brusszel


Énmárkaépítők

Szellemi stílustanácsadás
Figyelő Online - Figyelő
2012.05.15  19:26   
mail
nyomtatás
Felgyorsítja a karriert, ha valaki figyelmet és energiát szán saját márkájának tudatos kialakítására és ápolására. A személyes brand építését külön tanácsadói iparág támogatja.
A kilencvenes években idehaza még ki lehetett tűnni azzal a tömegből, ha valaki felsőfokú végzettséget szerzett, majd a magabiztos nyelvtudás vált versenyelőnnyé. Mivel ezek ma már bizonyos szinttől fölfelé alapelvárásnak számítanak, a munkák elnyerésében, különösen pedig a cégen belüli előrejutásban egyre fontosabbak a nehezebben körülhatárolható puha képességek, amelyek egyfajta személyes márkává állnak össze. Ennek megfelelően a vezetők egy része szakember segítségét veszi igénybe. László Mónika personal branding szakértő szerint a megítélést befolyásoló, ezért figyelmet érdemlő terület például az öltözködés, az online és offline imázs vagy éppen a szakmai prezentáció.

Freddy Mercury a budapesti koncerten. Legendás gesztus. Fotó: MTI

Nem hagyományos értelemben vett PR-ról beszélünk, hanem gondosan felépített és karbantartott közösségioldal-profilokról, tudatosan elejtett mondatokról, gesztusokról, ötletes névjegykártyákról. A cél a hitelesség és a szakmai reputáció ápolása. Freddy Mercury például a Queen-rajongók körén túl is emlékezetessé tette az 1986-os budapesti koncertet azzal, hogy elénekelte magyarul a Tavaszi szél vizet áraszt kezdetű népdalt. Az ilyen apró, ám annál hatásosabb részletek személyre szóló kidolgozása is része a personal brandingnek.<#zaras_figyelo#>

Világsztároknál nélkülözhetetlen az erős énmárka, de cégen belül is az tud gyorsabban előrelépni, aki a szakmai felkészültségén kívül valamivel kitűnik. Az eszközök nem is mindig különböznek azoktól, amelyeket egy termék népszerűsítésének esetében alkalmaznak. Serényi János pályafutása nagyobb részében termékek brandjéért volt felelős a McCann Erickson nemzetközi reklámügynökség élén. Jelenleg coachként, az Értéktrend Consulting vezetőjeként többek közt az énmárka építésében segíti a hozzá fordulókat.

A jó személyes márka
hiteles, összhangban van a személyiséggel
megkülönböztethető, egyedi
hatékonyan, de nem tolakodóan kommunikált

támogatja a szakmai célok elérését

„Akár személyekről, akár termékekről beszélünk, feltétlenül szükséges megkülönböztető értékkel rendelkezni az ismertség és az elismertség megszerzése érdekében. Ami pedig a különbséget illeti: számomra érdekesebb emberekkel foglalkozni, mivel ebben az esetben személyre szabott, interaktív módszerekkel dolgozhatunk” – számol be tapasztalatairól a szakember.

A personal branding alfája és ómegája ugyanis a testreszabhatóság, a túlzások mellett ennek hiányából adódnak a legnagyobb melléfogások is. Ha valaki énmárkaépítésbe fog, érdemes az elvárásainak reális határt szabni. Egy kifejezetten nehezen kommunikáló előadóból nem lesz Cicero. De lehet belőle olyan előadó, aki képes tágítani a határait, így végül szorongás nélkül old meg olyan kommunikációs problémákat, amelyeket korábban elképzelhetetlen kihívásnak vélt.

Felülvizsgált mintaadás
Büszke személyes brandjére Varga Júlia, az ügyviteli és számviteli szolgáltatásokat nyújtó TMF Magyarország Kft. ügyvezetője, aki tudatosan készült márkaépítésére, szakemberhez is fordult. Tapasztalatai szerint ugyanis a vezető által mutatott minta komoly hatással van a cégkultúrára, ezért volt fontos profi kezelés alá venni ezt a mintát. Varga Júlia a personal branding folyamatot a nyitottság, a befogadás és a gondosság elmélyítéseként élte meg. Ebbe beletartozott például egy különleges ügyfélrendezvény megszervezése, annak összes apró részletével, mint a gyors és névre szóló visszajelzés – nemcsak a résztvevőknek, hanem a távol maradóknak is. Az ügyvezető szerint Magyarországon nem jut elég idő a kellemesen tartalmas beszélgetésekre, megjelenésekre. A magyar vezetők e téren vagy alulteljesítenek, vagy átesnek a ló túloldalára.

Serényi János szerint a megrendelők motivációja sokrétű. Valaki karrierépítés céljából szeretne fejlődni e téren, valaki veszélyt lát abban, ha a beosztottja erősebb személyiség vagy éppen jobb előadó. Másvalaki pedig a personal branding módszert alkalmazta arra, hogy a magyar menedzsment kitűnjön európai szinten. Utóbbiról egy konkrét, apró gesztussal induló eset, név nélkül: az illető a várakozásokkal ellentétben kiment a reptérre külföldi főnökei elé, majd egy előre lemodellezett vacsorán mélyítette el a fontos kapcsolatot. Ennek egyik eszköze volt az előre meghatározott ülésrend és a vacsora dramatikai felépítése. A coachával előre felépítették a vacsora koreográfiáját, célját, a vendégek és a fogadó fél motivációit, majd a célhoz vezető utat.

Az út egyik alapköve a tudatosan megválasztott és felépített történetmesélés, azaz a storytelling. Minden mondanivaló hatásosabb ugyanis, ha szórakoztató, elgondolkoztató formában adják elő. Így a personal branding fejlesztésének része – de van, aki csak ezzel foglalkozik – a profi történetmesélés oktatása: milyen helyzetben milyen elemeket tartalmazó történetet hogyan vessünk be. Ami az anyagiakat illeti, egy komplett, 3-4 hónapos felsővezetői personal branding program díja körülbelül egymillió forint. Ebbe jellemzően beletartozik 10-12, egyenként egy-másfél órás személyes foglalkozás, valamint a személyre szabott házi feladatok.

Tóth Tamás, a Personal Brand Institute vezetője szerint akkor égeti be magát egy vezető a többiek emlékezetébe, ha pontos és jól időzített történeteket ad elő, azokból pedig finoman kiderül, hogy milyen az illető egyénisége, esetleg miben jó a szakmáján kívül. Sokkal izgalmasabb egy olyan felső vezető, akiről kiderül, hogy például szívesen foglalkozik szabadidejében csillagászattal, vagy odavan a kortárs képzőművészetért. Ezek az apróságok árnyalják a képet, és segíthetnek a beszélgetés folytatásában is. A szakember szerint a társas közegben való mozgást előre meg kell komponálni. Ennek része az időzítés, a mondanivaló célzása vagy akár egy nélkülözhetetlen kendő a ruhához. Szerinte két fő tényező az énmárkaépítés alapja: az egyediség kiemelése, valamint a kommunikáció. Nem elég kitalálni magunkat, a tudatosan megalkotott kép akkor válik hitelessé, ha azt elő is tudjuk adni. Enélkül csak egy máz marad, ami pont az ellenkező hatást éri el.

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Nagy Szulejmán 
pénzügyi hadjáratai

A kaukázusi Krőzus nevét egyre gyakrabban hallani. Márciusban lesz 51 esztendős, de már komoly üzleti csatározásokat tudhat maga mögött.

E-testtartás-javító

Tizedik osztályos vállalkozási feladatból is nőhet ki sikeres startup. Legalábbis esélyes erre a WRU Companyre keresztelt diákcég Spiner nevű, testtartást javító kütyüje.

Nagyban játszik

Kedves buldózernek, a cirkuszi világ Bernie Ecclestone-jának tartják Guy Lalibertét, a Cirque du Soleil alapítóját.

top200