásárolok vele. Ehhez csatlakoztam, hogy minél több embernek lehetővé tegyük, ilyen módon bánjon a pénzével. Másrészt pedig olyan projektek és kezdeményezések kapnak így erőforrást, amelyek amúgy nem vagy csak sokkal nehezebben jutnának hozzá.
Úgy látom, hogy ez a fejlődés útja. Eddig a világ csak a hagyományos módját ismerte a bankolásnak. Aztán jött valaki, aki rájött, hogy ezt máshogy is lehet csinálni. Semmelweis például 1847-ben mondta azt, hogy kezet kellene mosni boncolás után. Sokáig nem hallgattak rá, de aztán az eredményeit látva átváltozott az egész hozzáállás.
Most, amikor rengeteg anomália van és kontrollálatlan a pénzkezelés, és látjuk, ahogy megrendül az egész gazdasági rendszer, akkor felteszem a kérdést, hogy nincs-e valami, ami itt van az orrunk előtt, de nem csináljuk. Talán csak kezet kéne mosnunk, vagy esetünkben talán csak tudatosan kellene bankolnunk.