brusszel


Vigvári András: A rosszul feltett kérdés

Az állam szerepéről folyó vita idejétmúlt fogalomkészletéről
Figyelő Online - Figyelő
2010.08.30  19:23   
mail
nyomtatás
Igen tanulságos az állam és a piac viszonyával kapcsolatos diskurzus, amely a Figyelő hasábjain folyik. Magam úgy gondolom, ez a dichotóm kérdésfeltevés, amely a hazai szakmai közbeszédben is sok évtizedes hagyományra tekint vissza, nem visz közelebb a problémák megoldásához.

Ha a kérdést tisztán elméleti szempontból vizsgáljuk – akár Kornai János jól ismert gazdaságszerveződési sémáit (ezek száma is nagyobb kettőnél), akár az azok alapjául szolgáló, kevéssé ismert, de időben azokat megelőző, Polányi Károly-félét –, azt kell látnunk, hogy gazdaságtörténetileg nem két, hanem több ilyen séma létezik. Polányi a piaci és a redisztributív (állami) koordináció mellett beszél a reciprocitáson alapuló modellről is. Ez nemcsak a régmúlt idők valósága volt, de a mai gazdaságokban is jelen van, akár a háztartások gazdálkodásában, akár a nonprofit szektorban, sőt, a globális gazdaságban is. Ez utóbbi kapcsán gondoljunk csak olyan intézményekre, mint a G4 és a G20 közötti spektrum. Ezeknél arról van szó, hogy az érintett államok a kölcsönös belátás és érdekbeszámítás alapján igyekeznek működtetni nemzetközi gazdasági szabályokat.

Ráadásul az állam és a piac szembeállítása azért sem termékeny elméleti megközelítés, mivel közismert, hogy ezek egymást feltételező intézmények. Erős állam nélkül nincs hatékony piac, ez a magyarázata annak, hogy a tankönyvekben leírt piacmodelleket az úgynevezett feltörekvő országok ritkán ismerik a gyakorlatból.

A SZOLGÁLTATÁS-GAZDASÁG IGÉNYEI. A közgazdaságtan fogalomkészlete és paradigmarendszere a feldolgozóipar robbanásszerű fejlődésének időszakában alakult ki. A XXI. században a gazdasági tevékenységek – akár a foglalkoztatottság, akár a jövedelemtermeléshez történő hozzájárulás alapján nézzük – egyre kisebb része kötődik ehhez a szektorhoz. A szolgáltatás-gazdaság és főleg az e-economy költségviszonyai és üzemgazdasági összefüggései drámaian eltérnek a hagyományos termékalapú gazdaságétól. Ráadásul olyan szükségletek válnak tömegessé, amelyeket nem hagyományos „magánjavak” elégítenek ki, hanem mindinkább a közjavak, vagy a két kategória valamilyen mutációja. A biztonság, az urbanizált településszerkezet speciális igényei, a humántőke újratermelését szolgáló tevékenységek szolgálnak a legvilágosabb példaként erre a jelenségre.

Az uralkodó közgazdaságtani megközelítés az állami szerepvállalást négy vonatkozásban tárgyalja. A legszélesebb szakmai konszenzus az első két területet övezi: a piac működéséhez szükséges szabályozási és jogalkalmazási funkciót, valamint a piaci kudarcok kezelésének szükségességét. Ez utóbbi lényege, hogy bizonyos esetekben a piac mint erőforrás-allokációs mechanizmus nem, vagy tetemes veszteségek árán képes a szükségletek kielégítését szolgáló helyzeteket produkálni. Ezt a témát a közszektor gazdaságtanának minden alaptankönyve tárgyalja. Mintegy két évtizede a piaci kudarcok magyarázatába bekerültek új elemek, úgymint az információs aszimmetria, illetve az információkhoz való hozzájutás eltérő feltételei. A piaci kudarcokhoz kötődik az állami funkciók közül az úgynevezett allokációs funkció. Ez annak leképeződése, hogy a szükségletek egy széles spektrumában a piac nem, vagy nem hatékonyan osztja el az erőforrásokat.

A másik két terület – s ezekről a közgazdászok között már korántsem teljes a konszenzus – az úgynevezett piacgazdasági tökéletlenségek köre. E megközelítés szerint a tőkés piacgazdaság nem egyensúlyra törekvő rendszer. Ennek oka kettős. Egyfelől a piaci mechanizmus működése olyan társadalmi jövedelemegyenlőtlenségek forrása, amelyek rombolják a humántőkét, erodálják a társadalmi kohéziót, és ezáltal akadályozzák a fenntartható növekedést. Ez az érv vezet a redisztribúciós funkció felismeréséhez. Másfelől a magára hagyott piac üzleti és hosszú távú gazdasági ciklusai rombolóan hatnak a gazdaságra. A kapitalista alapon folyó termelés időről időre bővülési korlátokba ütközik, mely korlátok oldásában a XX. század első harmadától az állami beavatkozásnak közismert szerepe van. Polányi Károly szavaival: végbement a „nagy átalakulás”. A mainstream közgazdaságtanon belül a legvitatottabb e negyedik, stabilizációs funkció. Az utóbbi két – Musgrave által is leírt – állami funkció tehát nemcsak piacpótlék, hanem piackorrekció. E korrekció előjelmentes – lehet rossz, torzító, de lehet életmentő is. Hosszú távon mindannyian halottak vagyunk – fogalmazott a maga idejében Keynes.

FÉLREMAGYARÁZOTT KEYNES. A Keynesről szóló mai közgazdaságtani diskurzusokban világszerte összemossák az általa adott diagnózist, illetve az akkor és ott általa – és követői által – javasolt terápiát. A diagnózis az volt, hogy a kapitalista gazdaság nem egyensúlyra törekvő rendszer. Amiből csupán az következik, hogy ennek biztosítása fontos feladat. Ha azonban ezt a felfedezést azonosítjuk az általa és követői által megfogalmazott receptekkel, akkor azt a hibát követjük el, hogy a penicillin elégtelen hatásait hangsúlyozzuk a modern antibiotikumok világában. A mai közbeszédben Keynes munkásságából éppen az sikkad el, aminek a legnagyobb relevanciája volna. A Bretton Woods-i rendszer létrehozásakor, mint sikeres és tapasztalt bróker és a nem-egyensúlyi közgazdaságtan híve, éppen a teljesen szabad tőkeáramlás pusztító hatásaitól igyekezett megóvni az akkor formálódó új nemzetközi gazdasági világrendet. A „totális piac” és a globalizáció világában, amikor az államok finanszírozhatósága „a piacoktól” függ, erős leegyszerűsítés a keynesi örökség szemére vetni a keresletélénkítő politika problémáit. Az ő igazi szellemi örökösei a nemzetközi pénzügyi rendszer reformját kereső közgazdászok.

SEMMI SEM TÖKÉLETES. A dichotomikus kérdésfeltevés további korlátja: nem vesz tudomást arról, hogy az élet sohasem fehér és fekete. Ahogyan a piac sem tökéletes, úgy a kormányzati beavatkozás sem az. Ha elfogadjuk, hogy az állami szerepvállalásnak ott van értelme, ahol a piac nem működik, illetve éppen annak hatását kell ellensúlyozni, akkor ebből az is következik, hogy az állami gazdálkodás célfüggvényét, a gazdálkodás racionalitását nem lehetséges piaci kategóriákkal jellemezni. Az allokációs funkció kapcsán a közszektor mind a társadalom rendelkezésére álló vagyonból, mind az évről évre megtermelt jövedelemből – persze tértől és időtől függő módon – jelentős hányaddal rendelkezik. A modern gazdaságok eme nem-piaci szegmensének működését kell vizsgálnunk ahhoz, hogy pontosabb képet kaphassunk az állam túlköltekezési hajlamáról, illetve állást foglalhassunk az ezt korlátozó intézményi megoldásokkal kapcsolatosan.

Nos, itt a közgazdaságtannak van még jócskán fejlődni valója. Kérdés azonban, hogy annak jelenlegi fogalomkészlete elégséges-e e szegmens leírásához. A mai biológusok sem Darwin fogalomkészletével operálnak.

A szerző a Budapesti Gazdasági Főiskola intézetvezető egyetemi docense.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200