brusszel


8 milliárdba került eddig az olajkatasztrófa a BP-nek

Figyelő Online - Figyelő
2010.09.03  14:25   
mail
nyomtatás
Az angol olajipari óriás BP eddig nagyjából 8 milliárd dollárt költött a Deepwater Horizon olajfúró torony felrobbanását követő kármentésre.
A költségek közé tartoznak a szivárgás elállítására, az olaj begyűjtésére, a mentesítő kút kiépítésére, a kút eltömítésére tett sikertelen kísérletekre, benyújtott kárigények kielégítésére és állami költségekre fordított kiadások.
k_fn9_cikk_banner
„Július 15-e óta nem szivárog olaj a Macondo kútból" - hangsúlyozta a vállalat közleményében. A Mexikói-öbölben található Deepwater Horizon olajfúró toronynál április 20-án történt robbanás. A kút július 15-i elzárásáig naponta 60.000 hordó olaj került a tengerbe, miközben az olajtársaság ezzel kapcsolatos költségei megközelítették a napi 90 millió dollárt.

A szivárgás megállításának nehézségei hátráltatatták annak a mentesítő kútnak a megépítését, amelynek elkészültétől a költségek csökkenését várják a BP-nél. A kárelhárító munkálatokban részt vevő hajók némelyikének napi költsége meghaladja az 1 millió dollárt.

A kongresszus által tervezett „bűntető törvény" veszélyeztetheti a tisztítási munkák eredményességét. Az amerikai alsó ház július 30-án fogadta el azt a törvényt, amely megvonja a Mexikói-öbölben a kitermelési jogokat valamennyi olyan társaságtól, amelynek tengeri, vagy belföldi üzemeiben 10-nél több emberéletet követelő baleset történt. A Deepwater Horizon felrobbanáskor 11 ember halt meg.

„Ha nem tudjuk folytatni a kitermelést ezeken az olajmezőkön, az súlyos hatással lehet a pénzügyi helyzetünkre" - mondta David Nagel a BP amerikai vezére. „Ez megnehezítené bizonyos projekteinknek a finanszírozását" - tette hozzá.

A BP költségeinek fedezésére a tervek szerint 30 milliárd dollárnyi tőkéhez kíván hozzájutni, ami nem tűnik egyszerű feladatnak. Eddig 10 milliárd dollárt sikerült összegyűjteni eszközeladások révén.

A kármentési munkálatokban összesen 28.400 ember, 4.050 hajó és több tucat légi jármű vesz részt mind a mai napig. Eddig mintegy 826 ezer hordó olajjal szennyezett folyadékot gyűjtöttek be, s 411 irányított égetést hajtottak végre, ami 265 ezer hordónyi olajtól tisztította meg a nyílt tengert.

Az olajtársaság hamarosan nyilvánosságra hozza annak a belső vizsgálatnak az eredményeit, amely a fúrótorony felrobbanásának, majd elsüllyedésének körülményeit vizsgálja. A cég biztonsági és operációs vezetője, Mark Bly által vezetett kutatás eredménye már a jövő hét elején megjelenhet. A BP állításai szerint a vizsgálóbizottság a cégtől függetlenül végzi dolgát, és inkább az igazság kiderítésére törekszik, mintsem a vállalat érdekeit védje a várható jogi következményekkel szemben.

Több egyesült államokbeli politikus már most túl felületesnek értékeli a vizsgálóbizottság munkáját. Kiszivárgott információk szerint a BP a vállalati ranglétra alsóbb szintjein lévő vezetőit fogja hibáztatni. Ez összecseng azzal a kommunikációval, amit egy 2005-ös, 15 áldozatot követelő, texasi finomító robbanás után alkalmazott a cég, amikor csak munkásokat bocsátottak el, arra hivatkozva, hogy nem tartották be a vállalat működési szabályait. Egy későbbi, az amerikai vegyipari biztonsági tanács által végzett vizsgálat több vállalati hibára is rámutatott, többek között a BP által alkalmazott kiadáscsökkentő intézkedések felelőtlen mivoltára.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.